Tesla Model Y dostala certifikovaný dojazd, čo naznačuje jej skorý príchod

17

Kalifornská agentúra pre kontrolu kvality ovzdušia (CARB) certifikovala Teslu Model Y, pričom sme spoznali dojazd top verzie na základe metodiky UDDS, a to 712 km. Samotná certifikácia pritom naznačuje, že crossover strednej triedy by nemusel byť ďaleko od príchodu na trh.

Používateľ siete Twitter Alter Viggo v súvislosti s certifikačným dokumentom CARB pripomína, že Tesla Model 3 Long Range RWD bola agentúrou CARB certifikovaná 25 dní pred spustením prvých dodávok, upozorňuje portál Teslarati.

V prípade Modelu Y však s najväčšou pravdepodobnosťou nemôžeme očakávať niečo podobné. Je to ale pozitívny signál, ktorý by mohol naznačovať pomerne skorý príchod tejto novinky na trh. Veď viaceré správy avizujú, že výrobný program Modelu Y napreduje rýchlejšie, ako bolo v pláne.

Úplne prvé dodávky mali byť pôvodne naplánované na jeseň 2020. Neskôr Tesla upravila tento termín na leto 2020. Potom sa objavili správy, že Tesla požiadala svojich dodávateľov, aby sa pripravili na dodávky o pol roka skôr, ako bolo naplánované. Elon Musk pritom nedávno oficiálne spustil program Tesly Model Y v čínskej Gigafactory 3.

Dojazd 712 km?

Dokument CARB určite zaujal aj certifikovaným dojazdom Tesly Model Y Performance, ktorý má hodnotu 712 km. V tomto prípade však treba krotiť očakávania, pretože ide o dojazd nameraný podľa metodiky UDDS (Urban Dynamometer Driving Schedule).

UDDS je metodický nástroj agentúry EPA, ktorý meria spotrebu vozidiel v laboratórnych podmienkach simulujúcich prevádzku vozidla v meste. A to prostredníctvom dynamometra. Tento údaj je tak „skreslený“ hneď dvakrát. A to tým, že testovanie prebieha v „laboratóriu“ a nie v reálnych podmienkach, ako aj tým, že sa snaží simulovať spôsob jazdy v meste, kde majú elektromobily nízku spotrebu.

Pre priblíženie uvádzame dojazd Tesly Model 3 Performance podľa metodík UDDS (730 km) a WLTP (530 km). Môže sa pritom zdať, že Model Y by mal mať veľmi podobný dojazd ako Modelu 3, avšak to platí zrejme len v laboratórnych podmienkach, kde sa zásadnejšie neprejaví jeho vyššia hmotnosť a horšia aerodynamika.

Podľa predbežných odhadov Tesly by mal mať Model Y Performance dojazd 480 km (WLTP), čo je o 50 km menej ako v prípade rovnakej verzie Modelu 3. Vo všeobecnosti pritom Tesla hovorí o 10 % rozdieli v rámci dojazdu oboch modelov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvé dojmy zo zvezenia v novom kompaktnom SUV Tesla Model Y
Tesla Model Y bude produktom ponaučení z modelov 3, S a X
Tesla Model 3 vs. Tesla Model Y. Ktorý elektromobil si vybrať?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

17 komentárov

  1. Ci 500 alebo 400km dojazd a pri schopnosti nabíjať 200kw, sa dojazd ako hendikap EV stáva naozaj irelevantný, a dovolím si povedať, že pri dobrej sieti rýchlo nabiek je to úplne vyhovujúce aj pre tých 5% percent Slovákov, ale dovolím si povedať, že aj Európanov, ktorí najazdia viac ako 100km denne.
    Navyše, tých rýchlo nabiek už dnes v EÚ až toľko nechýba, navyše sa rýchlo a ľahko stávajú (narozdiel od púmp PH). A tak tvrdím – a prorokujem 😉 že doba ev je už tu. Spalovacie motory v osobnej doprave budú už len ubúdať od r. 2022. A po roku 24 si ich kúpia fakt len idioti, alebo pracháči bez zábran, čo sa často ani nevylučuje 😉

      • Nejaky zdroj podla ktoreho si na toto prisiel? Pretoze co viem tak jedna firma ktora prepravuje osoby medzi LA a San Diegom pouziva len SC a auta normalne jazdia. Neviem presne kolko maju aut ale maju najazdene viac ako 4miliony km. Inak ak by ti takto rapidne klesol dojazd tak tesla ti zadarmo baterku vymeni.

      • Jano, len idiot by nabíjal denne 200kwatmi, ak najazdí 100km, ak vôbec. Takže bud nabíja raz-dva x týždenne na DC kým nakupuje, alebo nabíja do 80% kým doma spí. Nie ako my, čo strácame čas jazdením na pumpu 😉 baterka mu vydrží 2x toľko, čo nám komplikovane motory, do ktorých treba na opravy a údržbu napumpovat 2x toľko peňazí, čo bude stáť za 15r nová baterka. Sorry, ale to sú fakty a na Slovensku by sme si konečne pred nimi mali otvoriť oči!

    • Praveze je najvyssi cas a mozno aj posledna moznost, kupit si normalne a dobre auto (nafta ci benzin) v super cene. Uz budu len drahsie. Ich cena bude dotovat elektromobily – inak napredajne. Ktory blbec kupi auto s realnym dojazdom 250 km a bez siete stanic? Volovina na eNtu.

      • Radko, rýchlo si kúp, aspoň nám teda zadotujes budúcnosť. Mimochodom, doteraz dotovali čo tie super spalovaky? Ropné vrty, hotely a lyžiarske zjazdovky na púšti? 😉

  2. Len je smutne ze baterkove auta su najnebezpecnejsie zo vsetkych pri nehode, cudujem sa ze to nikto neriesi a vsetci stredoskolsky redaktori pisu len o tom ake to je uzasne

      • A čo z toho? havarujem a zhorí auto.. Ale skôr by som videl problém v ekológií , koľko ton čistej vody sa kvôli batériám znehodnotí? koľko afrických detí a afrických občanov musí zomrieť preto? Zatiaľ nevidím a nepočujem o recyklácií batérií, len články a žiadne zberne… Ja mám problém recyklovať obyčajnú baterku a kvapaliny, nie to ešte lítiovú… V takej Amerike nie je problém niečo recyklovať.

        • Anonym, à koľko ton pitnej vody, afrických, ruských a iných občanov ako píšeš už zomrelo pri ťažbe, preprave ropy? Koľko katastrof vyliatej ropy do mora sa musí ešte stať, kým pochopíme, že s batériami sme na tom oveľa lepšie?
          Všetky batérie aj kvapaliny berú na recykláciu v každom zbernom dvore na sk. Ak máš problém tam dôjsť, to je iný problém. Plus pripomínam, že po 250000km pri malom až po 500tis km pri strednom ev sa baterka nevyhadzuje, ale bude slúžiť ďalších 10-20rokov v úložiskach (rod. Domov) a následne sa stane ešte komoditou. To nám dáva spolu aspoň 30rokov na vývoj lacnej recyklácie, lebo už dnes sa dá recyklovať 100% li-ion batérie.

      • Akoze najbezpecnensie auta ? To akoze co v nich je najbezpecnejsie ? Pytal si sa zachranarov ? Hasicov ? Automechanikov ? Policajtov ? Naozaj ma zaujima co je na nich najbezpecnejsie, dik za info

        • A čo je v nich nebezpečné? Čo hovoria záchranári, hasiči, automechanici a policajti?
          Asi narážate na batériu. Ale sedieť na 50l benzínu, tiež nie je pri nehode žiadna výhra.

          • pán REALITA….hodnotenie najbezpečnejšie dostávajú preto že majú jednak nízke ťažisko pomocou ktorého je ich takmer nemožné prevrátiť…deformačné zóny ktoré sú absenciou spaľovacieho motora oveľa lepšie… pevnejšia konštrukcia ktorá musí byť predimenzovaná aj kvôli vysokej hmotnosti vozidla…veď len Model 3 zvládol na streche uniesť pri testoch hmotnosť 9t….a v neposlednom rade senzorika a autonómia ktorej pokrok je exponenciálny…. to že má v sebe batérie ktoré sú kvázi explozívneho charakteru neznamená že nieje bezpečné…ako píše Ľubomír …. sedieť na desiatkach litroch vysokohorľavej látky tiež nieje boh vie čo… myslím že všetko má svoje pre a proti…

    • Lebo benzinove nie sú, alebo sme uz zabudli, že pri nehodách spalovakov treba vedieť veľmi dobre bežať? Stačí si pozrieť štatistiky, koľko % spalovakov zhorí, alebo ešte lepšie vybuchne oproti ev.

Pridajte komentár