Záhadná Tesla Model Y „AWD“ by mohla byť novou verziou „Standard Range Plus“

1

Pred týždňom sme informovali o záhadnej verzii Tesly Model Y s prívlastkom AWD, ktorá sa objavila záznamoch americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA). Nová softvérová aktualizácia spoločnosti Tesla teraz naznačuje, že by mohlo ísť o novú verziu, ktorá bude niesť označenie Standard Range Plus.

EPA v rámci svojich dokumentov nedávno pridala už 4. verziu modelu Tesla Model Y AWD. Tá má pohon oboch náprav, rovnaký výkon ako verzia Long Range (91 + 200 kW) a dojazd 449 km (EPA). Tzn. že z hľadiska dojazdu sa nachádza medzi verziami Long Range (531 km) a Performance (488 km).

Krátko po zverejnení záznamov o novej verzii známy „Tesla hacker“ Green informoval, že v novej softvérovej aktualizácii spoločnosti Tesla „2022.8.2“ objavil zmienku o Tesle Model Y „SR+“ vyrobenej v 1. kvartáli tohto roka v novej, ešte oficiálne nespustenej továrni Giga Texas. Predpokladá pritom, že pôjde o prvú verziu vyrábanú v tomto závode.

Ako už na základe doteraz dostupných variantov Modelu 3 vieme, SR+ je skratka pre verziu „Standard Range Plus“. V prípade Modelu 3 tzn. vylepšenú verziu základného modelu Standard Range, ktorý sa predával len krátko, aby bol následne stiahnutý z oficiálneho konfigurátora.

Tesla Model Y Standard Range Plus by tak teoreticky mohla byť značne vylepšeným variantom základnej verzie s pohonom zadnej nápravy „RWD“, ktorá sa predáva len v Číne. Na rozdiel od Modelu 3 by však napr. okrem vyššieho dojazdu dostala navyše aj 1 elektromotor.

Otáznou naďalej ostáva batéria. Hacker Green síce objavil zmienku aj o nových typoch batérií, podrobnosti však nepozná. Ak by však naozaj malo ísť o prvý model z Giga Texas, v hre je možnosť novej štrukturálnej batérie s článkami 4680. Aj keď pravdepodobnejšie sa pre „Model Y AWD“ doteraz javila batéria s článkami LFP.


Pôvodný text článku z 13. marca 2022, ktorý niesol nadpis „Tesla Model Y „AWD“: Nová „záhadná“ verzia z dokumentov EPA“:

V dokumentoch americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA) sa objavila nová verzia elektrického crossoveru Tesla Model Y s označením AWD a dojazdom medzi verziami „RWD“ a „Long Range AWD“. Pôjde o novú základnú verziu pre americký, príp. aj európsky trh s novými štrukturálnymi batériami 4680 alebo lacnejšími batériami LFP?

Insideevs objavil vo verejne dostupných záznamoch EPA novinku. A to verziu Modelu Y s prívlastkom AWD. Ide tak o štvrtú „zaregistrovanú“ verziu tohto modelu.

V Európe a USA sú zatiaľ oficiálne dostupné verzie s pohonom oboch náprav, ktoré sa v rámci konfigurátora označujú ako Long Range a Performance. V Číne je na výber aj verzia s pohonom zadnej nápravy s jednoduchým názvom Tesla Model Y. V spomínaných EPA dokumentoch nesú označenia Long Range AWD, Performance AWD a RWD.

Takže z tohto pohľadu sa môže zdať, že nová Tesla Model Y AWD by mohla byť základným modelom s pohonom oboch náprav. A tomu nasvedčuje aj nižší dojazd (449 km EPA), ako je tomu v prípade aktuálne dostupných AWD verzií (531 km, resp. 488 km EPA).

tesla model y awd epa

Zdroj: EPA/FuelEconomy

Čo batéria?

Dokumenty EPA žiaľ neodhaľujú údaj o kapacite batérie. Tá je však s najväčšou pravdepodobnosťou nižšia ako v prípade verzie Long Range, keďže oba modely majú takmer identickú spotrebu (17,0 resp. 17,2 kWh/100 km EPA). Ich výkon je pritom rovnaký, a to 91 + 200 kW (predný + zadný motor).

O modeli „Tesla Model Y AWD“ nie je inde ako v rámci záznamov EPA žiadna zmienka. Doteraz ho nespomenuli Tesla, Elon Musk ani „zákulisím“ dobre informovaní „sledovatelia“ spoločnosti Tesla. A nenájdeme ho ani v oficiálnom konfigurátore.

Takže je tu priestor pre špekulácie. Napr., či má novinka nejaký súvis s novou továrňou Giga Texas, ktorá bude čoskoro ako prvá oficiálne vyrábať Model Y s novými štrukturálnymi batériami a článkami 4680. Od novej batériovej technológie sa však očakáva, že prinesie vyššiu energetickú hustotu, čo by sa malo prejaviť na vyššej efektivite vozidla. Túto možnosť však spochybňuje spomínaná spotreba.

Skôr LFP

Je tu aj ďalšia potenciálna a zrejme reálnejšia možnosť, ktorá súvisí s batériami. A to, že táto nová „záhadná“ verzia je vybavená batériou s chémiou LFP. To by zrejme nebolo prekvapením, keďže Tesla začína LFP batérie presadzovať aj v rámci svojich menších modelov pre domáci trh.

Predtým sa pritom objavila neoficiálna informácia, že vo Fremonte sa má vyrábať Tesla Model Y „Standard Range“ s LFP batériou, pričom jej kapacita má byť vyššia ako v prípade pôvodne avizovaného základného modelu, ktorý bol následne zrušený, a to kvôli nezodpovedajúcemu dojazdu. Neskôr sa však objavil v čínskej ponuke.

LFP batéria by dávala zmysel aj v kontexte nedávneho extrémneho zdraženia niklu, ktorý je jedným z kľúčových prvkov ternárnych batérií NCA či NMC.

Inak zaujímavá je aj prítomnosť verzie RWD (výkon 209 kW, dojazd 393 km) v dokumentoch EPA, keďže ako sme už spomenuli, Model Y s pohonom zadnej nápravy sa predáva len v Číne. To by na prvý pohľad teoreticky mohlo naznačovať, že Tesla rozšíri ponuku Modelu Y o 2 verzie (minimálne) na domácom trhu. Variant RWD je však v dokumentoch EPA zrejme už dlhšie, keďže ho nájdeme aj v záznamoch pre modelový rok 2021. Takže ani prítomnosť verzie AWD v dokumentoch EPA nemusí automaticky znamenať jej príchod na americký či európsky trh.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zvyšuje ceny svojich najpredávanejších elektromobilov po celom svete
Tesla Model Y už aj pre Slovákov v rámci oficiálneho konfigurátora. Čo cena?
Dodávky vylepšenej Tesly Model Y „Made in Europe“ sa očakávajú v marci

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Mám z tých informácií väčší zmätok v hlave ako zo správ o bojoch na Ukrajine! Jedno však viem, lietať ako dron nebude, a na ostatné si počkám …

Pridajte komentár