Spoločnosť Tesla začala nedávno dodávať svoj prvý model vybavený novou štrukturálnou batériou s novými článkami formátu 4680. Ide o Model Y, ktorý nesie rôzne prívlastky, a to AWD, Standard Range AWD či Standard Dual Motor. No a aktuálne nám tento model priblížil jeden z jeho prvých majiteľov. A to po stránke kvality spracovania či nabíjania. Odhalil tiež náznak toho, že tento model by mohol byť výnimočne efektívny.
V rámci predstavenia novej štrukturálnej batérie Tesla v septembri 2020 uviedla, že nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú kapacitu, 6-násobný výkon a vďaka novému dizajnu zvyšuje dojazd o 16 %. Celkové zvýšenie dojazdu, na ktorom sa podieľajú aj nové materiály katódy a anódy (napr. kremík a nikel), ako aj nový „štrukturálny“ spôsob integrácie celého batériového bloku do vozidla, má predstavovať dokonca až 54 %.
Očakávalo sa pritom, že vozidlá vybavené týmito batériami by mali efektívnejšie. No a zdá sa, že by to tak mohlo byť. Čerstvý majiteľ novinky Tesla Model Y AWD (označenie z dokumentov vozidla), James z youtube kanála Spoken Reviews, totiž zistil, že v rámci mobilnej aplikácie spárovanej s vozidlom sa zobrazuje dodatkové označenie, a to 50D, upozornil web Drive Tesla Canada.
To čisto teoreticky môže naznačovať, že Tesla Model Y AWD je vybavená batériou s kapacitou len okolo 50 kWh, príp. že využiteľná kapacita batérie je softvérovo obmedzená na túto hodnotu. Podobné prívlastky totiž v minulosti hovorili o kapacite batérie a pohone vozidla – číslo znamenalo približnú kapacitu batérie v kWh a písmeno D „duálny motor“. No a keďže vozidlo ponúka dojazd 449 km (EPA), znamenalo by to výnimočne vysokú efektivitu a nízku spotrebu.
Pre porovnanie, už tak efektívna verzia Long Range s bežnou batériou, ktorá má kapacitu cca 75 kWh, ponúka dojazd 512 km (EPA). Každopádne toto treba brať zatiaľ len ako špekuláciu, kým kapacita batérie nebude potvrdená napr. relevantným diagnostickým nástrojom.
Čo ukázalo „prvé“ nabíjanie?
Web Drive Tesla Canada tiež informoval, že James zo Spoken Reviews zdokumentoval priebeh nabíjania svojho nového elektromobilu Tesla Model Y AWD na nabíjacej stanici Supercharger V3 s výkonom 250 kW. Po pripojení k nabíjačke mala batéria zostatkovú kapacitu (SoC) 9 %, pričom nabíjací výkon vyskočil na 206 kW. Behom niekoľkých sekúnd však nabíjacia krivka spadla pod 200 kW a pri SoC 50 %, dosiahnutom za 12 min nabíjania, bol výkon cca 80 kW.
Z 9 na 80 % pritom nabitie trvalo 34 min, na 90 % bolo potrebných 40 min a 97 % sa dosiahlo po 50 min. Nabíjacia krivka by sa však časom teoreticky mohla zlepšiť. Keď totiž Tesla zavádzala Model 3 s menšou batériou, jeho nabíjací výkon bol spočiatku obmedzený. Web Drive Tesla Canada zas upozornil, že Tesla spočiatku obmedzila nabíjací výkon aj v prípade Modelu 3 s batériami LFP. Takže je tu teoretický predpoklad, že keď Tesla získa dostatok relevantných dát z nabíjania novej batérie v praxi, zlepší prostredníctvom OTA nabíjaciu krivku. Ale toto je zatiaľ taktiež len špekulácia. Uvidíme.
A čo kvalita spracovania?
No a nemôžeme opomenúť toľko omieľanú a veľmi sledovanú kvalitu spracovania ani v prípade novej Tesly Model Y AWD, pretože tá je prvým modelom, ktorý sa začal vyrábať v úplne novej továrni Giga Texas. Ako informoval Insideevs na základe videa Spoken Reviews, James je spokojný s lícovaním dielov karosérie aj lakom. A v prípade kvality vyhotovenia interiéru nespomína problémy.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová verzia Tesly Model Y so štrukturálnou batériou dostala prvú cenovku
Nové batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou, tvrdia odborníci
Porovnanie dojazdu Tesly Model Y LR pri „ideálnej“ a „nízkej“ teplote v rámci Bjornovho testu
9 komentárov
Veľa som sa nedozvedel ..
Mňa by zaujímalo vysvetlenie tých násobkov kapacity 5x, 6x atď. Na prvý dojem, by som očakával z toho, že napríklad 100kW/h batéria bude 5x menšia ako tá s ktorou to porovnávali, alebo 6x väčší výkon by som čakal že namiesto dojazdu 500km dá 300km, alebo iné „zázraky“. Takže zatiaľ to beriem, že tie násobky mali byť na nejaké ohúrenie investorov, verejnosti a podobne pri predstavení novej štrukturálnej batérie. Ale reálny prínos alebo generačný posun mi príde skôr okolo 1,5x a 1,6x ako 5x a 6x…
Sorry pri dojazde oprava z 300km na 3000km
5x viac energie oproti stávajúcemu článku. Ale 4680 je väčší článok, takže aj energia rastie proporcionálne (ak počítame zachovanie hustoty energie). Tie články nemajú (a nikdy to nebolo tak prezentované), nejakú násobnu kapacitu.
Niesu prevratné hustotou energie, čo je častý ukazovateľ pri porovnaní batérií. Prevratna je ich výroba a spôsob umiestnenia. Články sú väčšie, čiže je potrebné mať menej „obalového“ materiálu, čo pomáha aj k zníženiu hmotnosti. Štrukturálne batéria zase zjednodušuje výrobný proces a opäť šetrí hmotnosť, čo zvyšuje efektivitu.
A prečo tak výhodné väčšie články nerobili hneď od začiatku?
Lebo vývoj nepredbehneš.
Vývoj speje ku kotlíkovému monočlánku! 🙂
Protože mohutnější články se uvnitř hůře chladí. Taky odvod náboje bylo potřeba vyřešit, to jsou ty měděné lístky okolo, snižují proudové zatížení a tím i teplotu. No a taky modifikovaný materiál elektrod a suchý elektrolyt, to vše je potřeba navrhnout, otestovat a vyrobit. Detaily byly zveřejněny už před časem na Tesla Battery Day, no a teď to jde do výroby…
Proč mám ale takový dojem, že jen trolíte?
Ozaj sme sa o Tesle s batériou 4680 moc nového nedozvedeli! Kapacitu batérie mohol uviesť James z youtube kanála Spoken Reviews, ktorý ju nabíjal!
Pán Bakša, skúste zistiť niečo viac ……