Tesly Model Y a 3 údajne dostanú nový systém ovládania podobný vlajkovým lodiam či Semi

6

V prípade základných mechanických ovládacích prvkov vozidiel Tesla Model Y a Model 3 nemá zostať kameň na kameni. Objavila sa totiž neoficiálna správa, že menšie modely od Tesly v podstate preberú systém z vynovených vlajkových lodí značky. Očakávať pritom môžeme aj nový volant.

Vynovené vlajkové lode spoločnosti Tesla, modely S a X, prišli aj s novým kontroverzným volantom yoke a novým spôsobom ovládania základných, ale tiež rozšírených funkcií. Zmizli pritom absolútne štandardné postranné páčky, ktorými sa napríklad ovládali smerové svetlá a stierače či volili „jazdné režimy“.

A v podstate rovnakého riešenia sa údajne máme dočkať aj v rámci vozidiel Tesla Model Y a Model 3. To teda tvrdí Chris Zheng, ktorý má podľa webu Notateslaapp kontakty v čínskom dodávateľskom reťazci spoločnosti Tesla.

Zheng konkrétne uvádza, že modely 3 a Y „2023“ taktiež nebudú mať ovládacie páčky po stranách volantu, pričom ovládanie „prevodových“ stupňov/jazdných režimov „PRND“ bude posuvné a „smerovky“ budú dotykové. Zaujímavé pritom je, že týmto komentuje novú fotografiu vynoveného interiéru ťahača Tesla Semi.

tesla semi interier

Zdroj: Tesla

V porovnaní s fotografiami interiéru prvých prototypov Semi sa zmenil napríklad volant. V rámci neho pritom nájdeme podobné ovládacie prvky ako v prípade nových modelov S a X, ktoré majú volant yoke. A sú na ňom napr. aj dotykové tlačidlá, ktorými sa ovládajú smerové svetlá.

Ide o jasný trend?

Uvedené by nemalo prekvapiť, keďže ani ťahač Semi nemá podľa fotografií postranné páčky, rovnako ako modely S a X. Mohlo by sa teda zdať, že ide o trend, ktorému sa nevyhne žiadny elektromobil od Tesly. Veď ani ďalšie avizované modely Cybertruck a Roadster 2 by podľa oficiálnych či „špionážnych“ fotografií nemali disponovať tradičným riešením základných ovládacích prvkov.

Ak by sa táto správa potvrdila, mohli by sme očakávať, že aj vozidlá Model 3 a Model Y dostanú nový volant, ktorý bude suplovať väčšinu funkcií postranných páčok. Čo sa týka ovládania režimov jazdy „PRND“, ktoré Tesla takisto riešila prostredníctvom páčky, to by mohlo byť automatizované ako pri modeloch S a X.

Elon Musk v minulosti ohľadom automatizovaného riešenia uviedol, že vozidlá odhadnú smer jazdy na základe videných prekážok, ako aj kontextovej a navigačnej mapy. A dodal, že automatický výber vozidla bude možné zmeniť cez dotykový displej. A v prípade, že by došlo k výpadku centrálneho displeja, v zálohe by mali byť dotykové tlačidlá v rámci stredovej konzoly.

Tí, čo sa obávajú kontroverzného volantu yoke, by mohli byť teoreticky pokojní. Jeho hlavným prínosom má byť totiž dobrý výhľad na digitálny prístrojový panel vodiča, ktorý vozidlá Tesla Model 3 a Model Y nemajú.

Na záver pre istotu pripomíname, že ide o neoficiálnu a spoločnosťou Tesla nepotvrdenú správu, takže ju treba brať s rezervou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla priznala chybu ohľadom výroby Modelu X a zrejme aj kontroverzného volantu yoke
Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku
Tesla značne zdražuje „autonómne riadenie“ FSD. Bude raz stáť 100 000 $?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Tak o Tesle Y som ešte ako tak uvažoval, je síce vecí, ktoré mi v Tesle ako takej veľmi chýbajú, je tam dosť vecí, ktoré mi prekážajú, ale ešte stále by som bol ochotný si ju zadovážiť. Ale týmto u mňa Teslu asi totálne odpísali. „Blinkre“ na páčku sú super vynález, intuitívny, ergonomicky super zvládnutý. Ale nie, Tesla to pokašle nejakými tlačidlami. Oveľa ľahšie brnknem po páčke pri zmene smeru jazdy ako pri otočenom volante šmátrať po nejakých dotykových blbostiach. Áno, „blinker“ dávam ešte pred vrtením volantom, ale pri nejakej križovatke, kde stojím s vytočenými kolesami a potrebujem dať zase znamenie „blinkrom“, to budem musieť až neskutočne zbytočne hľadať na tom vytočenom volante, navyše sú v modeloch X a S na tom „yoke“ hneď pri sebe tie tlačidlá, pritom by mi stačilo len natiahnuť prst a rukou spraviť pohyb hore či dolu pri normálnej páčke. Navyše, keď už robia takéto kaskadérske kúsky s ovládacími prvkami, konvenčné boli až neuveriteľne perfektne navrhnuté a fungovalo to dokonale, tak mohli už dať jedno tlačidlo „blinkru“ na jednu stranu a druhé na druhú stranu, keď už údajne ten „yoke“ má donútiť riadiť auto oboma rukami v správnej polohe. OK. Beriem, že Teslu niektorí vnímajú ako super automobilku so super vozidlami, vlastne to ani nepopieram, sú po technologickej stránke perfektné, dokonca som po Tesle veľmi túžil, ale týmto ma od kúpy neskutočne odrádzajú. Obrovská škoda to je.

    • Totálne súhlasím s každou vetou, ktorú napísal môj predrečník ANONYM. Tesla to s tými inováciami tak trošičku preháňa – až by som povedal „nezdravo“.
      Niektoré veci v autách by mali byť akosi „štandardizované“.
      Napíšem príklad (nebudem menovať značky) – vlastním auto, s ktorým dochádzam do práce a denno-denne sa musím „preorientovávať“, keďže služobné autá sú iných značiek a majú ináč rozmiestnené niektoré ovládacie prvky.
      Napríklad zapnutie svetiel na jednom aute sa ovláda skrútením ľavej páčky pod volantom, inde sa zapínajú na prístrojovej doske vľavo (ako vo väčšine značiek).
      V inom type sa skrútením ľavej páčky pod volantom ovládajú stierače.
      Prepínanie tlmených svetiel na diaľkové sa v mnohých prepína zatlačením ľavej páčky pod volantom (čo je logické – zatlačením páčky ďalej od seba „dlhé svetlá“ – diaľkové, pritiahnutím páčky k sebe „krátke svetlá“, čiže tlmené). Inde je to naopak – pritiahnutím k sebe – diaľkové.
      Výstražné svetlá (červený trojuholník), ľudovo „blikačky“ sa niekde zapínajú v strede prístrojovej dosky, inde napravo pri volante, inde hore vedľa spätného zrkadla. A tak by sa dalo pokračovať ďalej.
      Ale tie smerovky sa všade zapínajú rovnako, úplne intuitívne. Tu by som už naozaj nemal chuť preorientovávať sa na nejaké „dotykovky“.
      Teoreticky snáď natrénovať si to, ako naučiť sa novú abecedu a už nikdy nepresadnúť do iného auta. Čo je samozrejme z praktického hľadiska hlúposť.
      Asi to bude viacerým „odpadať od chuti“ a Tesla bude musieť zvažovať, kde ísť do brutálnych inovácií a kde pribrzdiť…

  2. Mám najazdené 84000km za dva roky na TM3P
    Jediné čo mi vadí je ovládanie stieračov.
    Software a snímače nefungujú poriadne.
    Tak to musím hlavne v noci zapínať manuálne cez displej.
    Ostatné ovládanie mi nevadí .

Pridajte komentár