Uznávaný odborník na automobilový priemysel, Sandy Munro, sa dostal v rámci reverzného inžinierstva Tesly Model Y k jej elektromotorom. Tie pritom spolu s motormi súrodeneckého Modelu 3 porovnal s motormi elektrických vozidiel od iných výrobcov.
Munro mal na porovnanie k dispozícii elektromotory modelov Audi e-tron, Nissan Leaf, Jaguar I-Pace, BMW i3, Chevrolet Bolt (alias Opel Ampera-e), Chevrolet Volt (plug-in hybrid) a Toyota Prius (hybrid).
Podľa slov Elona Muska zdieľa Tesla Model Y s Modelom 3 75 % súčiastok, pričom sa čakalo, že to bude platiť aj v prípade elektromotorov. Sandy Munro ale naznačil, že to tak nemusí byť na 100 %, pretože sa vyjadril, že motory týchto dvoch modelov sú si „veľmi podobné“. Takže je možné, že v prípade Modelu Y pristúpila Tesla k ďalšej optimalizácii.
Munro sa však aktuálne zameral predovšetkým na porovnanie motorov Tesly Model Y/3 s motormi vozidiel od iných výrobcov. Podľa neho automobilky hľadajú elektromotory s najnižšími nákladmi, najvyšším výkonom, najlepšou účinnosťou a najlepší využitím ich modulov.
A to Tesla v prípade Modelu 3 dokázala, keďže jej motory sú kompaktné, pokročilé, veľmi výkonné a rozumne nákladné, hovorí Munro. To isté by malo platiť aj o motoroch Modelu Y, keďže motory oboch modelov majú byť veľmi podobné. „Brilantnosť“ týchto motorov má byť pritom ešte poznateľnejšia pri porovnaní s motormi iných elektromobilov.
Napríklad technológia rotora Audi e-tron je podľa Munra zastaralá, aj keď ide o pomerne nové vozidlo. Modul elektrického pohonu Nissanu Leaf je však navrhnutý zaujímavo. Je kompaktný, a teda zrejme ľahký, pričom jeho magnety sú usporiadané neobvyklým spôsobom. Podobne ako magnety modelu Jaguar I-Pace, ktorý okrem toho využíva dizajn „vlásenky“.
„Tajné omáčky“
Munro dodal, že každý výrobca má nejakú „tajnú omáčku“, ktorá im umožňuje získať maximálny výkon za čo najnižšie náklady na pohonné moduly. Teda s výnimkou Chevroletu Volt, ktorý využíva extrémne veľké vlásenky a rádiusové magnety, ktoré sú veľmi drahé.
Pokiaľ ide o model Tesla Model 3 a zrejme aj Model Y, zdá sa, že ich elektromotory sa vyznačujú vynikajúcou zmesou veľkosti, účinnosti a výkonu. Napríklad v indukčnom motore Modelu 3 (nachádza sa vpredu) sa Tesla rozhodla použiť pre jeho rotor opracovanú meď, čo sa zásadne líši od liateho hliníka, ktorý používa Audi v modeli e-tron. Motory Tesla s permanentnými magnetmi, použité v rámci zadnej nápravy modelov 3/Y, majú byť pritom taktiež inteligentne skonštruované.
Takže aj vďaka tomuto mixu dvoch rozdielnych pokročilých elektromotorov pre prednú a zadnú nápravu dokáže Tesla vyrábať ziskové vozidlá za konkurencieschopnú cenu.
Zdroj: Teslamanian
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zjednoduší vyvíjaný 3-motorový systém pre svoje extra-výkonné modely
„Revolučný“ elektromotor od HyperPower má „priemer“ 43 cm a ponúka výkon 1 000 kW
Reverzné inžinierstvo Tesly Model Y odhaľuje ďalšie vylepšenia oproti Modelu 3