Známy „e-mobility youtuber“ Bjorn Nyland porovnal efektivitu, resp. spotrebu prémiových elektrických SUV, Tesla Model X a Jaguar I-Pace. To prinieslo pomerne prekvapujúce výsledky.
Jaguar I-Pace je terčom kritiky pre svoju nízku mieru efektivity. Vysoká spotreba energie pomerne výrazne degraduje využiteľnosť jeho 90 kWh batérie. Z tohto dôvodu ho porážajú po stránke dojazdu aj oveľa lacnejšie elektromobily s podstatne nižšou kapacitou batérie.
2 testy
Bjorn Nyland sa rozhodol zistiť, ako je na tom Jaguar po stránke efektivity v porovnaní s porovnateľným elektromobilom triedy SUV, a to Teslou Model X. Uskutočnil pritom 2 testy spotreby elektrickej energie. Prvý pri rýchlosti 90 km/h, druhý pri rýchlosti 42 km/h s vypnutým HVAC systémom a aktivovaným úsporným režimom.
2 prekvapenia
Pri „deväťdesiatke“ zaznamenal Bjorn spotrebu Tesly Model X na úrovni 22,1 kWh/100 km, pričom Jaguar I-Pace dosiahol len o málo horšiu spotrebu, a to 22,6 kWh. Pri „štyridsaťdvojke“ mal Jaguar dokonca nižšiu spotrebu, a to 14,5 kWh/100 km, ako Tesla – 15,7 kWh/100 km.
Vysvetlenie?
Tieto výsledky prekvapili aj samotného Bjorna. Ten pritom spomenul niekoľko teórií, prečo si Model X počínal horšie, ako očakával. Jednou z nich je aj vyššia hmotnosť Tesly Model X P100D (cca 2 500 kg), ktorá je najťažším modelom značky a je ťažšia ako základný Model X, ako aj model I-Pace (2 208 kg).
Ako vieme, bolo dokázané, že vplyv hmotnosti nemá taký vplyv na spotrebu elektromobilov, ako sa predpokladalo. A to kvôli tomu, že ťažšie vozidlo vie zrekuperovať viac energie. Bjorn však upozorňuje na topografiu trasy, ktorá mala kopcovitý charakter s množstvom stúpaní a klesaní. Vplyv hmotnosti na efektivitu vozidla je tak zrejme vyšší.
V takomto prípade sa podľa neho stráca aj vplyv lepšej aerodynamiky Modelu X (Cx = 0,24) v porovnaní s Jaguarom I-Pace (Cx = 0,29). Nižší koeficient odporu vzduchu sa významnejšie prejaví až pri vyšších, napríklad diaľničných rýchlostiach, pri ktorých by mal Model X pravdepodobne výraznejšie navrch.
Na druhej strane Bjorn Nylan hovorí, že pri zapnutom kúrení by si zas polepšil Jaguar, nakoľko ten má, narozdiel od Tesly, tepelné čerpadlo. Pri nízkych zimných teplotách však tepelné čerpadlo stráca svoju účinnosť a rozdiely sa zmenšujú.
Dodávame, že ďalšou príčinou by mohlo byť vyladenie „Performance“ verzie Tesly Model X, a to primárne na výkon. Takže pohonná jednotka so „zdvojeným“ zadným motorom by mohla byť menej účinná ako pri štandardných AWD modeloch.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Závod elektrických SUV: Jaguar I-Pace vs. Tesla Model X | VIDEO
Jaguar I-Pace dostal slovenské ceny. Má Tesla Model X problém?
Kia Niro EV “bije” 2-krát drahšie prémiové elektrické SUV-éčka
Zdroj: Bjorn Nylan/Youtube cez Insideevs, titulná fotografia: Jaguar
7 komentárov
junacik, cielova skupina tohoto akozeclanku je aka? lebo neviem ci existuje niekto, kto si kupi auto za 100-150.000€ a potom s nim chodi sialenou rychlostou 42km/h… a urcite ho zaujima, aku ma pritom spotrebu…
A vaša priemerná rýchlosť v rámci mestskej premávky je aká? Spotreba v meste, a teda aj dojazd, je jedným zo základných údajov, ktorý skúmajú rôzne autority ako WLTP či EPA. Bez ohľadu na cenu a výkon vozidla. A to pre informovanie verejnosti.
pocuj, ty mediamatik, ani jedno z tych dvoch testovanych aut nie je primarne urcene na jazdenie v meste… na to su urcene ine auta, ktore nemaju 2500kg, a dojazd 500km…. chapes? aspon trosicka? takze clanok je nezaujimavy a nepotrebny… aj ked ho napisal podla teba nejaky “e-mobility youtuber” a ty si ho opajcol…
zaujimave je dozvediet sa pri tomto type aut spotrebu pri rychlosti napr. 130km/h a ako daleko sa s nim dostanem…
Kometátori, ste j*****ý?! 🙁
Diskusia na úrovni 🙁 , vďaka začala článok mne príde zaujímaví
Dakujeme za clanok bol zaujímavý..
Najvacsi problem elektro aut je ze ich vykon nemozete ak chcete mat nejaky dojazd pouzit. Pri rychlosti na dialnici / Jaguar / osobna skusenost pri rychlosti 120-130 spotrebuje 3,29 km/kWh a ak by ste to osolili a vyuzili vykon pocitajte dojazd max 150km pri plnom nabiti.
WLTP 470 a realne vie toto auto pri lahkej nohe urobit cca 260 km
Cize zabudnite na dlhe trasy elektro auto je na kratke trasy a hlavne v meste a cestach 1 triedy OK / 90km /na dialnici sa musite hodne premahat ked vidite ako vas kazdy obieha aj ked mate pod zadkom delo 🙂