Tesla Model S je na trhu už od roku 2012, pričom z nej vychádza aj ďalší prémiový model, Model X. Aktuálny pokles ich predajnosti naznačuje, že je najvyšší čas minimálne na významnejší upgrade. A ten sa má podľa nových informácií dotknúť aj elektromotorov.
Elektromobily Tesla Model S a Model X používajú indukčný trojfázový štvorpólový asynchrónny elektromotor s medeným rotorom. Ten má štandardne veľkosť väčšieho melónu (neplatí pre verziu Performance), pričom v rámci nápravy sa využíva otvorený diferenciál. Prevodovka je jednostupňová a má pevný prevodový pomer 9,73:1.
To však už nemá platiť, teda minimálne ohľadom typu elektromotora. Electrek totiž informuje, že podľa ich zdroja chystá Tesla v tejto oblasti upgrade. Zmienka o nových motoroch sa totiž objavuje v rámci nových softvérových aktualizácií. Nesú pritom kódové označenie „Raven“.
Motory majú využívať permanentný magnet a fungovať na báze reluktancie (magnetického odporu). Vďaka tomu majú byť efektívnejšie. Vychádzať by mali z elektromotorov použitých v najnovšom modeli značky, ktorým je Tesla Model 3.
Lepší pomer výkonu, efektivity a ceny
Hlavný konštruktér elektromotorov spoločnosti Tesla Konstantinos Laskaris na adresu oboch typov používaných motorov povedal, že majú zmysel v rámci pohonných jednotiek s variabilnými jednostupňovými prevodovkami.
Dodal, že elektromotory s permanentným magnetom sú na tom lepšie z hľadiska pomeru výkonu, efektivity a ceny. A práve tieto aspekty majú byť hlavným kritériom pri výbere technológie pre použitie v budúcnosti. Tesla tak zrejme týmto krokom opäť optimalizuje svoje výrobné náklady.
Čo sa týka konkrétnych čísel vzťahujúcich sa k efektivite oboch technológií, elektromotory Modelu 3 majú mať podľa „zasvätencov“ účinnosť 97 %, zatiaľ čo motory Tesly Model X a Modelu S „len“ 93 %. Tento rozdiel sa má pritom ešte zväčšiť pri jazde, počas ktorej dochádza k častým zastaveniam a rozbehom, teda napríklad v mestskej prevádzke.
Nasadenie vraj už „čoskoro“
Spomínané zdroje uvádzajú, že presný čas nasadenia nových elektromotorov nepoznajú, malo by sa tak však stať už pomerne čoskoro. To by mohlo zrejme priniesť aj vyššiu spoľahlivosť pohonnej jednotky a niekoľko kilometrov dojazdu navyše. V spojitosti s možnou novou batériou na báze článkov 2170 by tých km mohlo byť podstatne viac, čím by sa Tesla mohla ešte viac vzdialiť svojej konkurencii.
Zdroj titulnej fotografie: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako je na tom motor a prevodovka Tesly Model 3 po 1 600 000 km?
2-stupňová prevodovka pre elektromobily má zvýšiť nielen ich účinnosť
Americká vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa