Blog „A Better Routeplanner“, ktorý sa zaoberá plánovaním výletov pre elektromobily a radí ako maximalizovať ich dojazd, vypracoval zaujímavú a užitočnú analýzu. Tá sa týka toho, ako vplýva rýchlosť a okolitá teplota na dojazd elektromobilov značky Tesla.
Rôzne oficiálne metodiky, ako WLTP a EPA, nám poskytujú štandardizovaný odhad priemerného dojazdu elektrických vozidiel. Ten však ovplyvňuje v reále množstvo faktorov. Jednými z najdôležitejších sú rýchlosť elektromobilu a okolitá teplota počas jazdy.
No a na základe množstva používateľských dát zostavil blog „A Better Routeplanner“ veľavravné grafy, ktoré poukazujú na reálny dojazd elektromobilov Tesla pri rôznej rýchlosti a teplote. Skúmaná množina zahŕňala 805 vozidiel a 2,6 milióna dátových bodov, pričom tie najazdili dohromady 350 000 km.
Dojazd vs. rýchlosť
Analýza ukázala, že pri rýchlosti 108 km/h je strednou hodnotou spotrebovanej energie Tesly Model S 20 kWh (platí pri rovnej ceste). To znamená spotrebu 188 Wh/km pri rýchlosti 108 km/h. Nasledujúci graf znázorňuje vzťah rýchlosti a spotrebovanej energie.
Dojazd vs. teplota
V nasledujúcom grafe máme možnosť vidieť vplyv okolitej teploty pri určitej rýchlosti na dojazd elektromobilu Tesla Model S 100D. Z neho jasne vyplýva, že nízke teploty, hlavne pod bodom mrazu, výrazne znižujú reálny dojazd. Analýza ukazuje, že v percentuálnom vyjadrení to znamená 22 % pokles dojazdu pri teplotách pod bodom mrazu v porovnaní s dojazdom pri teplote 20 ° C.
Pri nízkych teplotách si značnú časť z kapacity batérie totiž ukrojí vykurovanie interiéru, ako aj zahrievanie batérie na optimálnu prevádzkovú teplotu. Spotreba energie rastie aj vplyvom ťažších podmienok na cestách v zimnom období (sneh a ľad).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd elektromobilov do značnej miery rastie. Za posledných 6 rokov o 56 %
Dojazd Tesly Model 3 otestovaný aj počas mrazivých podmienok
Ako rýchlo a za koľko sa nabije Tesla Model 3 na nabíjačke Supercharger? | TEST
Hodnoty pre Teslu Model X 100D
V prípade SUV Tesla Model X platí, že vyššie rýchlosti majú výraznejší vplyv na jej spotrebu, a tým pádom aj na dojazd. Je to spôsobené horšou aerodynamikou ako v prípade sedanu Model S.
Zdroj: A Better Routeplanner, titulná fotografia: Tesla