Portál Carscoops publikoval článok, ktorého nadpis naznačuje, že modely Tesla Model S a Model X by nemali byť pre kalifornskú spoločnosť v budúcnosti dôležité. Vychádza pritom z nedávnych vyjadrení Elona Muska. Čo môže byť na tom pravdy?
Podľa Wired, Elon Musk pri príležitosti nedávneho príhovoru k akcionárom Tesly povedal, že budúcnosťou spoločnosti budú modely Model 3 a Model Y. Tesla pritom aktuálne ponúka okrem Modelu 3 aj sedan a SUV vyššej triedy – Model S a Model X, pričom chystá pickup, ťahač Semi, hyperšportiak Roadster 2, ale aj kompaktný model, zrejme hatchback (Model C?), ktorý bude najmenším a najlacnejším modelom značky.
Na „úkor“ nových modelov
„Bez nich (modely S a X) by sme nemohli hláskovať ´sexy´. Budúcnosť Tesly je v zásade v Modeli 3 a Modeli Y,“ povedal Musk. Predpokladá pritom, že za pár rokov by mohli zákazníci požadovať 750 000 ks Modelu 3 a 1 250 000 ks Modelu Y ročne. Dopyt po vlajkových lodiach spoločnosti by mal byť podstatne nižší (Model S – 80 000 ks, Model X – 100 000 ks).
S plánovanými modelmi Pickup a Semi by pritom mal podiel modelov S a X podľa neho klesať, čo je logické. Musk tak v podstate naznačil, že stabilita spoločnosť už nebude závislá od týchto modelov, čo je vlastne dobre. Veď ani v prípade tradičných automobiliek a ich konvenčných spaľovacích modelov, nie sú drahé top modely ich ekonomickými ťahúňmi. A to by mohlo znamenať, že elektromobily sa začnú dostávať do hlavného prúdu.
- Zdroj fotografie: Tesla
- Tesla Model Y. Zdroj: Tesla
- Roadster 2. Zdroj: Tesla
Sú to a aj budú vlajkové lode
Týmto však Musk nechcel pravdepodobne povedať, že Model S a Model X sa dostanú na vedľajšiu koľaj. Veď sú to vlajkové lode, ktoré by mali byť reprezentantmi najmodernejších technológií značky. Aj keď to tak teraz nemusí pôsobiť, kvôli novšej a spočiatku vo viacerých ohľadoch modernejšej Tesly Model 3.
Tesla však v tomto roku svoje vlajkové lode postupne modernizuje, pričom v tom hodlá pokračovať aj naďalej. Jej zámerom pritom zrejme bude, aby tieto modely ponúkali viac ako Model 3 a Model Y. Veď nie je zrejme mnoho takých, ktorí by boli ochotní priplácať desiatky tisíc € napr. len za viac priestoru či „ne-minimalistický“ interiér.
Úspešné naplnenie „Master plánu“
Každopádne sa pritom zdá, že rola Modelu S a Modelu X sa v rámci tzv. Master plánu Elona Muska naplnila do bodky. Veď ich predaj mal zabezpečiť Tesle prostriedky na zabezpečenie masového modelu, ktorým je Model 3. A určite nezohrali len ekonomickú úlohu. Veď urobili a stále robia Tesle výborné meno z hľadiska technológií, pôžitku z jazdy či praktickosti. Inak by ľudia neboli za ne ochotní utrácať toľko peňazí.
A to, že ich predaje klesajú (v rámci medziročného porovnania), s najväčšom pravdepodobnosťou súvisí s „kanibalizáciou“ zo strany výborného a podstatne lacnejšieho Modelu 3 či všeobecného poklesu záujmu o veľké sedany. Ako spieva jedna výborná americká kapela: „It’s evolution, baby!“. V prípade Tesly to však nie je žiadna irónia.
Zdroj titulnej fotografie: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zvyšuje úsilie ohľadom svojej európskej továrne „Gigafactory 4“
Tesla má megalomanské plány v oblasti výroby batérií, zrejme aj pre iných
Elektromobily Tesla by mohli byť v Európe lacnejšie až o 10 %
Jeden komentár
Nič nie je snáď logickejšie. A to z hľadiska obchodného, ekonomického a všetkých ostatných.
Stačí pozrieť na iné automobilky, napríklad BMW a Škodu. Bestselerom u BMW je 3 -kový rad (BMW 318, BMW 320 a iné) ale pritom majú v ponuke aj vlajkové lode 7- mičkového radu, ktorých počet predaných tvorí iba zlomok percenta. Podobne Škodovka – kvantá vozov Fabia, Octavia (a ďalšie typy) a – vlajková loď Superb. A tak by sa dalo pokračovať ďalej.
Tesla má však jedno špecifikum. Do sveta prerazila vlajkovými loďami a teraz „víťazí“ Teslou model 3 …