Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku

4

Tesla nás v prípade svojich vynovených „faceliftovaných“ vlajkových lodí Model S a Model X prekvapila volantom a lá seriálové vozidlo K.I.T.T. Ten pritom dokázal upútať pozornosť tak, že si mnohí ani nevšimli, že vozidlám chýbajú pridružené páčky či typický volič „prevodov“. Tie však nie je treba.

Tesla si v priebehu rokov nechala patentovať množstvo zaujímavých technológií. A niektoré z nich sa dostanú aj do jej vynovených vlajkových lodí, ktoré sme spoznali včera.

Fotografie faceliftovaných a upgradovaných Tesiel Model S a Model X odhalili, že vozidlá nemajú žiadne páčky pridružene k špecifickému volantu (mimochodom žiadnu paniku, mal by byť dostupný aj bežný volant). Tými sa bežne obsluhujú napríklad smerové a iné svetlá či stierače.

V prípade elektromobilov Tesla fungovali páčky aj ako volič „prevodov“ (systém prebraný od Mercedes-Benz) či prostriedok pre obsluhu funkcií Autopilota. Spomínané funkcie (vrátane bežných), s výnimkou voľby jazdných režimov vpred/vzad/neutrál/parkovanie (PRND), bude možné v rámci modelov S a X obsluhovať aj prostredníctvom „rollerov“ (ako v modeloch 3 a Y) a dotykových plôch na volante. Pomôže pritom technológia Force Touch, ktorá rozlišuje rôzne úrovne sily dotyku.

Nechajte to na Autopilota

Vodiči nových Tesiel Model S a X sa však podľa Elona Muska zaobídu bez spomínaných ovládacích prvkov na volante. Šéf Tesly totiž uviedol, že vozidlá odhadujú smer jazdy na základe videných prekážok, ako aj kontextovej a navigačnej mapy. A dodal, že automatický výber vozidla je možné zmeniť cez dotykový displej. Takže zrejme v čase, keď vozidlo uvažuje o zmene režimu PRND, zobrazí sa na displeji možnosť manuálneho výberu.

Electrek v tejto súvislosti informuje, že získal dokument, v ktorom sa uvádza, že vozidlo bude určovať jazdné režimy v spolupráci so systémom Autopilot a umelou inteligenciou. V dokumente sa uvádza aj príklad, ako to funguje: „Keď je predná časť modelov S a X smerovaná k stene garáže, je to detegované (prostredníctvom snímačov Autopilota) a automaticky sa zaradí spiatočka, keď vodič stlačí brzdový pedál.“

Tesla zrejme čerpala zo svojich patentov

V tejto súvislosti je zaujímavé, že Tesla si v roku 2018 dala patentovať systém pre automatické „vyhadzovanie smeroviek“. Potrebné dáta, ktoré umožňujú „umelej inteligencii“ správne rozhodovanie o aktivácii smerových signálov, pritom zabezpečuje kamerový systém, radar, ultrasonické senzory, ako aj senzor natočenia kolies.

V prípade volantu zas mohla Tesla vychádzať zo svojho minuloročného patentu, ktorý sa vzťahuje k „smart volantu„. Z neho však nečerpala inšpiráciu pre prípad volenia jazdných režimov. Táto funkcionalita sa v rámci patentu nachádza na volante, zatiaľ čo v prípade nových modelov S a X sa podľa spomínaného dokumentu majú dotykové ovládacie prvky nachádzať na stredovej konzole.

Takže vynovené Tesly Model S a Model X zdá sa budú vedieť samé určovať smer jazdy a signalizovať smerové svetlá. Vodič to však bude môcť robiť aj manuálne, prostredníctvom ovládacích prvkov na stredovej konzole (príp. zmeniť rozhodnutie Autopilota cez dotykový displej), resp. volante.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla môže nahradiť stierače laserovou technológiou, odhaľuje patent
Tesla si patentovala novú technológiu skla. Redukuje hluk a zlepšuje tepelnú izoláciu
Robotizovaná „hadia nabíjačka“ od Tesly bude, potvrdil Elon Musk

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. V klasickom SUV mám jazdné asistenčné funkcie. Nie sú dokonalé, ale v zime 2018/2019 som prešiel z Brna do Bratislavy a D. Stredy po zotmení skoro 3/4 tak, že som „len sledoval“ ako sa auto samo riadi, a to včítane jazdy s adaptívnym tempomatom v kolóne. Pritom bolo nepríjemné „usoplené“ počasie! Zaujímavé je sledovať, ako prepínanie svetiel občas počká, premýšľa, vyhodnotí, a až potom prepne na diaľkové svetlá! Uvidíme, ako TESLA zvládne zdanlivo jednoduchú funkciu smeroviek, ale aj iné!

Pridajte komentár