Tesla ruší Model S Plaid+ s dojazdom cez 837 km. Musk dodatočne vysvetľuje dôvod

12

Superverzia extrémne rýchleho elektrického sedanu Tesla Model S Plaid s prídavkom „+“ bola zrušená. Tá mala ponúknuť doposiaľ najväčší dojazd, a to cez 837 km. Elon Musk sa pritom snaží vysvetliť, prečo došlo k jej zrušeniu.

Tesla v septembri minulého roka predstavila novú verziu svojho vlajkového sedanu Model S s 3 elektromotormi – „Plaid“. Sľúbila pritom „neuveriteľné“ parametre – 1 100 konských síl, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 2,1 s, dosiahnutie štvrť míle pod 9 s, maximálnu rýchlosť 320 km/h a dojazd viac ako 837 km. Novinka mala prísť na trh koncom tohto roka.

Začiatkom roka Tesla predstavila vynovené „faceliftované“ modely S a X, pričom v prípade sedanu avizovala až 2 verzie Plaid – „Plaid“ a „Plaid+“. Najzásadnejším rozdielom bol pritom dojazd (628 vs. 837+ km WLTP) a samozrejme cena (117 000 vs. 150 000 € – nemecký trh).

Neskôr Elon Musk potvrdil, čo sa očakávalo. A to že Tesla Model S Plaid+ bude vybavená novou štrukturálnou batériou s novým článkami 4680. Príchod modelu sa však napokon oneskoril, a to na „polovicu budúceho roku“. A na to Tesla zrušila možnosť jeho rezervácie.

No a aktuálne Elon Musk cez Twitter uviedol: „Plaid+ je zrušený. Nie je potrebný, pretože (verzia) Plaid je rovnako tak dobrá.“  To však určite neplatí pre dojazd, pretože tam je rozdiel min. 209 km (WLTP).

Muskove vysvetlenie

Portál Electrek pritom šéfa Tesly požiadal o vysvetlenie. A ten uviedol nasledovné: „Čo vidíme je, že akonáhle dosiahnete dojazd cez 400 míľ (644 km)“, na väčšom dojazde už nezáleží. V zásade neexistujú jazdy nad 400 míľ, v rámci ktorých vodič nepotrebuje zastaviť kvôli toalete, jedle, káve atď.“

Toto vyhlásenie môže naznačovať, že Tesla Model S Plaid napokon ponúkne dojazd viac ako sľubovaných 628 km. Každopádne, triezvo zmýšľajúcim motoristom je jasné, že väčšine z nich musí s väčšou či menšou rezervou postačovať takýto dojazd. A väčšine z tejto väčšiny zrejme aj znížený dojazd, napr. vplyvom veľmi chladného počasia.

Prieskumy pritom ukazujú, že bežní vodiči si vystačia aj s podstatne menším dojazdom. Dojazd je však aj o psychologických bariérach, keďže motoristi sú naučení, že ich spaľovacie auto je schopné oveľa väčšieho dojazdu na plnú nádrž ako bežný elektromobil na úplné nabitie, aj keď tento dojazd v podstate nedokážu využiť v rámci nepretržitej jazdy.

Nie sú v tom batérie?

Zrušenie modelu Tesla Model S Plaid+ však nemusí byť len o tom, že sa Tesla odrazu rozhodla, že už nie potrebný. Pre mnohých, ktorí sú si ochotní za istotu v podobe predimenzovaného dojazdu zaplatiť, by to bola psychologická „barlička“, vďaka ktorej by sa rozhodli pre kúpu elektromobilu. No a veľkým plusom mohlo byť „plusko“ aj v rámci komerčných služieb.

Skutočným problémom by ale mohla byť produkcia nový štrukturálnych batérií. Elon Musk v apríli uviedol, že nie sú zatiaľ schopní prejsť z „R&D/pilotnej fázy“ k objemovej výrobe. Batériové články 4680 podľa neho ešte neboli dostatočne spoľahlivé na to, aby sa mohli používať v elektromobiloch. Dodal však, že sú zrejme veľmi blízko k dosiahnutiu tohto bodu.

Prednosť pritom mohli dostať iné modely, ktoré majú využívať tieto články. A to ťahač Semi, pickup Cybertruck či crossover Model Y.

Sme zvedaví, či sa tí, čo si model Tesla Model S Plaid+ rezervovali pred zrušením, dočkajú tejto špeciálnej verzie alebo to znamená jej úplne zrušenie. Možno v budúcnosti, keď sa rozbehne masová produkcia nových batérií, tak sa Plaid+ do ponuky vráti, resp. dostane.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku
Patenty naznačujú, že Tesla Cybertruck by mohla mať dojazd skoro 1 000 km
Tesly Model S a X sa dočkali „faceliftu“, nových verzií či futuristického interiéru

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Elonove vyjadrenie určite v pozadí skrýva nejaký technický alebo ekonomický problém! Magická hranica 1.000 km WLTP pre mňa, a podľa mňa trvá !!! Prečo by mala byť každá prestávka na WC alebo na kávu spojená s nabíjaním ?!!! ….

    • to je len taky pseudoargument,podobne ako ked bez kompenzacie zrusili bedrovu opierku spolujazdcom,,alebo ako ked VW zavadza pri bubnovych brzdach na zadnej naprave ID4…

    • petko petko, znova si nevyuzil sancu mlcat… netusim, preco mas neudrzatelne nutkanie sa stale vyjadrovat k veciam, ktorym vobec nerozumies… aj tak si Teslu nikdy nekupis, lebo si lakomy, tak tu neotravuj vzduch stale tvojimi polodementnymi uvahami…

      • Milý neznámy ANONYM, Tvoje poznámky sú pre mňa poučné! Ďakujem! TESLA magazín je však pre všetkých, a nielen tých, ktorí si kúpia TESLU. Elona si vážim, a to že si myslím, že za stiahnutím S Plaid+ môžu byť technické a ekonomické problémy nie je nič zlomyselné proti Elonovi, alebo TESLE. Ak TESLU máš, alebo si ju kúpiš, tak Ti želám veľa šťastných km!

  2. Skúsme sa na to pozrieť trocha inak. Dnes môžu mať osobné ICE s veľkou nádržou dojazd viac ako 4000km. Technicky to nie je problém. Aký je ich trhový podiel?
    Podobne aj BEV mainstream bude predovšetkým balansovať medzi rozumnou nákladovou hospodárnosťou a úžitkovosťou.
    Aj pre konštruktérov predstavujú hlavné parametre pri BEV gravimetrická hustota batérie, rýchlosť nabíjania, bezpečnosť a nároky na tepelný manažment (resp BMS) a hlavne cena. Tu sa budú ladiť finálne vlastnosti. S častými zásahmi hlúpych vstupov marketingového oddelenia, kde si technické oddelenie šklbe od zúfalosti vlasy na hlave.
    Však treba čo najdlhšie predávať staré ICE so ziskom. Environmentálne a zdravotné náklady predsa ponesie niekto iný…

    • Tesla uvádzala na svojom oficiálnom webe v rámci oboch cyklov (EPA aj WLTP) rovnaké „predbežné“ hodnoty, t.j. 837+ km (v prípade EPA ide samozrejme o prepočet z míľ).

  3. Članok sa stale toči len okolo dojazdu. Ludia si v podobe plaid+ chceli kupit novu technologiu, lepšie parametre či už v podobe dojazdu alebo zrychlenia. Malo to byť niečo, čo nikto iny nema. A zaplatili by za to. V takychto pripadoch nema racionalne myslenie miesto a argument, že to spotrebitel nevyužije mi pride dosť slaby. Skôr to vidim na ten technicky problem

Pridajte komentár