Nová Tesla Model S ponúka väčší dojazd napriek menšej batérii

6

O Tesle sa tiež hovorí, že je posadnutá zvyšovaním efektivity svojich elektromobilov, a to je len dobre. No a najnovšie sa to týka nového Modelu S, čo samozrejme nie je prekvapením.

Spoločnosť Tesla začiatkom roka predstavila vynovené vlajkové lode Tesla Model S a Model X. A nedávno spustila dodávky novej 3-motorovej verzie Modelu S – Plaid. Uviedla pritom, že okrem iného je vozidlo vybavené novými elektromotormi s uhlíkovým „prebalom“ a má vylepšenú aerodynamiku (Cx = 0,208).

Nedávno organizácia EPA, ktorá „certifikuje“ aj dojazd elektromobilov na americkom trhu, zverejnila výsledky svojich testov pre Teslu Model S v rámci modelového roku 2021. A z nich vyplýva, že novinka je zas o niečo efektívnejšia.

Nižšia je pritom spotreba a vyššia je hodnota MPGe, čo je niečo ako „palivová“ účinnosť. V prípade „základnej“ verzie Long Range stúpol dojazd zo 402 míľ (647 km) na 405 míľ (652 km) a v prípade výkonných verzií Plaid resp. predtým Performance z 326 míľ (525 km) na 348 míľ (560 km) pri 21″ diskoch kolies. A to má 3-motorová verzia Plaid podstatne vyšší výkon ako 2-motorový model Performance, ktorý nahradila.

tesla model s plaid dojazd kapacita baterie

Zdroj: Fueleconomy.gov

Napriek menšej batérii

Dôležité pritom je, že dojazd išiel hore napriek zníženiu kapacity batérie, čo vyplýva zo správy portálu MotorTrend, ktorý už mal možnosť otestovať novinku Plaid, na čo upozornil Electrek. MotorTrend uvádza, že Tesla významne aktualizovala batériu Modelu S a znížila jej kapacitu zo 104 kWh (Performance 2020 – predchodca Plaid) na 100 kWh (Plaid 2021).

Z toho vyplýva, že nový Model S ponúka vyšší dojazd napriek kapacitne nižšej batérii, čo potvrdzuje zvýšenie efektivity vyplývajúce z dokumentov EPA.

Dôvodom zvýšenia efektivity pritom môže byť celkovo nižšia hmotnosť, a to vplyvom teoretického zníženia hmotnosti batérie, keďže tá má nižšiu kapacitu či vplyvom možného zníženia hmotnosti nového pohonného ústrojenstva, ktoré by malo byť taktiež efektívnejšie.

K lepšej účinnosti pritom určite pomohla lepšia aerodynamika vyjadrená koeficientom odporu vzduchu len 0,208. Predtým to pritom bolo 0,24.

A aj keď to nemá vplyv na hodnotenie dojazdu a efektivity zo strany EPA, Tesla v prípade nového Modelu S sľubuje aj významné zefektívnenie prevádzky počas chladných dní. Nové tepelné čerpadlo má podľa nej totiž priniesť až 30-percentné zlepšenie dojazdu v chladnom počasí a o 50 % nižšiu spotrebu energie na vykúrenie kabíny v mrazivých podmienkach.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd a účinnosť elektromobilov Tesla: Vývoj v priebehu času
Patenty naznačujú, že Tesla Cybertruck by mohla mať dojazd skoro 1 000 km
Tesla Model 3 s najdlhším dojazdom má po novom ešte väčší WLTP dojazd
Prvá zmienka Tesly o kapacite batérie jej elektrického ťahača Semi

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Myslím že propagácia elektromobilov je tendenčná a zavádzajúca. Keď už niečo informujete, tak prehľadné porovnávacie tabuľky chýbajú hlavne v porovnaní s diezlovými motormi, plug-in hybridmi atď. Mali by tam byť uvedené výkony rovnakých vozidiel. A čo v zime? Ako rýchlo klesá kapacita batérií a skracuje sa podstatne dojazd o tom sa mlčí ! A o životnosti týchto drahých batérií ani nehovoriac. Mali by sa zamerať na výrobu vozidiel pri ktorých výrobe a následnej prevádzke je najmenšia uhlíková stopa a jedine túto podporovať!

    • Ste chudáci kto mu nadávate. Ma 100% pravdu aj keď k racionálnej odpovedí sa na stránke Tesla človek asi nedostane. A zabudli ste spomenúť ten super volant ktorý pri zrýchlenie za 2s 100 bude určite topka medzi havariami.

    • Že dochází v zimě k cca 20-30% snížení dojezdu se všeobecně ví, a nikdo to netají, je toho plný Youtube, když chvilku hledáš :)) To tomto článku se konkrétně píše, že díky inovovanému tep. čerpadlu se tato problematika podařila tesle o 30% vylepšit. O životnosti baterií se už vít také hodně za 10 let, co je tesla provozuje. Nejnovější modely jsou projektovány na životnost 750.000+ km včetně baterie. Déle funguje jako celek málokterý automobil. Osobně bych diesely nezatracoval třeba v dodávkách, ale když vidím ty passaty TDI s vykuchaným filtrem, co vytvoří po rozjezdu na křižovatce rakovinovou mlhu a pěkně podusí pár lidí na přechodu, tak je mi s toho trochu šoufl 🙂

      • Ak by sa do efektivity započítavali aj zdravotné náklady rakovinometov a majitelia by škody museli cielene vyplácať konkrétnym postihnutým, to by bola iná pesnička na obmedzovanie osobnej slobody.

Pridajte komentár