Na štart pretekov elektromobilov sa proti sebe postavili, okrem iných, aj modely Tesla Model S a Nissan Leaf. Tesla pritom viedla takmer celý čas, avšak v závere ju Nissan Leaf obehol a vyhral celé preteky. Ako je to možné?
Na úvod treba povedať, že išlo o najnovší a najvýkonnejší Nissan Leaf e+ so 62 kWh batériou a výkonom 160 kW a staršiu, ale extra výkonnú Teslu Model S P90D (zrejme r.v. 2015) s 90 kWh batériou a výkonom 193 + 375 kW (predný + zadný motor).
Napriek tomu, že Tesla je staršie vozidlo, bola aj vďaka podstatne lepšiemu zrýchleniu (3,3 s vs. 7,3 s) a maximálnej rýchlosti (249 km/h vs. 157 km/h) veľkým papierovým favoritom. Tieto predpoklady sa však napokon nenaplnili. A redaktorka portálu Cleantechnica, ktorá je majiteľkou Nissanu Leaf (2018), pričom má skúsenosti aj s vozidlami Tesla, vysvetľuje prečo.
Ovládateľnosť
Prvým dôvodom spomínaného rezultátu má byť ovládateľnosť vozidiel. Leaf má výhodu v tom, že je podstatne ľahší, a to nielen kvôli tomu, že ide o menšie vozidlo, ale aj kvôli hmotnosti batérie. Veď Tesla Model S má kapacitne takmer o polovicu väčšiu batériu. Navyše, keďže ide o straší model, používa batériové články s nižšou energetickou hustotou. Tzn., že 1 kWh u Tesly váži viac ako 1 kWh u Nissanu.
- Zdroj: Nissan
- Zdroj: Tesla
Nový Nissan Leaf tiež disponuje systémom Active Trace Control, ktorý mu napomáha pri prejazde zákrutami. Nemožno tiež opomenúť jeho športové zavesenie kolies od SANKO Works, špeciálne pneumatiky (ale to mala zrejme aj Tesla) a vylepšené brzdy. Avšak ani to by určite nestačilo na to, aby porazil 3,5-krát výkonnejšiu a podstatne rýchlejšiu Teslu Model S P90D.
Udržateľnosť výkonu
Na začiatku pretekov Model S jasne poráža Leaf, či už v rámci akcelerácie na štarte, alebo v rámci rýchlosti na rovinkách. Lenže ako kola pribúdajú, dominancia Tesly ustupuje. Ku koncu už podstatne výkonnejší Model S stráca dych a je predbehnutý na rovinke, kde predtým dominoval.
Vysvetlenie je pritom prosté. Staršie elektromobily Tesla mali problém s udržaním špičkového výkonu pri veľkej zátaži z dôvodu prehrievania. Nový Nissan Leaf si pritom viedol v tomto smere lepšie, aj keď nemá aktívne chladenie batérie ako Tesla. Paradoxne tak Teslu spomaľuje obrovský výkon, ktorý pri veľkej záťaži prehrieva pohonný systém.
Nissanu Leaf pritom zjavne stačí vzduchové chladenie, ako aj spôsob jazdy, ktorý zohľadňuje údaje o stave pohonného systému z hľadiska teploty. V tomto smere bolo zrejme nápomocné aj vtedajšie počasie.
Takže nakoniec nie je víťazstvo Nissanu Leaf až takým prekvapením, ako sa zdalo. Treba však povedať, že Nissan Leaf z roku 2015 by na svojho rovnako starého konkurenta od Tesly s najväčšou pravdepodobnosťou nestačil. Na druhej strane, Model S je násobne drahším vozidlom. Na „tretej strane“ :-), súboj porovnateľne drahých verzií modelov Leaf e+ (2019) a Model 3 (2019) by tiež takmer na isto vyznel lepšie pre Teslu.
Každopádne treba výkon nového Nissanu Leaf e+ oceniť. Veď v závodoch porazil aj ďalšie elektrické vozidlá.
Zdroj titulnej fotografie: Sports Driving Labo/Youtube
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test výkonu Tesly Model S pri rôznych úrovniach nabitia batérie
Batérie Nissanu Leaf prežijú vozidlo 2-násobne. Čo s nimi ďalej?
James May „z Top Gear“ otestoval najvýkonnejšiu Teslu Model S. Čo hovorí?
4 komentáre
no to je porovnanie ako svina
Leaf má 60 kw bateriu a 160 kw motor, takže proti Tesle ta bateria nie je tak výkonnostne zaťažena.Tesla má realne 75 – 80 kw bateriu a cca 500 kw motor takže ta bateria musi podať 2,5 násobný výkon oproti Leafu.Preto Tesla prehrala.
Nissan Leaf je veľmi pochybných kvalít, veď ten v kadečom ho tromfne skúšobná prerábka Golfa.
Mne to pripomína dohodnutý zápas ako v hociktorých iných športoch.
Mal som moznost jazdit aj spominanu teslu aj minulorocny leaf, porovnavate neporovnatelne… tesla je uuuuplne ina liga, s tak to aj ostane