Tesla Model S mala dosiahnuť dojazd 1210 km vďaka prototypu batérie od startupu ONE

12

V ostatnej dobe sa čoraz častejšie objavujú správy o elektromobiloch s dojazdom okolo 1 000 km. No a americký startup ONE (Our Next Energy) sa rozhodol, že schopnosti svojej batériovej technológie z hľadiska zabezpečenia vysoko nadštandardného dojazdu demonštruje na dobre známom elektromobile Tesla Model S. Výsledkom mal byť reálny dojazd cez 1 200 km v chladnom počasí a ešte vyšší dojazd na dynamometri.

„Chceme urýchliť prijatie elektromobilov odstránením úzkosti z dojazdu,“ uviedol pre portál Car and Driver šéf batériového startupu ONE, Mujeeb Ijaz. Ten má pritom vyše 30-ročné inžinierske skúsenosti s vývojom batérií v rámci spoločností ako Apple, A123 Systems či Ford.

Jeho spoločnosť ONE sa rozhodla, že na dôkaz o funkčnosti svojej batériovej technológie nasadí prototyp do elektromobilu Tesla Model S Long Range Plus, ktorý mal s pôvodnou batériou dojazd 647 km (EPA). Do rovnakého priestoru, kde bola predtým batéria s kapacitou 103,9 kWh, mali zmestiť vlastnú batériu, ktorá mala takmer presne dvojnásobnú kapacitu – 207,3 kWh. To naznačuje jej naozaj veľkú energetickú hustotu (aj keď nevieme ako bol riešený BMS/TMS), tento údaj však americký startup nezverejnil.

Testovacia jazda z polovice decembra po Michigane počas „chladných zimných teplôt“ a pri priemernej rýchlosti 89 km/h mala podľa tvrdenia spoločnosti ONE priniesť dojazd 1 210 km. A to je takmer o 90 % viac ako v prípade dojazdu vozidla s pôvodnou batériou na základe „laboratórneho“ cyklu EPA. To by znamenalo, že spotreba v reálnej premávke a chladnom počasí sa v porovnaní s laboratórnym cyklom zvýšila len veľmi málo.

Tiež to teoreticky naznačuje, že batéria od spoločnosti ONE by mohla mať podobnú hmotnosť ako pôvodná batéria s o polovicu menšou kapacitou, čo by znamenalo takmer 2-násobnú gravimetrickú energetickú hustotu batérie od ONE. A to by bola skutočne výnimočná hodnota. Ale keďže americký startup nezverejnil súvisiace údaje, je to len špekulácia. Aj vzhľadom na to, že nevieme, či nový batériový systém obsahoval všetky podsystémy, ktoré sú nevyhnutné pre dlhodobé používanie batérie.

Spoločnosť však aspoň spomenula ďalšiu zaujímavosť – dojazd elektromobilu Tesla Model S vybaveného ich vyše 200-kWh batériou na dynamometri pri konštantnej rýchlosti 89 km/h, a to 1 420 km. Dozvedeli sme sa aj to, že batéria bola vybavená „vysokoenergetickými kobaltovo-niklovými“ batériovými článkami. Tzn., že ide o ternárne batérie s chémiou NMC.

Čo chystá spoločnosť ONE?

Spomínaná batéria slúži len ako tzv. „dôkaz koncepcie/princípu“. Zvláštne pritom je, že spoločnosť ONE sa sústreďuje najmä na batérie LFP, ktoré sú vo všeobecnosti známe nižšou energetickou hustotou ako NMC batérie.

Prvý batériový produkt amerického startupu s názvom Aries sa má začať vyrábať koncom tohto roka. Ide o batériu s prizmatickými LFP článkami, ktoré sú v rámci batériového packu osadené pomocou technológie CTP (Cell-To-Pack), čím sa má eliminovať nižšia energetická hustota v porovnaní s NMC batériami.

bateria one aries

Batéria Aries. Zdroj: ONE

A na rok 2023 spoločnosť ONE pripravuje batériu „Gemini“. Ide o hybridnú batériu, ktorá primárne používa batériové články LFP (99 %) doplnené o špeciálne články (len 1 %) fungujúce ako „predlžovač dojazdu“. Tieto „booster“ články budú používať anódu bez obsahu bežného grafitu, čo má priniesť vyššiu energetickú hustotu. Z čoho sa však anóda skladá, spoločnosť One neprezradila.

Dozvedeli sme sa však, že katóda bude pozostávať z patentovaného materiálu bohatého na mangán a že americký startup má 14 patentov súvisiacich s batériami Gemini. Mohlo by sa teda zdať, že „demonštračná“ batéria v Tesle Model S má súvis s článkami, ktoré budú v batériách Gemini slúžiť ako „predlžovač dojazdu“. Nuž, sme zvedaví, čo sa napokon zo spoločnosti ONE vykľuje.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mercedes predstavil super-efektívny elektromobil EQXX s dojazdom cez 1 000 km
Čínsky vyzývateľ Tesly Model 3, Nio ET5, ponúkne dojazd až 1 000 km (CLTC)
Elektro-SUV od GAC ponúka dojazd cez 1 000 km. Aj keď podľa cyklu CLTC

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

    • Je to novodobý Klondike, preto to priťahuje vynálezcov a rizikových investorov. Veľa technológií je reálnych, aj keď nebudú masovo úspešné. Výrazne však zvyšujú znalostnú bázu o batériách. Donedávna platilo zhruba pravidlo, že každých 10 rokov sa zdvojnásobí gravimetrická hustota. Mám dojem, že v dekáde 2020-2030 bude tento parameter prekonaný. A to znamená, že dnešná 500kg batéria Tesly so 100kWh bude vážiť 250 kg.

  1. Ekektromobily sú slepá cesta. Batéria môže mať dojazd aj 10 000km a čo jej životnosť ? A cena ani nehovoriac. Navyše naše elektrické siete nie sú stavané na takú záťaž, keby povedzme iba každý tretí z dnešných vlastníkov áut mal elektromobil. Celé zle!

    • Stále je veľa šíriteľov, ktorí šíria rôzne hoaxy, polopravdy a nepravdy, ku ktorým patríte aj vy, Jano.
      1. „Ekektromobily sú slepá cesta.“ Presne naopak, spaľovacie autá sú slepá cesta. Cena ropy (ale aj zemného plynu a uhlia) stále stúpa a navyše fosílne palivá sú VYČERPATEĽNÉ!!! A ešte k tomu zamorujú životné prostredie, čo najviac pocítia budúce generácie.
      2. „Čo životnosť batérie?“ Už dnešné batérie majú väčšiu životnosť ako celé auto, takže budú ešte dlho slúžiť ako stacionárne úložisko energie a potom sa dajú recyklovať.
      3. „Navyše naše elektrické siete nie sú stavané na takú záťaž…“ Obľúbený argument šíriteľov je: „Keby sa všetky autá premenili na elektromobily, elektrická sieť by skolabovala.“ Vy ste to zredukovali na „každého tretieho vlastníka“. A ako by to asi tak mohlo nastať? Harry Potter, Arabela ani Saxana tu akosi nie sú, aby to zariadili.
      Všetko je vo vývoji a pôjde to postupne. Vrátane počtu elektromobilov. A koľko je nevyužitých striech, kde sa dajú namontovať fotovoltaické panely? Obrovské množstvá. Slniečko dáva energiu zadarmo a je jej dosť (aj nepriamo cez vietor, ktorý roztáča veterné turbíny).
      Občania aj firmy pochopia, že sa im oplatí investovať týmto smerom.
      Taktiež tepelné čerpadlá, ktoré čerpajú teplo z okolitého prostredia a budú vykurovať budovy a rôzne typy kotlov ostanú ako záloha pre nepriaznivé podmienky. Ale toto je už trošku vzdialenejšia budúcnosť, aj keď nie až tak vzdialená.
      Aj uhoľné elektrárne zostanú zakonzervované ako záloha pre nepriaznivé počasie…
      To, čo ste vy napísali, je “ Celé zle!“

      • Takže podla udajov dosiahli zredudovanie objemu baterie o 50%. Mat v aute 200kW je nezmysel. V skutocnosti bude mat auto rovnaku kapacitu len pack bude lahsi a mensi. Co si myslim je dobra cesta. Na 100kW maju cca rovnaky dojazd ako Tesla teraz.

        Jano: ak si taky odporca E-automobilov pravdepodobne si na zlom webe.

        • no, za par rokov tych 200kWh mozno az taky nezmysel nebude 😉 ja cakam na CT, a myslim ze uz aj ten bude (musiet) mat minimalne 150kWh bateriu

  2. Testovacia jazda z polovice decembra po Michigane počas „chladných zimných teplôt“ a pri priemernej rýchlosti 89 km/h mala podľa tvrdenia spoločnosti ONE priniesť dojazd 1 210 km.
    Mala priniesť a nepriniesla? Či? Už sme asi z toho „právnického“ vyjadrovania zblbnutí. Čo tak „vraj“ priniesla ?

    • Peťko, ty si prosím ťa prečítaj ten článok ešte raz. Mám taký pocit, že ty si asi jediný, ktorý to nepochopil.
      Ale mám taký ešte oveľa silnejší pocit, že by si to nepochopil, ani keby si ho prečítal 50 krát!…

Pridajte komentár