Vodič Uberu hovorí, že sa mu pokazila batéria na jeho elektromobile Tesla Model 3, ktorý kúpil ako jazdenku, po cca 15 mesiacoch komerčného používania. Jeho vozidlo však dostalo poriadne zabrať.
Na základe doteraz zdokumentovaných prípadov je životnosť batérií elektromobilov Tesla vo všeobecnosti výborná. A celkovo sa na základe dlhodobejších skúseností aktuálne začína hovoriť, že batérie elektromobilov vydržia všeobecne dlhšie, ako sa očakávalo a bez problémov by mali prežiť vozidlo.
Insideevs ale informuje o prípade, ktorý je zdá sa „výnimkou potvrdzujúcou pravidlo“. Dôvodom však minimálne z časti môže byť extrémne zaťaženie vozidla, a to aj z hľadiska nabíjania. Hovoríme pritom o Tesle Model 3 Standard Range Plus vodiča Uberu menom Dobson, ktorého vyspovedala e-mobility youtuberka Kim Java.
Dobson kúpil svoju „pracovnú“ Teslu Model 3 Standard Range Plus ako „jazdenku“ (rok výroby 2019) v júli minulého roku, pričom do nedávnych problémov s batériou najazdil vyše 190 000 km a v porovnaní so svojím predchádzajúcim modelom (Toyota Camry) ušetril 10 000 $ (cca 9 400 €).
Väčšinu z týchto úspor však musel dať za „novú“ batériu, keďže pôvodná vypovedala svoju službu. A to po spomínaných vyše 190 000 km najazdených za cca 15 mesiacov, plus zrejme ďalších kilometroch, ktoré na vozidle za cca 3 roky najazdil predchádzajúci majiteľ (údaje nepoznáme).
Vysoko nadštandardná záťaž
Ide o prvý nám známy zdokumentovaný prípad, kedy musela byť vymenená batéria Tesly Model 3. Táto však zažila vysoko nadštandardnú záťaž. A to nielen v podobe extrémneho nájazdu za krátky čas, ale logicky aj veľmi častého nabíjania. Navyše zrejme jedným z najviac zaťažujúcich spôsobov.
Vodič Uberu totiž jazdil 6 dní v týždni viac ako 480 km denne, pričom svoje vozidlo nabíjal 2-krát denne na vysokovýkonných nabíjacích staniciach Tesla Supercharger, často na 90 alebo 95 % kapacity. Tento model bol pritom ešte vybavený ternárnou batériou, ktorá sa vo všeobecnosti odporúča nabíjať na max. 80 % kapacity, aby sa minimalizovala jej degradácia. Ako pritom vieme, súčasné základné verzie modelov 3 a Y už majú LFP batérie, pri ktorých nemá byť problémom pravidelné nabíjanie na 100 %.
Čo sa týka problémov s batériou, Dobson naznačil, že tá náhle stratila veľké množstvo svojej kapacity. Pri nájazde cca 145 000 km mala batéria vykazovať 11-% pokles kapacity (čo nie je najlepšia hodnota) a potom mal bežný dojazd vozidla (274 až 290 km) rýchlo klesať. A to k len 56 km, kedy sa objavila výzva palubného systému k návšteve servisu.
Výmena batérie
V servise spoločnosti Tesla mali Dobsonovi povedať, že ide o bežné opotrebenie a navrhli výmenu batérie za 9 000 $ (cca 8 400 €), s čím súhlasil (batéria už nebola vzhľadom na nájazd v záruke). Vodič Uberu si pritom myslí, že dostal repasovaný a nie nový akumulátor, keďže na vymenenú batériu dostal len 1-ročnú záruku a plne nabité vozidlo ponúka teoretický dojazd 333 km, čo má byť podľa neho o 14 % menej ako v prípade vozidla s úplne novou batériou. Presnosť čísel však môže byť diskutabilná.
A diskutabilné môže byť aj to, či by pri podobnom používaní dopadli podobne aj ostatné Tesly Model 3 Standard Range s ternárnou batériou a iné elektromobily alebo mal Dobson „smolu“ a jeho batéria sa pokazila predčasne.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batéria Tesly Model 3 mala po 217 000 km stratiť len 5 % kapacity. Majiteľ pritom dáva rady
„Taxi“ Tesla Model S prekonala nájazd 500 000 km. O koľko klesol jej dojazd?
Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch
ODBER NOVINIEK
13 komentárov
Tento Alfaidiot Dobson by si mal kúpiť Fabiu ako náš Alfaidiot Ihor.
Ten bez problémov s maminou najazdil 600 km denne. Za rok 223 043km.
A neotravovať v tomto segmente.
Pravdepodobne nedodržal návod výrobcu na nabíjanie baterie
Pekne prosim autora clankov na teslamagazin aby sa tak casto nepouzivali „uvodzovky“. Aj ked ja sam niesom novinar a ani neviem poriadne a gramaticky spravne pisat :-), je to velmi rusive ked sa uvodzovky pouzivaju prilis casto.
Inak su tu zaujimave clanky a cenim si robotu kazdeho objektivneho novinara 😉 Dakujem!
Prosím viac antitesla článkov….. Na Slovensku po slovensky
Tesla má 8r. záruku na batériu takže článok je blud
Maš pravdu len na 50%. 8r alebo 160 000km v pripade modelu 3
Tolko bludov v jednom clanku… Dnes uz moze pisat ktokolvek kto ma pristup k internetu
8rokov alebo 160.000km čo nastane ako prvé
Ja mám starú 100-ku a jazdí spoľahlivo 50 rokov pri minimálnych nákladoch na údržbu. Niekde bude asi chyba!!!
Že jazdíš asi len ako víkendový jazdec a na stovečke máš do 100.000km.
Ale Chorvátsko tam aj späť a to bez zastávky a minimálne 5 x do roka, si myslím, že spraví.
A aký máš nájazd 300 tis. km? to silne pochybujem, asi bude niekde chyba !!!
9i8