Aktuálne zisťujeme, že v európskych konfigurátoroch elektromobilov spoločnosti Tesla sa v prípade Modelu 3 a Modelu Y uvádza certifikovaný dojazd (WLTP) pre varianty vybavené najväčšími dostupnými kolesami. Štandardné menšie kolesá s nižším valivým odporom pritom môžu pridať na dojazde zaujímavú porciu kilometrov a Tesla uvádza aj svoj odhad.
Spoločnosť Tesla v priebehu pomerne krátkeho času viackrát upravila dojazd najmä Modelu 3. Minulý rok s príchodom vynovenej Tesly Model 3 pre modelový rok 2021 sme sa dočkali zmeny zo 409 na 430 km WLTP (verzia Standard Range Plus), resp. z 560 na 580 km WLTP (verzia Long Range), resp. z 530 na 567 km WLTP (verzia Performance).
Začiatkom tohto roka si základná verzia (SR+) polepšila na 448 km (WLTP) a v apríli sa dočkala upgradu aj verzia Long Range (LR), a to na 614 km (WLTP). A nedávno si verzia SR+ polepšila na 491 km (WLTP). Dojazd top verzie Performance však šiel naopak dole – z 567 na 547 km (WLTP). Ide pritom konečne o certifikované a nie odhadované dojazdy, ktoré Tesla uvádzala pomerne dlho po zmenách údajov v konfigurátore.
V štandarde to môže byť viac
No a aktuálne sme si všimli, že tieto oficiálne certifikované, a teda homologované dojazdy platia pre vozidlá s väčšími ako štandardnými kolesami s výnimkou verzie Performance, keďže v jej prípade zákazník nemá na výber. Tesla totiž v konfigurátore základného Modelu 3 v rámci sekcie výberu kolies uvádza, že so štandardnými 18″ kolesami „Aero“ odhaduje dojazd na 510 km, zatiaľ čo v prípade príplatkových „devätnástok“ to je certifikovaných 491 km (WLTP), čo je údaj, ktorý nájdeme aj v headline konfigurátora tohto modelu.
V prípade verzie Long Range Tesla odhaduje dojazd na štandardných 18″ kolesách na 638 km, namiesto certifikovaných 614 km (WLTP), čo platí pri „obutí“ do 19″ kolies. No a takýto odhad nájdeme aj v prípade Tesly Model Y Long Range. Na štandardných „devätnástkach“ sa má podľa odhadu Tesly zvýšiť dojazd na 537 km, namiesto certifikovaných 507 km (WLTP), čo platí pri „obutí“ do 20″ kolies.
Je dosť zvláštne, že Tesla si v rámci certifikácie vybrala väčšie kolesá, keď jej muselo byť jasné, že tie kvôli svojmu väčšiemu valivému odporu znížia efektivitu vozidla, a tým pádom aj dojazd. Možno sa pre vozidlá v štandarde rozhodla uvádzať hodnotu, ktorá má výpovednejšiu hodnotu z hľadiska reálneho dojazdu.
Čisto teoreticky/špekulatívne by to mohlo súvisieť s kritikou, že v prípade cyklu EPA používa/la pre výpočet „optimistickejší“ koeficient. A možno sa časom dočkáme ďalších zmien v konfigurátore, keď Tesla certifikuje svoje modely 3 a Y aj na 18″ kolesách…
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Hyundai Ioniq 5 si má polepšiť na dojazde aj vďaka kapacitne väčšej batérii
Tesla ponúka na výber Model 3 SR+ s LFP alebo NCA batériami. Musk odporúča LFP
E-nákladiak Futuricum dosiahol svetový rekord v dojazde. Ako je to však v praxi?
Jeden komentár
Tieto „vylepšenia dojazdu o pár km“ sa v podstate strácajú v realite dojazdu všedných dní , ktoré sú citeľne nižšie ako tie normované! V praxi sa skutočne prejavia až zvýšenia dojazdu, spravidla o stovky km, spojené so zvýšenou kapacitou batérie.