Elektromobily značky Tesla sú známe aj svojím vysokým výkonom a úžasným zrýchlením, vďaka čomu v závodoch typu „drag race“ porazili už nejeden superšport. Nový jazdný režim „track mode“ však má teraz povýšiť Teslu Model 3 Performance na okruhový „špeciál“. A to sa Tesle zrejme podarilo, keďže dokázala na dráhe poraziť napríklad aj čas Ferrari 458.
Tesla Model 3 bola vyvíjaná ako vozidlo, ktoré má svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovať či poraziť doterajší etalón triedy, BMW 3. Testy elektromobilu naznačujú, že bola Tesla v tomto smere zrejme úspešná. Výrobca však ide vo svojom úsilí ešte ďalej, keďže vyvinul pre najvýkonnejšiu verziu Performance špeciálny okruhový režim.
Zábava už v základe
Už štandardná verzia Tesly Model 3 s pohonom AWD má pokročilý manažment krútiaceho momentu. Vďaka tomu je možné okamžite prenášať krútiaci moment na zadnú, prednú či obe nápravy naraz, a tým zvýšiť alebo znížiť pretáčavosť vozidla. A zábava vodiča zrejme neminie ani pri „zadokolke“, ktorá by mala mať tendenciu k pretáčavosti.
Avšak do procesu prerozdeľovania krútiaceho momentu často zasahuje aj stabilizačný systém, ktorý nedovolí ísť vodičovi za hranice všeobecne akceptovateľnej bezpečnosti. Mnohí chcú však viac, najmä keď zoberú svoje výkonné vozidlo na uzavretú trať. A práve pre nich je určený „track mode“.
Mení amatérov na pretekárov
Aby výrobcovia dopriali vodičom viac športovej radosti za volantom umožňujú v rámci svojich vozidiel obmedzenie či dokonca úplné vypnutie elektronického stabilizačného systému (ESP). Tesla však ide na to inak. Namiesto obmedzovania funkčnosti, funkcie prostredníctvom „track mode“ pridáva.
Tesla hovorí, že jej špeciálny režim robí pocitovo z amatérov aj profesionálov na trati nadľudí. Štandardné ESP Tesla v podstate nahradila vlastným systémom „Vehicle Dynamics Controller“. Ten ovplyvňuje stabilitu, ako aj výkon Tesly Model 3 Performance pri jazde na okruhu.
Ako to funguje
Novo vyvinutý systém neustále monitoruje stav vozidla, ako aj všetky vstupy/požiadavky od vodiča, aby dokázal rozpoznať jeho jazdné zámery. Ak napríklad systém vyhodnotí, že vodič chce prejsť zákrutu šmykom, ale natočenie vozidla je nedostatočné, pošle na zadné kolesá viac krútiaceho momentu, čo zabezpečí, že zadok sa nude snažiť predbehnúť zvyšok auta a vodič prejde zákrutu požadovaným bočným šmykom.
A naopak, ak to vodič preženie a vstúpi do zákruty vo väčšom pretáčavom šmyku, ako je potrebné, systém vykoriguje auto prostredníctvom riadenia krútiaceho momentu najmä na predných kolesách.
Rýchlejšia ako Ferrari 458 Italia
Tvrdenia výrobcu sú však jedna vec a realita môže byť druhá. Motoristický magazín MotorTrend mal možnosť zhruba pred mesiacom vyskúšať „track mode“ vo vývojovej verzii. Avšak novinár z redakcie s ňou vôbec nebol spokojný, nakoľko často končil mimo dráhy.
Samozrejme Tesla na systéme popracovala, aj za pomoci spomínanej redakcie, keď počas testovacej jazdy sedel vo vozidle s novinárom aj inžinier Tesly. Následne MotorTrend vyskúšal finálnu verziu „track mode“, pričom Tesla Model 3 Performance s ním zajazdila na jeho testovacej dráhe najrýchlejší čas od roku 2011. Porazila pritom aj čas Ferrari 458 Italia, či dosiahla čas porovnateľný s Porsche Cayman GT4.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dlho očakávaný súboj: Tesla Model 3 Performance vs. BMW M3 | VIDEO
Top Gear otestoval Teslu Model 3 Performance. Čo na ňu hovorí?
Tesla Model 3P je v skutočnosti rýchlejšia. Akceleruje ako Ferrari Enzo | VIDEÁ
Zdroje: Tesla, Insideevs, titulná fotografia: Motortrend
Jeden komentár
OMG!!!!!!!