Tesla Model 3 vs. Tesla Model Y. Ktorý elektromobil si vybrať?

0

Je možné, že mnohí motoristi, ktorí majú záujem o kúpu elektromobilu, sa rozhodujú medzi modelmi Tesla Model 3 a Tesla Model Y. Model Y pritom vychádza z Modelu 3. Aké sú medzi nimi rozdiely a komu ktoré vozidlo viac „sadne“?

Ako sme už spomenuli, crossover Tesla Model Y vychádza zo sedanu Model 3. Podľa slov Elona Muska pritom Model 3 zdieľa s novinkou 75 % súčiastok. Model Y má však byť praktickejším variantom Modelu 3. Pozrime sa teda najskôr, čo ponúka v tomto smere navyše.

Vnútorný priestor

Tesla Model Y ponúkne rovnaký dizajn a architektúru interiéru ako Model 3, bude však disponovať väčším vnútorným priestorom. Prvé, čo je zjavné, je väčšia výška. Takže cestujúci na predných a zadných sedadlách budú mať viac miesta nad hlavou. Táto výška sa pritom prejaví aj na objeme batožinového priestoru, ktorého využiteľnosť podporujú 5. dvere, ktoré sa otvárajú spoločne so zadným oknom.

Čo sa týka jeho základného objemu, priame porovnanie žiaľ nie je možné. Tesla totiž v prípade Modelu Y uvádza len maximálny objem po sklopení zadných sedadiel, a to 1 841 l, zatiaľ čo u Modelu 3 poznáme len oficiálny údaj bez sklopených sedadiel, a to 425 l. Každopádne by mal Model Y ponúknuť v tomto smere viac priestoru, ako aj lepšiu dostupnosť, nakoľko je Model Y podľa Tesly o 10 % väčší, aj keď pravdepodobne len do výšky.

Svetlá výška a aerodynamika

A keď sme pri výške, pristavme sa pri tej svetlej. Tesla nám žiaľ ani v tomto prípade neprezradila žiadny údaj. Analýza na základe fotografií však naznačuje, že Model Y by mal mať len o niečo väčšiu svetlú výšku, ak vôbec. Najviac by mala dosahovať 15,2 cm, pričom je možné, že tá nebude plne využiteľná kvôli nižším častiam karosérie. Pri Modeli 3 má pritom dosahovať necelých 14 cm.

Tesla nechcela významnejšie navyšovať svetlú výšku pravdepodobne kvôli zachovaniu rovnakej aerodynamiky ako v prípade Modelu 3 (Cx = 0,23). Napriek tomu je Model Y o niečo menej efektívnejší, čo sa prejavuje vyššou spotrebou a cca o 10 % nižším dojazdom. A to zrejme kvôli vyššej hmotnosti, keďže je vozidlo o niečo väčšie ako Model 3.

Jazdné vlastnosti

Vyššia hmotnosť, ako aj o niečo vyššie položené ťažisko sa prejavia aj o niečo horšou jazdnou dynamikou, vyjadrenou napr. hodnotami v rámci akcelerácie. Maximálny rozdiel v zrýchlení z 0 na 100 km/h je však len 0,2 až 0,7 sekundy. Čo sa týka vyššieho ťažiska a možných horších jazdných vlastností, pocitovo by na tom nemal byť Model Y o moc horšie. Naznačujú to skúsenosti prvých novinárov, ktorí sa mali možnosť na novinke odviesť. Aj keď len ako spolujazdci.

3. rad sedadiel

V prípade crossoveru Tesla Model Y nemôžeme samozrejme zabudnúť ani na možnosť objednania 3. radu sedadiel, čo dokumentuje bohatejšiu priestorovú ponuku v porovnaní s Modelom 3. Za 7-miestnu verziu sa pritom dopláca 3 200 €.

tesla model 3 tesla model y porovnanie

Zdroj: insideevs.com

Cena a dostupnosť

Za praktickejší „variant Modelu 3“ si bude nutné priplatiť, a to nielen na úrovni počtu miest na sedenie. Veď Model Y bude drahší cca o 4 000 až 5 000  €, v závislosti od verzie.

Pri rozhodovaní, ktorý z porovnávaných elektromobilov Tesla si vybrať, môže mať zásadný vplyv aj dostupnosť modelov či ich jednotlivých verzií. Veríme, že aj na Slovensku sa už čoskoro dočkáme spustenia konfigurátora Tesly Model 3. Malo by sa tak stať ešte tento rok.

ZAJAZDI SI NA TESLE MODEL 3!

Na Model Y si však bude treba počkať podstatne dlhšie. Vyššie verzie by mali byť v západnej Európe dostupné začiatkom roka 2021, základná o rok neskôr. Je pritom možné, že na Slovensku si na novinku počkáme dlhšie, tak ako je tomu v prípade Modelu 3.

Zdroj titulnej fotografie: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model Y bude produktom ponaučení z modelov 3, S a X
Top Gear test: „Tesla Model 3 Performance je lepšia ako BMW M3“
Súboj o titul v rýchlosti nabíjania: Tesla Model 3 vs. Audi e-tron!

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár