Tesla Model 3 sa stáva najefektívnejším elektromobilom sveta

3

Je známe, že Hyundai Ioniq Electric a Tesla Model 3 sú najefektívnejšími sériovými osobnými elektromobilmi na trhu. V tomto ohľade pritom doteraz kraľoval Ioniq. To sa však mení.

Efektivita (vyjadrená napr. v „MPGe“ alebo spotrebou v kWh/100 km) je jednou z kľúčových vlastností elektromobilu, pretože čím efektívnejšie vozidlo je, tým účinnejšie dokáže „pretaviť“ energiu batérie do reálneho dojazdu. Takže efektívnejšie autá dokážu z rovnako veľkej batérie vyťažiť väčší dojazd, resp. im na dosiahnutie rovnakého dojazdu postačí kapacitne menšia batéria, čo prináša úspory z hľadiska hmotnosti aj nákladov.

Aj preto je Tesla „posadnutá“ neustálym zvyšovaním efektivity svojich elektromobilov. Avšak až doteraz žiadny z nich nedokázal siahnuť na najvyšší stupienok. V prípade veľkých, ťažkých a veľmi výkonných vlajkových lodí to bolo prakticky nemožné, avšak Model 3 dokázal v tomto smere poriadne zamiešať.

A to aj napriek tomu, že je väčší, ťažší a výkonnejší ako väčšina bežných elektromobilov. V oblasti efektivity pritom doteraz dominoval veľmi vydarený liftback nižšej strednej triedy s pomerne malou a ľahkou 28 kWh batériou a výkonom 88 kW – Hyundai Ioniq Electric.

Výmena na tróne

Hyundai však svoj elektromobil vylepšil v rámci faceliftu pre modelový rok 2020. Novinka pritom dostala aj väčšiu batériu (38,3 kWh – dojazd: 311 km WLTP / 274 km EPA) či výkon (100 kW). A ako ukazujú čerstvé údaje EPA, to spôsobilo mierne zhoršenie efektivity modelu, ktoré však stačilo na to, aby sa najefektívnejším elektromobilom stala Tesla Model 3 vo verzii Standard Range Plus.

Nové tohtoročné záznamy navyše ukazujú, že by sa tak stalo, aj keby Hyundai neprišiel s novým o niečo menej efektívnym Ioniqom „2020“, pretože tento rok testovaná Tesla Model 3 Standard Range Plus získala lepšie hodnotenie ako ten minulý, upozorňuje portál Electrek. A tým sa vlastne stáva najefektívnejším elektromobilom v histórii testov EPA.

Zdá sa teda, že Tesla „medziročne“ zvýšila efektivitu Modelu 3, o čom zrejme svedčí aj zvýšenie dojazdu o 10 míľ (16 km). A to nie je vzhľadom na neustále vylepšovanie jej vozidiel žiadne prekvapenie. Aktuálne údaje o spotrebe Tesly Model 3 Standard Range Plus 2020 podľa EPA (zdroj: Insideevs):

  • Kombinovaná: 239 Wh/mi – 14,9 kWh/100 km
  • Mesto: 228 Wh/mi – 14,2 kWh/100 km
  • Diaľnica: 255 Wh/mi – 15,8 kWh/100 km

Ale vráťme sa ešte k novému Hyundaiu Ioniq Electric 2020, ktorý získal „čerstvé hodnotenie EPA, aby sme mohli porovnať najnovšie verzie dvoch najefektívnejších sériových elektromobilov na trhu. Tu sú výsledky z hľadiska efektivity/spotreby (zdroj: Fueleconomy, prepočty: Pushevs):

  • Kombinovaná: 133 MPGe – 25,34 kWh/100 míľ – 15,75 kWh/100 km
  • Mesto: 145 MPGe – 23,24 kWh/100 míľ – 14,44 kWh/100 km
  • Diaľnica: 121 MPGe – 27,86 kWh/100 míľ – 17,31 kWh/100 km

ZAJAZDI SI NA TESLE

Pre vysvetlenie dodávame, že Americká agentúra pre životné prostredie (EPA) využíva na hodnotenie efektivity vozidiel údaj (MPG), ktorý hovorí o tom, koľko míľ (1,61 km) dokáže prejsť konkrétne vozidlo na 1 galón (3,785 l) paliva. Na to, aby bolo možné porovnať efektivitu spaľovacích a elektrických vozidiel, zaviedla ekvivalent MPGe, v rámci ktorého platí, že 33,7 kWh el. energie je ekvivalentom 1 galónu benzínu.

tesla model 3 hyundai ioniq electric spotreba efektivita

Zdroj: Fueleconomy.gov via Electrek.co

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Experti odhaľujú „tajomstvo“ bezkonkurenčného dojazdu elektromobilov Tesla
Tesla je posadnutá zvyšovaním účinnosti svojich elektromobilov, ukazujú patenty
Ktorý elektromobil má najnižšiu spotrebu na svete?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. To su priserne hodnoty spotreby. Ja mam rocny kombinovany priemer na Nissane LEAF 2018 pri normalnom pouzivani klimatizacie a vyhrievania 12,6kWh/100km. Na Mitsubishi Outlander PHEV mam 12,7kWh/100km. Keby som mal priemer 15kWh/100km, uz by som hladal chybu, co sa pokazilo.

    • Zaujímavé.

      Vo všetkých testoch, ktoré som videl je Nissan ďaleko pozadu.
      Nízka efektivita, slabý termomanazment, slabé jazdné vlastnosti.

      Ako je v článku uvedené, najlepšími EV súčasnosti sú Tesla a Hyundai Kia .

      Btwc- Outlander za 12.7?

      To je nereálne.

Pridajte komentár