Je známe, že Hyundai Ioniq Electric a Tesla Model 3 sú najefektívnejšími sériovými osobnými elektromobilmi na trhu. V tomto ohľade pritom doteraz kraľoval Ioniq. To sa však mení.
Efektivita (vyjadrená napr. v „MPGe“ alebo spotrebou v kWh/100 km) je jednou z kľúčových vlastností elektromobilu, pretože čím efektívnejšie vozidlo je, tým účinnejšie dokáže „pretaviť“ energiu batérie do reálneho dojazdu. Takže efektívnejšie autá dokážu z rovnako veľkej batérie vyťažiť väčší dojazd, resp. im na dosiahnutie rovnakého dojazdu postačí kapacitne menšia batéria, čo prináša úspory z hľadiska hmotnosti aj nákladov.
Aj preto je Tesla „posadnutá“ neustálym zvyšovaním efektivity svojich elektromobilov. Avšak až doteraz žiadny z nich nedokázal siahnuť na najvyšší stupienok. V prípade veľkých, ťažkých a veľmi výkonných vlajkových lodí to bolo prakticky nemožné, avšak Model 3 dokázal v tomto smere poriadne zamiešať.
A to aj napriek tomu, že je väčší, ťažší a výkonnejší ako väčšina bežných elektromobilov. V oblasti efektivity pritom doteraz dominoval veľmi vydarený liftback nižšej strednej triedy s pomerne malou a ľahkou 28 kWh batériou a výkonom 88 kW – Hyundai Ioniq Electric.
- Zdroj fotografie: Tesla
- Zdroj fotografie: Hyundai
Výmena na tróne
Hyundai však svoj elektromobil vylepšil v rámci faceliftu pre modelový rok 2020. Novinka pritom dostala aj väčšiu batériu (38,3 kWh – dojazd: 311 km WLTP / 274 km EPA) či výkon (100 kW). A ako ukazujú čerstvé údaje EPA, to spôsobilo mierne zhoršenie efektivity modelu, ktoré však stačilo na to, aby sa najefektívnejším elektromobilom stala Tesla Model 3 vo verzii Standard Range Plus.
Nové tohtoročné záznamy navyše ukazujú, že by sa tak stalo, aj keby Hyundai neprišiel s novým o niečo menej efektívnym Ioniqom „2020“, pretože tento rok testovaná Tesla Model 3 Standard Range Plus získala lepšie hodnotenie ako ten minulý, upozorňuje portál Electrek. A tým sa vlastne stáva najefektívnejším elektromobilom v histórii testov EPA.
Zdá sa teda, že Tesla „medziročne“ zvýšila efektivitu Modelu 3, o čom zrejme svedčí aj zvýšenie dojazdu o 10 míľ (16 km). A to nie je vzhľadom na neustále vylepšovanie jej vozidiel žiadne prekvapenie. Aktuálne údaje o spotrebe Tesly Model 3 Standard Range Plus 2020 podľa EPA (zdroj: Insideevs):
- Kombinovaná: 239 Wh/mi – 14,9 kWh/100 km
- Mesto: 228 Wh/mi – 14,2 kWh/100 km
- Diaľnica: 255 Wh/mi – 15,8 kWh/100 km
Ale vráťme sa ešte k novému Hyundaiu Ioniq Electric 2020, ktorý získal „čerstvé hodnotenie EPA, aby sme mohli porovnať najnovšie verzie dvoch najefektívnejších sériových elektromobilov na trhu. Tu sú výsledky z hľadiska efektivity/spotreby (zdroj: Fueleconomy, prepočty: Pushevs):
- Kombinovaná: 133 MPGe – 25,34 kWh/100 míľ – 15,75 kWh/100 km
- Mesto: 145 MPGe – 23,24 kWh/100 míľ – 14,44 kWh/100 km
- Diaľnica: 121 MPGe – 27,86 kWh/100 míľ – 17,31 kWh/100 km
Pre vysvetlenie dodávame, že Americká agentúra pre životné prostredie (EPA) využíva na hodnotenie efektivity vozidiel údaj (MPG), ktorý hovorí o tom, koľko míľ (1,61 km) dokáže prejsť konkrétne vozidlo na 1 galón (3,785 l) paliva. Na to, aby bolo možné porovnať efektivitu spaľovacích a elektrických vozidiel, zaviedla ekvivalent MPGe, v rámci ktorého platí, že 33,7 kWh el. energie je ekvivalentom 1 galónu benzínu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Experti odhaľujú „tajomstvo“ bezkonkurenčného dojazdu elektromobilov Tesla
Tesla je posadnutá zvyšovaním účinnosti svojich elektromobilov, ukazujú patenty
Ktorý elektromobil má najnižšiu spotrebu na svete?
3 komentáre
Tesla, Tesla! Ty ma už fakt nedokážeš ničím šokovať. Ale fakt ničím…
To su priserne hodnoty spotreby. Ja mam rocny kombinovany priemer na Nissane LEAF 2018 pri normalnom pouzivani klimatizacie a vyhrievania 12,6kWh/100km. Na Mitsubishi Outlander PHEV mam 12,7kWh/100km. Keby som mal priemer 15kWh/100km, uz by som hladal chybu, co sa pokazilo.
Zaujímavé.
Vo všetkých testoch, ktoré som videl je Nissan ďaleko pozadu.
Nízka efektivita, slabý termomanazment, slabé jazdné vlastnosti.
Ako je v článku uvedené, najlepšími EV súčasnosti sú Tesla a Hyundai Kia .
Btwc- Outlander za 12.7?
To je nereálne.