Máme tu ďalší zaujímavý údaj ohľadom poklesu kapacity batérie jedného z najpredávanejších elektromobilov všetkých čias – Tesly Model 3. Majiteľ, youtuber Andy Slye, pritom uvádza, vďaka čomu má mať jeho vozidlo nízku degradáciu batérie.
Tesla ešte stále nezverejnila údaje ohľadom poklesu kapacity batérie flotily modelov 3 a Y, tak ako to už viackrát urobila v prípade „starších“ modelov S a X. Nedávno uviedla, že zatiaľ nemá dostatok potrebných údajov, naznačila však, že na túto štatistiku nebudeme čakať dlho.
Preto v tomto smere poteší každý údaj z praxe od majiteľov, ktorí sú ochotní zdieľať svoje skúsenosti. A najnovšie sa s nami podelil youtuber Andy Slye, na čo upozornil Insideevs. Andy stihol počas 5 rokov najazdiť na svojej Tesle Model 3 Long Range vybavenej NCA batériou už 217 000 km. A aktuálne tvrdí, že batéria jeho vozidla má ešte 95 % zo svojej pôvodnej kapacity, čo je nadštandardne dobrý výsledok.
Pre porovnanie, najhorší prípad, ktorý sme zachytili, bol pokles kapacity o 7 % už po 40 000 km (platí pre Model 3). Pre istotu pritom dodávame, že k najväčšej degradácii batérií elektromobilov by vo všeobecnosti malo dochádzať najmä počas prvých 50 000 km. A významnejšie zmeny možno očakávať ešte počas nasledujúcich 50 000 km. Potom už by mala kapacita klesať len veľmi pozvoľne.
„Pomalé“ nabíjanie
Slye si myslí, že jeho batéria degraduje pomaly aj vďaka tomu, že väčšinou nabíja doma striedavým prúdom, a teda nízkym výkonom. Nabíjanie na verejných výkonných „DC“ rýchlonabíjačkách ako napr. Tesla Supercharger sa pritom vo všeobecnosti už dlhšiu dobu považuje za jeden z faktorov, ktorý urýchľuje degradáciu batérie, a teda aj pokles kapacity a dojazdu.

Zdroj: Tesla
Na druhej strane, pomerne nedávno sa objavila štúdia na základe údajov z 12 500 vozidiel Tesla Model 3 a Model Y, podľa ktorej to nemusí byť úplná pravda. Jej všeobecným záverom totiž je, že „výsledky neukazujú žiadny štatisticky významný rozdiel v zhoršení dojazdu“, ak sa elektromobily často nabíjajú prostredníctvom DC nabíjačiek. Takže to v tomto smere môže byť komplikovanejšie, pričom do hry vstupujú viaceré faktory.
„Limitované“ nabíjanie
Andy Slye však ponúka aj druhý dôvod, vďaka ktorému sa má držať jeho batéria v dobrej kondícii. A to nastavenie maximálnej úrovne nabitia (SoC) na 80 %. Tzn., že keď je dosiahnuté SoC 80 %, nabíjací systém vozidla automaticky ukončí nabíjanie.
Takéto „limitované“ nabíjanie odporúčajú aj výrobcovia elektromobilov. Hlavne v prípade ternárnych batérií, teda NMC či NCA. Otázkou ale je, kde je horná hranica limitu. 80 % sa objavuje zrejme najčastejšie, ale v poriadku by zdá sa mohla byť aj 85 či 90-% úroveň. Každopádne to neznamená, že občasné nabitie na 100 %, keď je potrebný maximálny dojazd vozidla, spôsobí batérii ujmu. Výrobcovia s tým totiž rátajú a SoC 100 % nie je v skutočnosti 100 %.
Pri tejto téme tiež treba povedať, že v prípade batérií s chémiou LFP by nemal byť problém ani s pravidelným nabíjaním na 100 %. A to uvádza napr. aj Tesla, ktorá používa tento typ batérií v základných modeloch 3 a Y. Dokonca to odporúča aspoň raz za čas, a to z dôvodu „kalibrácie“ palubného ukazovateľa SoC/dojazdu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Táto Tesla Model 3 má za sebou 250 000 km. Ako klesla kapacita batérie a čo náklady na údržbu?
Zhoršuje rýchlonabíjanie elektromobilov degradáciu batérie? | Analýza Recurrent
Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch
ODBER NOVINIEK
Jeden komentár
Takze nic nove. Baterie nemaju radi 3 veci. Chlad, horko a velke vykyvy od 50% stavu nabitia. To vsetko je zname minimalne od doby co sa zacali telefony nabijat viac ako 5W nabijackami.
Keby typek drzal stav baterie po cely cas medzi 45-55% kapacity a teplota prostredia by bola vzdy 23stupnov, tak by degradacia bola este nizsia.
Ale v tesle vedia, ze nie kazdy zije v miernej oblasti a ze nie kazdy pozera ci nevybija bateriu do prazdna alebo nenabija uplne do plna.
A preto sa istia a davaju zaruku iba na 150tisic km resp. 7 rokov, ze degradacia nebude vacsia ako 30%.