Jednou z dôležitých otázok v prípade elektromobilov je, aký pokles kapacity, a teda aj dojazdu je možné očakávať po „dlhšom“ používaní. A aktuálne tu máme skúsenosti ďalších 3 majiteľov vozidiel Tesla Model 3, ktorí najazdili minimálne 160 000 km. Jeden z nich pritom prekročil hranicu záručných podmienok na batériu, a to 120 000 míľ (193 000 km).
Tesla zverejnila viacero reportov ohľadom degradácie batérií modelov S a X. Naposledy sa tak stalo minulý mesiac. Z údajov spoločnosti Tesla má vyplývať, že po nájazde 200 000 míľ, resp. 320 000 km stratia batérie týchto modelov v priemere len 12 % zo svojej pôvodnej kapacity. To teoreticky znamená, že napríklad vozidlo, ktoré malo ako nové dojazd 500 km, by malo mať po nájazde 320 000 km v priemere 440-km dojazd.
V prípade modelov 3 a Y, ktoré sú na trhu kratší čas, Tesla zatiaľ nemá dostatok dát, aby mohla zverejniť relevantnú analýzu degradácie v rámci flotily. Takže sme radi za každú zdieľanú individuálnu skúsenosť v tomto smere. A web Insideevs aktuálne upozornil na 3 prípady.
Najzaujímavejší z nich sa týka Tesly Model 3 s kapacitne väčšou batériou (r.v. 2018), ktorá nedávno presiahla nájazd 120 000 míľ (cca 193 000 km), čo je hranica záruky, ktorú Tesla poskytuje na väčšiu z ponúkaných batérií (alebo 8 rokov – podľa toho, čo nastane skôr). V rámci nej pritom garantuje, že dojazd neklesne pod 70 % pôvodnej kapacity.
Ako sa dalo predpokladať, realita je podstatne lepšia, ako by mohli naznačovať záručné obmedzenia. Majiteľ tohto Modelu 3, Andy Slye, totiž vo svojom súvisiacom videu uviedol, že na základe aplikácie Recurrent má jeho batéria skóre 93 zo 100 a že podľa jeho skúseností poklesol dojazd vozidla o 10 %.
Skúsenosti po 160 000 km
Ed Fressler, majiteľ 4,5-ročnej Tesly Model 3 Long Range, podľa Insideevs po 160 000 km zaznamenal odhadom 6-% degradáciu kapacity batérie, keďže jeho vozidlo spočiatku ukazovalo dojazd na plné nabitie 309 míľ (497 km), kým aktuálne to je 290 míľ (467 km).
Web Insideevs tiež informoval o skúsenostiach Kylea Connera, ktorý v prípade svojej Tesly Model 3 Performance po nájazde 160 000 km evidoval pokles kapacity batérie o 11 %. Z ďalších uvedených informácií pritom vyplýva, že prví dvaja majitelia moc často nevyužívali výkonné DC nabíjanie, zatiaľ čo Conner áno. Na základe toho sa môže zdať, že aj keď ide o nerelevantnú vzorku, platí všeobecný konsenzus, že nabíjanie batérie pri vysokých výkonoch (napr. na Superchargeroch) urýchľuje jej degradáciu. Treba však tiež dodať, že nejde o jediný faktor, ktorý pravdepodobne negatívne vplýva na „životnosť“ batérie.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?
Ďalšia Tesla Model 3 má za sebou 160 000 km a odhalila pokles kapacity batérie
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia