Máme tu ďalšieho majiteľa jednej zo skorých Tesiel Model 3, ktorý sa podelil o svoje skúsenosti s vozidlom. A to aj ohľadom batérie, ktorá počas vyše 6 rokov zabezpečila nájazd cez 240 000 km, či ohľadom aktuálnych cien za príp. výmenu batérie.
Tesla Model 3 prestáva byť najmladším modelom, a tak pribúdajú vozidlá so slušným nájazdom, ktoré môžu naznačovať, čo neskôr očakávať aj od trakčnej batérie vozidla, ktorej „starnutie“ je pre mnohých strašiakom. Tesla síce nedávno zverejnila vlastné povzbudivé štatistiky ohľadom retencie kapacity, jednotlivé príklady z praxe však môžu byť takisto užitočné.
A pred pár dňami sa podelil o svoje skúsenosti aj youtuber Andy Slye, ktorého vyše 6-ročná Tesla Model 3 Long Range RWD najazdila cez 240 000 km. Okrem iného sa pritom sústredil na stav batérie svojho vozidla.
Pokles dojazdu a kapacity
Andy vykonal diagnosticky test batérie cez palubný systém svojho Modelu 3, ktorý môže trvať 12 až 24 hodín. Ten priniesol rezultát „Zdravie batérie: 83 %“, pričom všetky skúmané veci sú v poriadku. Youtuber v tejto súvislosti uvádza, že to ale nutne nemusí znamenať pokles kapacity batérie o 17 %.
Dodáva, že palubný systém vozidla aktuálne ukazuje max. dojazd 451 km pri SoC 100 %, pričom v prípade nového vozidla by to malo byť 499 km. To by čisto teoreticky znamenalo pokles dojazdu o necelých 10 %. Jedna z jeho aplikácii monitorujúcich batériu zas hlási, že skóre dojazdu vozidla je „excelentných 98 %“.
A podľa ďalšej aplikácie má byť aktuálna kapacita batérie 68 kWh, zatiaľ čo v prípade novej batérie by to malo byť 75 kWh. To by znamenalo pokles kapacity batérie vyše 6-ročnej Tesly Model 3 LR RWD „2018“ po vyše 240 000 km o 9,3 %. Pripomíname pritom, že najväčší pokles kapacity nastáva v prvých rokoch a počas prvých 50 000 až 100 000 km a potom sa významne zmierňuje.
Koľko by dnes stála výmena batérie?
Andy Slye tiež uviedol, že keby chcel čisto teoreticky vymeniť batériu svojho vozidla za novú, tak u Tesly by ho to aktuálne stálo cca 13 000 $ (cca 11 800 €). A keby mu stačila repasovaná batéria, cena za výmenu mimo Tesly by bola okolo 7 000 $ (cca 6 400 €). Dodáva pritom, že doteraz ušetril na palive okolo 20 000 $ (cca 18 200 €). Treba tiež pripomenúť, že ceny batériových článkov neustále klesajú, takže nielen vďaka tomu sa dá predpokladať, že v budúcnosti budú výmeny batérií lacnejšie.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje o poklese kapacity batérií modelov 3 a Y
Tesla Model 3 s nájazdom 320 000 km odhalila približnú stratu kapacity batérie
O koľko klesol dojazd Tesly Model S po nájazde takmer 700 000 km?
ODBER NOVINIEK
17 komentárov
Táto správa len potvrdzuje, že životnosť batérií nie je žiadny zásadný problém! Zostávajú „Traja mušketieri“: Kapacita-Hmotnosť-Cena! Držím palce všetkým, ktorí na tom pracujú !
P.S. Štvrtý D’Artagnan bol šikovný a rýchly. Tu je D’Artagnan rýchlosť nabíjania. 🙂
Problém „Traja mušketieri“: Kapacita-Hmotnosť-Cena! bol vyriešený už v roku 2023 vo vyspelej Číne. Teraz treba len prirátať deltu času, kedy sa to dostane do zaostalej gubernie zvanej EU. Delta je ťažko vyrátateľná, je v nej napríklad aj lobing, ako sa dajú alebo nedajú podplatiť EU politici. Koľko dotácií dajú krachujúcim automobilkám, aké clá dajú na čínske autá. Paritu pri lacných autách odhadujem v EU až na 2026/2027. EU politici s istotou vyberajú zvrátené riešenia, ako vysoké dotácie na drahé autá a vysoké clá na malé lacné čínske autá pre chudobných.
Je zaujímavé, že nikoho nenapadne v EU preferovať EV kei car, ako v Japonsku a Číne. Malé zvonku, veľké znútra a s relatívne vysokou bezpečnosťou. A to aj na úrovni produkcie automobiliek.
Ešte šťastie, že vďaka našej zaostalosti a pomalosti skočíme vďaka Tesle rovno do robotaxi. Továreň už našťastie majú rovno v EU, otázkou sú sabotáže (aj politického charakteru).
Ahoj IK, ja by som povedal, že „Traja mušketieri“ začínajú byť na prijateľnej úrovni! Praktické príklady ukazujú, že životnosť batérií už dnes prekračuje životnosť áut. V tomto duchu som to myslel aj s tými „Tromi mušketiermi“. Predpokladám, že miliardy investované do vývoja batérií ešte prinesú také ich zlepšenie, že budú oveľa menšie, ľahšie a lacnejšie, ako sú dnes. Možno na úrovni dnešných palivových nádrží. To umožní elektrifikovať celý svet dopravných prostriedkov a mobilných strojov v nevídanej miere! Do tejto krásnej vízie som nechcel zaťahovať dnešné problémy našich EU automobiliek. …..
P.S. Tak na záver na pobavenie na víkend aspoň jedno iné hodnotenie:
„To bola to dievčina! Krv, mlieko a sopeľ !“ 🙂
pekný blud.
Tiež so slzou v oku pozerám po japonských a čínskych kei car. Už dávno sme ich mali vyrábať alebo aspoň dovážať.
Mám 22 ročnú Octaviu, ktorá jazdí na 4,8 l nafty a STK a Ek prejde s prstom v nose. 560.000km. potom sa ozvite Vy hnupi čo si myslíte že ťaženie ťažkých prvkov zo zeme je ekologické….potom sa môžeme porovnávať.
Len hlupák sa vozí v zasratej embečke
Ti hnup a vieš si predstaviť koľko tón ropi sa muselo vyťažiť a previesť ves pól sveta aby si mohol najazdiť 560000 km ??? koľko co2 si vypustil do atmosféru??? A kolko si dal zarobiť naftármi ???
26880 litrov paliva pri optimistickej cene 1,50€/l to je 40 320€
a vypustilo sa 125,8 ton CO2
a vypustilo sa 125,8 ton CO2
Ti hnup a vieš si predstaviť koľko tón ropi sa muselo vyťažiť a previesť ves pól sveta aby si mohol najazdiť 560000 km ??? koľko co2 si vypustil do atmosféru??? A kolko si dal zarobiť naftármi ???
A to ma problem nabit na 100% potom vyjazdit do prazda a nasledne nabit 0-100% aby zistil kolko km ma dojazd a kolko kwh natlaci do baterie +/- strata pri nabijani aby zistil ake ma realne hodnoty namiesto xy verzii dohadov?
Žiadny reálny dojazd neexistuje, existuje len dojazd za určitých podmienok. WLTP sa robí
v laboratóriu za presne určených podmienok, po ktorých vyjde každému modelu WLTP spotreba, ktorú potom možno použiť na porovnávanie jednotlivých modelov, lebo pri každom modeli sú pri teste rovnaké podmienky.
Keby to tak urobil tak by si tu ako prvý frflal že to neurobil technologicky sofistikovanou metódou ale na kolene a že sa tomu nedá veriť.
11.800 € za novú 75 kWh batériu je výborná cena