Ďalšia Tesla Model 3 má za sebou 160 000 km a odhalila pokles kapacity batérie

4

Jednou z pochopiteľných otázok je, s akým poklesom kapacity batérií elektromobilov môžeme rátať v budúcnosti, keďže to vplýva na maximálny možný dojazd vozidla. No a táto otázka je určite zaujímavá aj v prípade najpredávanejšieho elektromobilu na svete, ktorým je Tesla Model 3. Ako je na tom v spomínanom smere ďalšie konkrétne vozidlo, ktoré prekonalo nájazd 100 000 míľ, resp. 160 000 km?

Množstvo údajov ukazuje, že degradácia batérií, resp. pokles ich kapacity vplyvom nabíjacích/vybíjacích cyklov a ďalších faktorov v prípade elektromobilov Tesla Model S a Model X nie je vo všeobecnosti problémom ani v rámci vozidiel s vysokým nájazdom. V prípade Modelu 3 však takýchto údajov nie je zatiaľ veľa, a tak vítame každú novú informáciu v tomto smere, ktorá sa objaví.

No a nedávno nám priblížil ďalší konkrétny prípad známy e-mobility youtuber Bjorn Nyland, na čo upozornil web Insideevs. Ten preskúmal Teslu Model 3 Long Range z roku 2019, ktorá za pomerne krátky čas najazdila vyše 164 000 km. Takže majiteľ ju zjavne nešetril a násobne na nej prekonal ročný nájazd priemerného vodiča.

Nórsky youtuber pritom „na základe údajov z aplikácie, údajov zo skúšobnej jazdy, ako aj predchádzajúcich testov odhadol,“ že batéria tohto konkrétneho vozidla má po nájazde cez 164 000 km maximálnu možnú využiteľnú kapacitu cca 67 kWh. No a keďže batéria mala pôvodne ako nová využiteľnú kapacitu 73 kWh, pokles predstavuje niečo málo cez 8 %. Pomer AC a DC nabíjania bol pritom v prípade tohto vozidla 70:30.

Ďalšie prípady

Čo sa týka degradácie batérií iných vozidiel Tesla Model 3 po 160 000 km, ktoré sme zachytili, jeden z modelov Long Range zaznamenal pokles kapacity o 5 %. No a v prípade zrejme jedného z „najvyťaženejších“ Modelov 3, ktorý má za sebou už cez 320 000 km, bol zaznamenaný 13-% pokles.

Toto všetko sú pomerne dobré výsledky. Treba však tiež povedať, že viacero Modelov 3 s podstatne nižšími nájazdmi na tom nebolo až tak dobre (viac v našom inom článku).

Samozrejme, degradácia batérie záleží od množstva faktorov. Tesla pritom do batérií Modelu 3 inštaluje články rôznych výrobcov a tie majú aj rôznu chémiu. Spomínané modely Long Range s vysokými nájazdmi sú vybavené ternárnymi batériovými článkami. V prípade „novších“ základných modelov od Tesly už nájdeme aj LFP. Takže bude zaujímavé sledovať, ako na tom budú lacnejšie LFP články, od ktorých sa ale vo všeobecnosti očakáva veľmi dobrá životnosť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3: Aký pokles dojazdu/kapacity batérie očakávať časom?
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Rekordér mal na Tesle Model S prekonať nájazd 1 000 000 míľ. Čo hovorí na spoľahlivosť?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Batérie, baterie, batérie! ….. Budú rozhodovať o tom, akým tempom a celkovým zlepšovaním vlastností sa budú BEV uberať. Budú však veľmi ovplyvňovať aj iné technické stránky nášho života …..

  2. Hmm…bolo by celkom zaujimave vidiet realne statistiky o tom: o kolko sa zvysuje spotreba paliva a oleja starnutim (opotrebuvanim) spalovacieho motora. A stalo by tiez za zmienku pocet a ceny za vymeny rozvodovych remenov, filtrov pevnych castic, olejovych a vzduchovych filtrov. A mozno aj kvantita celkovo spotrebovaneho, pripadne vyliateho oleja pri vymenach… Na to by sa tiez mohli orientovat europski byrokrati a šupsnut na to nejaku extra dan, z ktorej by sa transparentne mohlo financovat napriklad zdravotnictvo a hlavne onkologia.

    • LZ, v súčasnosti to už nemá význam! BEV sú na postupe, a všetko veľmi záleží na vývoji a cenách batérií ….

      P.S. Aj keby sa „všetko zlé“ zdanilo, peniaze by sa nedostali na „šľachetné“ účely, ale skôr rozkradli !!! Kde sú dane z cigariet a alkoholu?!

Pridajte komentár