Inžinieri Tesly prezradili, že vývoj pneumatík pre Model 3 trval neuveriteľné 3 roky a že jeho odpruženie bolo vyladené na základe poznatkov vesmírnej agentúry NASA.
Magazín Autocar vyspovedal viacerých inžinierov Tesly, pričom tí prezradili množstvo zaujímavosti z vývoja elektromobilu Tesla Model 3. Tie sa pritom týkajú najmä pneumatík a odpruženia.
Väčšina automobiliek stavia svoje vozidlá na pomerne univerzálnych platformách, na ktorých vznikajú viaceré modely. Tesla zvolila v prípade Modelu 3 prístup „nepopísaného listu“, a tak podvozok a odpruženie bolo vyvinuté špeciálne pre tento elektrický sedan strednej triedy.
Pneumatiky ako východiskový bod
Východiskovým bodom pritom boli pneumatiky, ktoré sú podľa inžinierov Tesly veľmi dôležité z hľadiska „feelingu“ a jazdných vlastných. Aj preto ich vývoj trval v spolupráci s výrobcom až 3 roky. Tzn. dlhšie, ako v prípade pneumatík pre „vlajkový“ Model S.
- Zdroj ilustračného obrázku: Tesla
- Zdroj: Tesla
- Interiér Tesly Model 3. Zdroj: Tesla
Tesla tvrdí, že vývoj pneumatík pre vysokovýkonné elektromobily je veľkou výzvou. Tesla Model 3 Dual Motor Long Range váži 1 700 kg, takže pneumatiky sa musia vyrovnať s veľkou záťažou, vysokými rýchlosťami (až 261 km/h – verzia Performance) či neustále dostupným maximálnym krútiacim momentom, a to buď pri zrýchľovaní, alebo regeneratívnom brzdení.
Prispôsobenie rozloženiu hmoty
Prevažná časť hmoty Tesly Model 3 a ďalších elektromobilov je lokalizovaná nižšie ako v prípade konvenčných spaľovacích vozidiel, a to dôsledkom ťažkej batérie umiestnenej pod podlahou vozidla. A to znamená, že na pneumatiky pôsobia súvisiace sily inak.
Z tomu bola prispôsobená tuhosť behúňa a zmesi pneumatiky, čím sa zabezpečila požadovaná kombinácia priľnavosti v zákrutách a nízkeho valivého odporu. Špeciálne pneumatiky Tesly Model 3 obsahujú navyše penu, ktorá pohlcuje hluk.
Využitie poznatkov NASA
Pri ladení zavesenia kolies Modelu 3, využila Tesla poznatky vesmírnej agentúry NASA. A to kvôli zabezpečeniu pohodlia. Inžinieri pritom použili štúdiu NASA o limitoch ľudských schopností, ktorá zahŕňa aj výskum toho, ako dlho môže byť telo vystavené určitej frekvencii bez toho, aby sa cítilo nekomfortne.
Tesla pritom tvrdí, že odpruženie Modelu 3 je nastavené tak, aby vertikálna frekvencia dosahovala takú úroveň ako pri svižnej chôdzi alebo pomalom behu. A to s cieľom zabezpečenia komfortu a zároveň tuhosti potrebnej k športovej jazde za využitia vysokovýkonného hnacieho ústrojenstva.
Zdroj titulnej fotografie: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 vs. Tesla Model Y. Ktorý elektromobil si vybrať?
Patent odhaľuje, ako chce Tesla využívať „tajuplnú“ interiérovú kameru
Top Gear: Teslu Model 3 chcete, pretože je lepšia vo všetkých smeroch
3 komentáre
Takéto informácie sú priamo fascinujúce, ale nie neočakávateľné.
Jednoducho TESLA…
a ked sa mi poskodi pneumatika a budem ju musiet menit? s klasickymi pneu na ostatne auta sa zhoršia jazdne vlastnosti? alebo je moznost objednat pneu priamo od Tesly?
Pneu niesu na sklade takze auto treba dat na spalky.