Zdá sa, že dávnejšie neoficiálne správy o lacnejšej Tesle Model 3, ktorá bude schádzať z výrobných liniek čínskeho závodu, by sa mohli naplniť. A to vďaka novým batériám a verzii s nižším dojazdom.
V decembri prišiel Bloomberg so správou, že Tesla uvažuje o znížení ceny Modelu 3 „Made in China“ o 20 %. A to vďaka použitiu väčšieho množstva lokálnych komponentov.
A nedávno obletela svet infomácia, že Tesla by mala nahradiť v rámci „čínskych“ vozidiel (zrejme len v základných verziách) svoje batérie s článkami 2170 (NCA) batériami s článkami technológie LFP – lithium ferrophosphate (lítium železo fosfát). Prvotným zdrojom by mal byť pritom portál Reuters, ktorý sa odvoláva na nemenovanú osobu, ktorá je zapojená do vyjednávania medzi spoločnosťami Tesla a CATL.
Rozhovory Tesly s jedným z najväčších svetových výrobcov batérií, ktorým čínska spoločnosť CATL je, majú trvať už vyše roka. Ústrednou témou pritom majú byť batérie typu LFP, ktoré chce Tesla podľa zdroja používať vo svojich v Číne vyrobených elektromobiloch.
Tým má podľa Reuters ušetriť značné náklady, pričom úspory sa v percentuálnom vyjadrení pohybujú v dvojciferných číslach. Všeobecnou výhodou týchto batérií by mala byť okrem nižšej ceny aj ich dlhšia životnosť či o niečo vyššia bezpečnosť. Veľkým všeobecným neduhom zas nízka energetická hustota. Ten má však do neznámej miery eliminovať nová technológia CATL na úrovni batériového balenia.
Model 3 s dojazdom okolo 250 km?
Aktuálne portál Insideevs upozorňuje na informácie od e-mobility youtubera Seana Mitchella, ktorý uvádza, že LFP batérie od CATL by mohli Tesle priniesť 20 % úspory v rámci tohto kriticky dôležitého komponentu. Simon Moores, generálny riaditeľ spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence, dokonca uvádza údaj 25 %.
To však Tesle nemusí stačiť na zníženie predajnej ceny základnej verzie Modelu 3, aby sa na ňu vzťahovali štátne dotácie, ktoré sa dočkajú zmien. To môže byť jeden z dôvodov, prečo údajne ponúkne novú základnú verziu s dojazdom len niečo cez 250 km. V tejto súvislosti nám napadá „finta“, ktorú urobila Tesla v rámci kanadského trhu.
Aby podliezla cenový limit, ktorý je treba dodržať pre získanie tamojšej štátnej dotácie na elektromobily, uviedla na trh „novú“ verziu so 150 km dojazdom. V skutočnosti však len softvérovo „uzamkla“ značnú časť kapacity batérie, pričom zákazník mohol požiadať za príplatok o jej „odomknutie“. A podobnú „fintu“ by mohla teoreticky použiť aj v Číne.
Vysvetlenie 250 km dojazdu však môže byť oveľa jednoduchšie. Energetická hustota LFP batérií totiž môže byť tak nízka, že do Modelu 3 sa zmestí batéria s takou maximálnou kapacitou, ktorá neumožní väčší dojazd. Nuž sme veľmi zvedaví, čo z týchto neoficiálnych informácií napokon vzíde. Viac sa snáď dozvieme najneskôr na „Tesla Battery Day“, ktorý by sa mal uskutočniť okolo apríla.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly majú dostať väčšiu batériu (cez 109 kWh), naznačuje hacknutý softvér
Nové batérie od čínskeho CATL budú „výkonnejšie“ ako tie od Tesly
Kúpila Tesla ďalšiu spoločnosť, ktorá sa venuje vývoju batérií?