Známy motoristický portál Motor Trend ako prvý na svete uskutočnil porovnávací test troch najočakávanejších cenovo dostupných elektromobilov s dojazdom, ktorý umožňuje ich použitie ako hlavného vozidla v rodine. Na paškál si zobral „menovite“ Teslu Model 3, ktorú si rezervovalo vyše 400 000 záujemcov, druhú generáciu najpredávanejšieho elektromobilu sveta – Nissan Leaf a prvý elektrický kompakt s dojazdom cez 500 km (NEDC) – Chevrolet Bolt, ktorý je na európskom trhu známy ako Opel Ampera-e.
O tento extrémne zaujímavý test sa okrem redaktora Motortrend.com, Kima Reynoldsa, postarali aj Patrick Hong s 23 ročnými skúsenosťami z oblasti testovania áut a titulmi zo strojárstva a leteckého inžinierstva, ako aj Alec Brooks, ktorý sa podieľal na vývoji elektromobilov GM Impact a Tzero, ktorý bol inšpiráciou pre prvý model od Tesly – Roadster.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
7 najočakávanejších elektromobilov, ktoré prídu na trh v tomto roku
Porovnávací test kompaktných elektromobilov: BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf a Hyundai Ioniq
Špecifikácie testovaných elektromobilov
Chevrolet Bolt Premier/Opel Ampera-e | Nissan Leaf SL 2018 | Tesla Model 3 Long Range Battery | |
Poháňaná náprava | predná (FWD) | predná (FWD) | zadná (RWD) |
Typ batérie | Lítium-iónová | Lítium-iónová | Lítium-iónová |
Výkon (SAE) | 150 kW (201 k) | 110 kW (147 k) | 202 kW (271 k) |
Krútiaci moment (SAE) | 360 Nm | 320 Nm | 416 Nm |
Disky kolies | 6,5 x 17″ | 6,5 x 17″ | 8,5 x 19″ |
ROZMERY | |||
Rázvor | 2 601 mm | 2 700 mm | 2 875 mm |
Dĺžka/šírka/výška | 4 166/1 765/1 595 mm | 4 480/1 790/1 545 mm | 4 694/1 849/1 443 mm |
Polomer otáčania | 10,79 m | 11 m | 11,61 m |
Pohotovostná hmotnosť | 1 616 kg | 1 535 kg | 1 730 kg |
Rozloženie hmotnosti (P/Z) | 56/44 % | 58/42 % | 48/52 % |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 |
Batožinový priestor | 381 l | 435 l | 425 l |
NAMERANÉ ÚDAJE | |||
Zrýchlenie v MPH | |||
0 – 30 (48 km/h) | 2,6 s | 2,7 s | 2,1 s |
0 – 60 (97 km/h) | 6.3 | 7.5 | 4.8 |
0 – 90 (145 km/h) | 13.0 | 16.9 | 9.6 |
Pružné zrýchlenie (72 – 105 km/h) | 3.0 | 4.0 | 2.1 |
Brzdná dráha (97 – 0 km/h) | 39 m | 39,3 m | 36 m |
SPOTREBITEĽSKÉ INFO | |||
Základná cena | $41,780 | $37,085 | $36,000 |
Cena testovaného vozidla | $43,900 | $37,910 | $60,500 |
Záruka na vozidlo | 3 roky / 60,000 km | 3 roky / 60,000 km | 4 roky / 80,000 km |
Záruka na batériu a motor | 8 rokov / 160,000 km | 8 rokov / 160,000 km | 8 rokov / 192,000 km |
Kapacita batérie | 60 kWh | 40 kWh | 75 kWh |
Doba nabíjania / výkon zdroja | 9,3 hod / 7,2 kW | 8,8 hod / 6,6 kW | 8,5 hod / 11,5 kW |
Spotreba (mesto/diaľnica) | 16/19 kWh na 100 km | 16/20 kWh na 100 km | 16/17,5 kWh na 100 km |
Výsledky testu a hodnotenie jednotlivých elektromobilov
Vo všeobecnosti sa ukázalo, že všetky 3 testované elektromobily sú skvelé vozidlá. Každé má však svoje klady a zápory, na základe ktorých určili profesionáli z Motortrendu konečné poradie.
1. miesto: Tesla Model 3
Tesla Model 3 má spomedzi testovaných elektromobilov najväčší výkon a dojazd, najnižšiu spotrebu či najlepšie brzdy a jazdné vlastnosti, ku ktorým určite značne prispelo aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti (48:52). Je však jednoznačne najdrahšia.
Tesla Model 3 podľa Kima Reynolds absolútne vyvracia mýty o elektromobiloch, ako o autách bez „duše“. Ponúka výraznú radosť z jazdy a pohľad do budúcnosti automobilizmu. Reynolds prirovnáva správanie Modelu 3 na ceste k batožinou naloženému Porsche Cayman so 4 dverami. Aj vďaka najlepšej aerodynamike (Cx = 0,23) má najnižšiu reálnu spotrebu a najvyššiu efektivitu pohonu – o 6 % lepšiu ako Bolt a o 13 % lepšiu ako Leaf.
V Modeli 3 je nutné oveľa častejšie šliapať na brzdový pedál ako v prípade testovaných kolegov. Vplyv rekuperačného systému na spomaľovanie vozidla je menší ako býva pri elektromobiloch zvykom. Pri rýchlosti pod 6,5 km/h sa systém dokonca vypína, takže na úplne zastavenie potrebujete štandardné brzdy.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd Tesly Model 3 otestovaný aj počas mrazivých podmienok. Aký bol jeho pokles?
Tesla zverejnila záručné podmienky pre Model 3. Týkajú sa aj degradácie batérie
Samozrejme ani Tesla Model 3 nie je bez chýb. Nie je žiadnym tajomstvom, že prvé produkčné vozidlá od Tesly nie sú ani zďaleka vyladené do dokonalosti. V prípade testovaného Modelu 3 sa to týka najmä infotainmentu a funkcionalít Autopilota. Avšak Tesla sa o problémy majiteľov zaujíma a neduhy svojich vozidiel odstraňuje prostredníctvom aktualizácií. Testujúci Modelu 3 taktiež vyčítali horšie nastupovanie na zadný rad sedadiel a horší výhľad, keďže sa vzadu sedí príliš nízko.
Hoci má byť Tesla Model 3 masovým „budget“ elektromobilom, cena testovanej verzie „Long Range Battery“ je 60 500 USD. Jedná sa však o najvyššiu verziu s plnou výbavou. Mágia Modelu je vraj však „na nezaplatenie“. Tesla už pripravuje výrobu štandardnej verzie, ktorej cenovka bude začínať na sume 35 000 USD (bez DPH), pričom tá ponúkne reálny dojazd okolo 350 km a nie o moc horšie jazdné vlastnosti. Netreba však zabudnúť ani na to, že Tesla ponúka na svoj najnovší elektromobil aj najlepšie záručné podmienky spomedzi testovaných vozidiel.
PLUSY:
+ Dojazd
+ Možnosť nabíjania v sieti Supercharger
+ Športové jazdné vlastnosti
+ Efektivita a spotrebaMÍNUSY:
– Nevyladený infotainment a Autopilot
– Vyššia cena testovanej verzie
– Nastupovanie na zadné sedadlá
2. miesto: Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e
Chevrolet Bolt ponúka dynamiku a agilitu, ktorá je príznačná pre správne vyladený elektrický pohon. Aj Bolt tak dokáže priniesť vodičovi radosť z jazdy. Napomáha tomu aj presné riadenie. Navyše sa vďaka nastaveniu rekuperačného systému veľmi jednoducho ovláda. Vozidlo výrazne reaguje na popustenie akcelerátora, kedy dochádza k pomerne výraznému spomaľovaniu. Počas jazdy si tak vodič väčšinou vystačí s jediným pedálom, keďže brzdy sa používa len sporadicky. Komu však nevyhovuje takýto jazdný štýl, môže si nastaviť nižšiu úroveň rekuperácie.
Testujúci však mali výhrady ku komfortu sedenia. Sedačky vpredu sú veľmi úzke a ani ich bočné vedenie nie je také, ako by si predstavovali. Pochvalu si nevyslúžilo ani užívateľské rozhranie informačného systému.
PLUSY:
+ Agilita
+ Pohodlné ovládanie
+ Presné riadenieMÍNUSY:
– Menej komfortné sedadlá
– Neprehľadný informačný systém
3. miesto: Nissan Leaf 2018
Napriek tomu, že sa nová generácia Nissanu Leaf umiestnila na pomyselnom poslednom mieste, zanechala veľmi dobrý dojem. Elektrická novinka sa dočkala vylepšení vo všetkých oblastiach v porovnaní s pôvodným modelom. Pochvalu si vyslúžila za vonkajší vzhľad, dobrý pocit z riadenia, ľahkú ovládateľnosť a komfort. Vďaka funkcii e-Padal je možné ovládať vozidlo len pomocou pedála akcelerátora.
Nedostatky Nissanu Leaf 2018 sa týkajú nižšieho výkonu, ťažšieho „nosa“ vozidla, zastaralo pôsobiaceho interiéru, menšieho dotykového displeja, nižšej kapacity batérie a teda aj nižšieho dojazdu, ako aj možno až príliš mäkkého naladenia podvozku. Začiatkom budúce roka sa však môžeme tešiť na verziu so 60 kWh, vďaka ktorej doženie Nissan Leaf svoju konkurenciu v oblasti dojazdu.
PLUSY:
+ Komfortné ovládanie, riadenie a sedačky
+ Kvalita spracovania interiéru
+ DizajnMÍNUSY:
– Menšia batéria a dojazd
– Slabšie jazdné vlastnosti a podvozok
– Zastaralo pôsobiaci interiér
Zdroj: Motortrend.com
5 komentárov
Pingback: Porovnávací test: BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf vs. Hyundai Ioniq
REKUPERACIA: Tesla Model 3, standardne je mozne rekuperaciu regulovat a nadstavit v settingu auta, otazka je ci TM3 ma tu moznost alebo ci zas a nova pani z testu vobec o to vedeli,….? plus zaujimave bude stredne draha TM3 (otimalne konfigurovana pre zakaznika) a bude mat 4X4 a vylepsene vlasnosti ako Tesla ma zvykom po par x1000 vyrobenych aut automaticky vylepsovat!
V kompletnom teste sa spomína, že v Modeli 3 je na výber z niekoľkých úrovní rekuperácie, avšak aj pri tej najvyššej je nutné používať brzdový pedál. Nepochybujem o tom, že ak budú zákazníci vyžadovať väčší vplyv rekuperácie na spomaľovanie vozidla pri popúšťaní akcelerátora, vyrieši to Tesla aktualizáciou.
Pingback: Nissan Leaf 2018 dostal slovenské ceny, ktoré nás nesklamali
Pingback: Hyundai Kona Electric: Spoznali sme cenu kompaktného elektrického SUV