Začínajú sa objavovať prvé elektromobily Tesla Model 3, ktoré majú za sebou nájazd 100 000 míľ (161 000 km). Majiteľ jedného z nich sa podelil s portálom Electrek o svoje doterajšie skúsenosti, ktoré sa týkali prevádzkových a servisných nákladov, ako aj poklesu kapacity batérie.
Kazi Imam rozhodne nie je bežný vodič. Na svojej Tesle Model 3 Long Range totiž za niečo viac ako 2 roky najazdil 160 000 km. Na to mnohým nestačí ani 10 rokov, takže jeho poznatky môžu naznačovať, čo by majitelia Modelu 3 mohli čakať v rámci dlhodobého používania. Aj keď tie samozrejme nemožno zovšeobecňovať.
Náklady na elektrinu
Čo sa týka prevádzkových nákladov na elektrinu, Imam pre Electrek povedal, že napočítal 2 985 $. To po prepočítaní znamená necelé 2 $ na 100 km. Takže Imam pravdepodobne využíval predovšetkým „domácu“ energiu, ktorá by mala byť v USA o niečo lacnejšia ako v SR. Prípadné drahšie nabíjanie na verejných nabíjačkách mohlo byť teoreticky kompenzované nabíjaním vlastnou solárnou energiou, aj keď ani tá nie je zadarmo, pretože zadarmo nie sú ani solárne systémy. Detaily žiaľ v tomto smere nepoznáme.
Údržba a servis
Imam však nebol skúpy na detaily ohľadom nákladov na údržbu a servis. Aj v tomto prípade uviedol sumu, ktorej sa môže ťažko veriť, a to 1 741 $. Najviac ho pritom stáli pneumatiky od Costco s „doživotnou garanciou výmeny“ – 1 200 $, ktoré prezul zhruba po 72 000 km. Ešte predtým musel vymeniť vzduchové filtre, a to po 58 000 km za 137 $.
Okrem toho vraj až do 80 000 km nemenil nič. Prvé problémy sa začali ozývať po 82 000 km, kedy muselo byť vymenené obloženie palubnej dosky, ktoré sa začalo odlupovať. A to bezplatne v rámci záruky. V rámci záruky bolo po 101 000 km vymenené aj tesnenie okna spolujazdca. To je zaujímavé, keďže všeobecná záruka na Teslu Model 3 by mala byť 4 roky alebo 80 000 km/50 000 míľ, podľa toho, čo nastane skôr.
Po 114 00 km bol v rámci „dobrej vôle“ bezplatne vymenený poškodený systém bezpečnostného pásu. Opotrebovaná hlavová opierka bola vymenená po 150 000 km, taktiež zdarma. V rámci záručného servisu došlo k odvzdušneniu batérie a nainštalovaniu aktualizovaných dielov nabíjacieho portu.
Degradácia batérie
Podľa Imama to vyzerá veľmi dobre aj v prípade degradácie batérie vplyvom nabíjacích cyklov. Po 160 000 km má totiž jeho Tesla Model 3 dosahovať dojazd 491 km pri 100 % SoC, „aj keď z času na čas sa to mení.“ To má znamenať pokles kapacity cca o 5 %. Imam dodáva, že auto jazdí stále ako nové.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Marco Verch/Flickr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Tesla Model X „Tesloop“ má za sebou 650 000 km. Čo náklady na údržbu?
Jeden komentár
Na mojej starej S P85 po 280 000 km degradovala baterka asi 10 %. A to som nabíjal skoro výlučne na SCH priemerne každých 200 km.