Podľa neoficiálnych správ má Tesla Model 3 vyrábaná v Giga Shanghai, odkiaľ sa tento model dováža aj do Európy, údajne dostať úplne nové batérie CATL M3P na báze LMFP. Spomína sa pritom zvýšenie dojazdu a priestor pre nižšie ceny.
V nedávnej dobe sa objavilo viacero správ, ktoré sa týkajú nových batérií pre crossover Tesla Model Y. Tento model má byť podľa nich prvým, ktorý dostane úplne nové batérie od najväčšieho výrobcu batérií pre elektromobily na svete – CATL. No a podľa aktuálnej neoficiálnej správy od portálu Sina Tech, ktorý sa odvoláva na „2 osoby oboznámené s touto problematikou“, má dostať tieto batérie čoskoro aj Tesla Model 3, informoval web CnEVpost.
Novými batériami má konkrétne disponovať celý modelový rad 3, ktorý sa vyrába v Giga Shanghai. To by znamenalo, že vozidlá s batériami CATL M3P by sa dovážali aj do Európy. Batérie majú pritom údajne priniesť o 10 % vyšší dojazd a keďže majú byť aj lacnejšie, existovať má tiež potenciál na zníženie cien vozidiel.
Otázniky
Nad správami z Číny visí niekoľko otáznikov. Za prvé, nemenovaný zdroj z Tesla China mal tieto správy označiť za fámy. Za ďalšie, batéria CATL M3P má chémiu na báze LMFP (ktorú CATL obohatil o ďalšie prvky), čo by ju z hľadiska energetickej hustoty malo stavať niekde medzi LFP a ternárne batérie (NMC, NCA). Takže spomínané zvýšenie dojazdu v celom modelovom rade je otázne.
Spomína sa ale, že všetky Modely 3 vyrábané v Číne teraz disponujú batériami LFP. To by bolo prekvapením, keďže na základe dávnejších informácií sa má za to, že verzie s vyšším dojazdom majú ternárne batériové články. Ak by to tak naozaj bolo, potom nemožno vylúčiť zvýšenie dojazdu všetkých verzií.
Ďalším teoretickým vysvetlením by mohlo byť to, že nakoľko nové batérie CATL M3P majú byť lacnejšie a zároveň by nemali byť objemovo či hmotnostne náročné, tak by Model 3 LR/Performance mohol dostať batérie s vyššou kapacitou. Wu Kai z CATL pritom nedávno uviedol, že batérie M3P majú vyššiu energetickú hustotu ako LFP batérie a zároveň nižšie náklady ako ternárne batérie. A vďaka tomu majú byť vhodné aj pre elektromobily s dojazdom cez 700 km (zrejme podľa cyklu CLTC).
Nuž, uvidíme. Ako sme už uviedli, správy sú neoficiálne a niektoré informácie sú prekvapujúce či diskutabilné.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najlacnejšia „európska“ Tesla Model Y by mohla ponúknuť dojazd 440 km
Ďalšia Tesla Model 3 má za sebou 160 000 km a odhalila pokles kapacity batérie
Tesla Model Y má dostáť novú LMFP batériu kombinujúcu výhody 2 najpoužívanejších technológií
5 komentárov
Nič neočakávané.
LFP batérie a ich deriváty rýchlo doháňajú gravimetrickú hustotu NMC. Navyše majú výhodu nižšej hmotnosti pri CTP a CTF z dôvodu jednoduchšieho a ľahšieho tepelného battery manažmentu. Výsledky známeho vývoja sa iba pretavujú do sériového a hlavne masového mainstreamového produktu. Na rade sú sodíkové batérie…
Vypadá to, že pravidlo každých desať rokov sa zdvojnásobí gravimetrická hustota batérií bude prekonané.
Do desať rokov nás asi čakajú elektrické autá ľahšie a nesúmeriteľne lepšie ako ICE 🙂
vypada to… a to je po akom?
Dovolím si len zopakovať z 01.08.2022:
Ja za veľký úspech považujem 1 kWh/ kg batérie! To budú šikovné autíčka! Snívajte so mnou ……
P.S. Držím palce tým, čo zatiaľ prídu „len“ s 580 Wh/ kg !
Neverím, že TESLA, alebo ktorýkoľvek iný výrobca, prinesie vyšší dojazd a nižšiu cenu BEV súčasne !!!!!!! Zvlášť, keď sú okrem iného, tak dlhé dodacie lehoty, a kúpychtivým zákazníkom svietia očká! 🙂
Tesla znížila za 10r priemernú cenu auta na polovicu ale zároveň zvyšuje maržu. Aktuálne ju ma okolo 28% kdež to tradičný výrobcovia sú niekde na úrovni 18%. Hold Tesla si to môže dovoliť keďže ma aj napriek 50% navýšení výrobnej kapacite YoY stále objednávky na mesiace dopredu. Vďaka tomu môže ďalej investovať do vývoja a väčšej kapacity.