Tesla zrejme vyriešila problémy s nabíjaním najlacnejšieho Modelu 3 „MIC“

7

Tesla v rámci svojho základného Modelu 3 Standard Range Plus vyrábaného v Číne (MIC), ktorý sa dováža aj do Európy, používa batérie LFP. Niektorí zákazníci však na jeho adresu hlásili aj problémy s rýchlosťou nabíjania. Teraz sa však zdá, že tie Tesla vyriešila aktualizáciou.

Spoločnosť Tesla na svojom minuloročnom „Battery Day“ oznámila stratégiu, v rámci ktorej bude používať rôzne typy batérií. Pre modely, pri ktorých je veľmi dôležitý vysoký dojazd a vysoká energetická hustota akumulátora, použije svoje nové štrukturálne batérie s článkami 4680.

Do elektromobilov so „stredne“ vysokým dojazdom bude aj naďalej nasadzovať NCM a NCA batérie. A v rámci modelov s nižším dojazdom sa zaviazala používať lítium-železo-fosfátové batérie LFP (lithium ferro-phosphate).

Jednou z ich nevýhod je nižšia energetická hustota, čo však nie je až taký problém v prípade vozidiel, ktoré si vystačia s nižším dojazdom. Naopak veľkou výhodou je ich nízka cena či vyššia bezpečnosť. Ďalším pozitívom je aj možnosť nabíjania na 100 % kapacity bez toho, aby to malo výraznejší vplyv na degradáciu batérie.

Zlepšenie nabíjacích schopností

Avšak ako sa ukázalo, s nabíjaním súvisí aj ďalšia nevýhoda Modelu 3 s LFP batériami. A to pomalé nabíjanie, ktoré vyplýva z nízkeho nabíjacieho výkonu (podľa niektorých len okolo 75 kW). Tesla Model 3 Standard Range Plus (SR+) s „pôvodnou“ batériou pritom podporuje rýchlonabíjanie maximálnym výkonom 170 kW.

Niektorí majitelia verzie s LFP batériou však hlásili podstatne pomalšie nabíjanie, a to nielen pri nízkych teplotách. Aj Stefan Moeller, šéf nemeckej autopožičovne Nextmove. Tesla ale zakrátko vydala softvérovú aktualizáciu, ktorá je podľa Moellera pre vozidlo veľkým krokom vpred, informuje Tesmanian.

Šéf Nextmove po novom hlási, že vozidlo s takmer vybitou batériou sa dokáže spočiatku nabíjať výkonom až 168 kW. Nabitie z nuly na 50 % pritom trvalo 15 min, na 80 % niečo cez pol hodiny a na 100 % cca 55 min. Nabíjanie aktualizovaného Modelu 3 prebiehalo pri vonkajšej teplote 19 °C. Pri problémovom nabíjaní predtým bola síce okolitá teplota nižšia (nízka teplota pritom môže značne ovplyvniť výkonnosť batérie), ale samotná batéria mala rovnakú teplotu. Takže výsledky by nemali byť významnejšie skreslené odlišnými vonkajšími podmienkami.

Ďalším problémom Tesly Model 3 SR+ s LFP batériou pred aktualizáciou bola podľa Moellera nepresnosť indikátora stavu kapacity batérie. Teraz došlo k zlepšeniu aj v tejto oblasti, avšak stále je tu priestor pre zdokonalenie.

Zaujímavé tiež je, že podľa šéfa Nextmove je tento Model 3 „Made in China“ z hľadiska kvality vyhotovenia oveľa lepší, ako je tomu v prípade vozidiel vyrobených v americkom Fremonte, upozorňuje Insideevs.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Marco Verch/Flickr

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové Tesly Model S a X sa dočkali aj významného zvýšenia rýchlosti nabíjania
Elektrický Renault 5 môže stáť od 20 000 € aj vďaka LFP batériám
Prinesie nová batéria Tesly „4680“ aj vyššiu rýchlosť nabíjania?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Tento článok pána Bakša je možno nenápadný, ale v dnešnej dobe popisuje zlomové udalosti presadenia LFP v západnom svete.

    Ako som spomínal dávnejšie na tomto portáli, problém nie sú samotné LFP batérie, ale BMS. Ten treba podstatne lepšie odladiť. LFP batérie sa dostanú budúci rok na úroveň 260Wh/kg. To je skvelá hodnota pre auta s veľkosťou batérie do 60 kWh. A to fantasticky pokrýva je nižšiu a strednú triedu batérií. Dokonca ani mráz nie je taký problém pre LFP. Vyžaduje náročnejší a vyspelejší systém BMS.

    Dávam do pozornosti aktuálne slová Muska o nutnosti väčšej orientácii na LFP, z dôvodu obmedzenia používania drahých kovov. Označuje to za strategickú nevyhnutnosť.
    Ak má pravdu a ja sa sním zhodujem, bude to obrovský problém pre všetkých, okrem Číny. Tam komunisti dávno strategicky a natvrdo prikázali orientáciu ich výskumu a priemyslu na LFP (všeobecne na batérie s minimom drahých materiálov, boli skúmané aj iné chémie).

    Táto stávka im vyšla a Čína je v LFP líder, s náskokom približne 10 rokov a podielom výroby na svetovom trhu batérii 75% (číslo zahrnuje všetky chémie, pri LFP by bolo toto číslo ešte vyššie).

    Dobré ráno západný svet…

  2. Teraz sa ukázala sila elektro áut v Amerike jedno nabitie 990$ a to boli ešte radi že vôbec mohli nabiť ….
    Elektriku si v bandaske v garáži skrátka neodlozis !

    • V Texase fatálne zlyhali najmä spaľovacie elektrárne a distribúcia. Keby mali veterné elektrárne postavené riadne, ako napríklad Nóri, substituovali by úspešne aj výpadok spaľovacích elektrární. OZE mohlo zabrániť blackoutu. Aké ironické!

      Samostatnou kapitolou sú nedostatočne budované distribučné siete. To je aj problém v EU. Dnes je to ešte väčší prúser, ako ho poznáme s diaľnicami.

      • Tie obavy o súlad pribúdania počtu BEV a nabíjacích bodov a ich výkonov v EU a vo svete, som si dovolil spomenúť už viackrát. Určite sa budú problémy vyskytovať aj v budúcnosti, a budú aj fronty na elektriku, a budú aj vysoké ceny za elektriku …. Kto môže, ten radšej počká!

        • Len pre predstavu, ak by prešla komplet doprava na EV, zvýšilo by to celkovú spotrebu elektriny o menej ako 10%.
          Keď si pozriete ako energetik dennú krivku dobíjania všetkých áut, drvivá väčšina je realizovaná večer. Sieť je skoro prázdna. V prípade SR máme dominantné atómové elektrárne a ide o ideálnu súhru.

          A stále platí, čo máte, o to sa musíte primerane starať. Distribučné siete boli hrubo zanedbané! Padajú aj bez BEV a OZE!

Pridajte komentár