Tesla porovnala emisnú stopu Modelu 3 a ekvivalentného spaľovacieho auta

10

Spoločnosť Tesla v rámci svojej správy „Impact report 2020“ tiež ukázala, aký vplyv na životné prostredie má mať jej najpredávanejší elektromobil Model 3 v rámci celého životného cyklu. A dala ho do porovnania s priemerným ekvivalentným spaľovacím vozidlom.

Emisná analýza sa týka celého životného cyklu Tesly Model 3 vyrobenej v americkej továrni vo Fremonte. Zahrnuté pritom boli aj emisie z výrobnej fázy, dodávateľského reťazca či používania vozidla, pričom v rámci prevádzky vozidla boli zahrnuté emisie z výroby elektrickej energie na základe energetického mixu v USA, Európe a Číne, upozorňuje Tesmanian.

Tesla tiež uviedla, že ohľadom spotreby energie použila dáta z reálnej prevádzky jej flotily elektromobilov Tesla Model 3 (od vzniku do konca roka 2020), pričom tieto hodnoty spriemerovala a do výpočtov zahrnula aj straty, ku ktorým dochádza v procese nabíjania.

V prípade porovnávaného reprezentatívneho spaľovacieho vozidla použila reálne údaje americkej organizácie Consumer Reports, ktoré sa vzťahujú k prémiovým sedanom strednej triedy pre modelový rok 2020. A to 248 g CO2/km, v čom sú zahrnuté aj emisie vznikajúce pri ťažbe, rafinácii a preprave ropy.

No a v rámci zohľadneného životného cyklu počíta s prevádzkou vozidla počas 17 rokov, kým je vyradené z prevádzky a ročným nájazdom okolo 19 000 km. Tieto čísla totiž vychádzajú z verejne dostupných údajov o vozovom v parku v USA, pričom ide o priemery.

Výsledky v rámci jednotlivých lokalít

Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcich grafoch, Tesla zohľadňuje aj špecifické lokálne podmienky, a to v rámci najväčších automobilových trhov, ktorými sú Čína, Európa a USA. A zároveň predikuje zmeny, ktoré prinesie čoraz „zelenší“ energetický mix, keďže podiel obnoviteľných zdrojov rastie a bude rásť.

tesla model 3 emisna stopa porovnanie spalovacie auto

Emisná stopa v rámci Európy. Zľava doprava: hodnoty pre Model 3 jazdiaci v rámci ridesharingu, ktorý je nabíjaný solárnou energiou, bežne používaný Model 3 nabíjaný solárnou energiou, Model 3 jazdiaci v rámci ridesharingu a nabíjaný energiou zo siete, bežne používaný Model 3 nabíjaný energiou zo siete, priemerný prémiový spaľovák strednej triedy. Zdroj: Tesla

V prípade možného budúceho vývoja v Európe Tesla použila ako príklad súčasný stav v Rakúsku, kde majú obnoviteľné zdroje vysoký podiel v rámci energetického mixu. V prípade USA je to zas štát New York a v prípade Číny provincia S‘-čchuan.

tesla model 3 emisna stopa porovnanie spalovacie auto

Emisná stopa v rámci USA. Zdroj: Tesla

Ohľadom súčasného stavu v Číne treba povedať, že veľká časť elektrickej energie sa vyrobí z uhlia, no aj napriek tomu vychádza emisná stopa počas celého životného cyklu Tesly Model 3 v priebehu 17 rokov značne lepšie ako u priemerného ekvivalentného spaľovacieho auta. A v skutočnosti to bude ešte väčší rozdiel, keďže je viac ako pravdepodobné, že aj v Číne bude počas nasledujúcich 17 rokov energia z fosílnych palív postupne ustupovať, a to na úkor „čistej“ energie z obnoviteľných zdrojov.

tesla model 3 emisna stopa porovnanie spalovacie auto

Emisná stopa v rámci Číny. Zdroj: Tesla

Pre istotu tiež uvádzame, že podľa Tesly sú jej batérie navrhnuté tak, aby prežili celé auto. Takže ich emisnú stopu by nemala zhoršiť prípadná výmena batérie. Mimochodom, podľa Tesly sa vyššia emisná stopa z výroby Modelu 3 (najmä kvôli na výrobu náročnej batérii) v porovnaní s ekvivalentným spaľovákom zmaže cca po prvých 8 600 km prevádzky vozidla (na základe globálneho energetického mixu), upozorňuje Ecomento.

Aj emisná stopa batérií pritom bude naďalej klesať, a to nielen vďaka „zelenšiemu“ energetickému mixu, ale napríklad aj efektívnej recyklácii batérií a zhodnocovania materiálov, na čo sa Tesla taktiež zameriava.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Scania porovnala emisie elektrického a naftového nákladiaka v rámci celého životného cyklu
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Ešte by bolo zaujímavé urobiť nákladovú analýzu na zdravotné náklady, plynúceho zo znečistenia ICE vs BEV. Takú analýzu som nevidel, rátam že našich končinách to budú v priemere stovky eur pri osoba/rok.

  2. Ja som rád, že aspoň na tieto fóra nechodia „poľskí“ slovenskí blbci , ktorí argumentujú že elektrina je z uhlia.. na Slovensku je z uhlia len cca 5-8%

  3. Správa je úplne bezpredmetná. Minulosť nám ukázala, že štúdie „z vlastnej kuchyne“ sú skreslené a treba na ne pozerať s rezervou.

Pridajte komentár