Youtuber Daerik objavil na svojej Tesle Model 3 zhluk malých otvorov. S najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o súčasť akustického výstražného systému. Prostredníctvom neho bude elektromobil vydávať syntetický „hluk“. A to kvôli bezpečnosti chodcov.
Je všeobecne známe, že elektromobily sú veľmi tiché. Najmä pri nízkych rýchlostiach, kedy je elektrická pohonná jednotka vo všeobecnosti nepočuteľná, rovnako ako aerodynamický hluk či zvuk odvaľujúcich sa kolies. A to môže byť problém. Týka sa to samozrejme aj hybridov, ktoré dokážu jazdiť čisto na elektrický pohon.
Bezpečnostné riziko pre chodcov
Chodci identifikujú prítomnosti automobilov do značnej miery aj sluchom. Tiché e-autá sú tak bezpečnostným rizikom. Sám si dobre spomínam, ako mi do cesty na sídlisku vbehla matka s dieťaťom v náručí, počas testovania elektromobilu.
Stála pri ceste, otočená chrbtom k prichádzajúcemu vozidlu a do cesty vstúpila bez toho, aby sa pozrela na druhú stranu. Našťastie som šiel pomaly a stihol zabrzdiť. Taktiež sa mi viackrát podarilo neúmyselne vystrašiť chodcov, ktorí išli popri krajnici a ja som ich musel v tesnej blízkosti a pri malej rýchlosti predísť. To, že sa spoza nich vynorilo auto, ich pochopiteľne zaskočilo a vyľakalo.
Zvukové systémy budú povinnou výbavou
Spomínané problémy si už uvedomujú aj „legislatívci“, a tak začínajú pomaly zavádzať do praxe opatrenia, ktoré nútia inštalovať do elektrických vozidiel systémy, ktoré zabezpečia pri nízkych rýchlostiach syntetický hluk. A na túto legislatívu už zjavne pripravuje svoje vozidlá aj Tesla.
Daerik kvôli potvrdeniu teórie, že perforácia v podvozkovej časti Tesly Model 3 slúži ako výstupný otvor reproduktora, odinštaloval celý ochranný diel. Zistil pritom, že v okolí otvorov na nachádzajú 3 úchyty, čo s najväčšou pravdepodobnosťou potvrdzuje spomínanú teóriu.
Zákony začínajú vstupovať do platnosti
Nie všetky Tesly Model 3 však majú tento otvor. Týka sa to napríklad modelu s VIN číslom 78***. Najvyššie registrované VIN číslo pritom aktuálne presahuje hodnotu 200 000. V USA vstupuje do platnosti zákon, že od septembra musí polovica výrobcom dodaných vozidiel vydávať chodcami identifikovateľný zvuk, a to pri rýchlosti do 30 km/h. Od septembra 2020 sa to bude týkať všetkých dodávaných áut, ktoré môžu jazdiť čisto na elektrinu.
Povinne aj v EÚ
V rámci EÚ budú musieť obsahovať zvukový systém všetky nové modely, ktoré dokážu jazdiť čisto na elektrický pohon, a to od 1. júla 2019. Od 1. júla 2021 sa bude vzťahovať táto povinnosť na všetky nové vozidlá tohto typu. Napríklad v Rakúsku má byť akustický výstražný systém aktívny do rýchlosti 20 km/h, pričom zvuk zrýchlenia a brzdenia sa musí odlišovať.
Vynaložené aj ušetrené milióny
EVbite uvádza, že podľa Amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) vyjdu americké predpisy výrobcov áut na 40 mil. $. Majú však ušetriť 250 až 320 mil. dolárov, ktoré by boli vynaložené pri riešení zranení. Zvukové systémy by mali pritom v USA zabrániť 2 400 úrazom ročne.
Zdroj titulnej fotografie: Daerik/Youtube cez Teslarati
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Roadster 2 dokáže vzlietnuť, tvrdí Elon Musk
Hybridy BMW by mohli jazdiť v mestách “nútene” čisto na elektrinu
Uhlíková karoséria elektromobilov môže plniť funkciu batérie
4 komentáre
Minulý rok som bol v Osle. Ten najväčší zážitok mám z toho aká tichá tam bola doprava. A túto obrovskú výhodu chcú elektromobilom zobrať len preto že sa chodec-debil nevie pozrieť okolo seba keď prechádza cez cestu? Nevidiaci majú vodiaceho psa. Vidiaci by mali mať mozog. Ak ho nemajú, mala by nastúpiť prirodzená selekcia, nie povinne hlučné životné prostredie.
Mám podobný názor!
Ja si myslím že je to iba o zvyku. Ľudia na Slovensku ešte poriadne nepoznajú elektrické auta a nie sú na ne zvyknutý. Za pár rokov už budú vedieť a na prechodoch pre chodcov sa budú riadiť skôr zrakom ako sluchom. Určite som za tichu ekologickú prepravu.
Ja sa kazdy den stretavam s dokazom ze co chodec to debil!