Môže klesnúť dojazd Tesly Model 3 v zime až o 42%?

1

Je faktom, že elektromobily sú z hľadiska dojazdu citlivé na nízke teploty. Dochádza vtedy k znižovaniu ich účinnosť, a to v dôsledku rôznych vplyvov. Majitelia Tesly Model 3 sa napríklad sťažujú na nižšiu efektivitu rekuperačného systému po prezutí do zimných pneumatík. Jeden z nich hovorí dokonca o 42-percentnom znížení dojazdu v mrazivom počasí. Je to možné?

Dojazd elektomobilov môže v chladnom počasí klesnúť napríklad z dôvodu, že je nutné vyhriať batériu na optimálnu prevádzkovú teplotu či interiér na komfortnú teplotu. Na to je nutná energia, ktorú si poväčšinou “vytiahnú” príslušné systémy z batérie, čím klesá celková účinnosť pohonu.

Tento problém sa dá minimalizovať napríklad predhriatím batérie aj interiéru vozidla pred samotnou jazdou, keď je napojené na nabíjačku. Nie vždy je to však možné. A zrejme takúto možnosť nemal, resp. nevyužil jeden z majiteľov Tesly Model 3. A to počas svojho výletu do New Yorku pri teplote okolo mínus 8 °C.

Jeho elektromobil totiž podľa palubného systému prišiel o dojazd 275 km na trase dlhej 174 km. To znamená rozdiel medzi odhadom systému a skutočne prejdenou vzdialenosťou až 42 %. Samozrejme odhad palubného systému nemusí byť vždy úplne presný. Všetko záleží od predchádzajúceho a aktuálneho štýlu jazdy.

Nevieme, ako jazdil majiteľ predtým a počas samotného výletu. Značnú časť mohol stráviť napríklad na diaľnici, či “popreháňať” svoju Teslu Model 3 po “okresných” cestách. Tie mohli byť navyše zasnežené. Taktiež mohol mať nesprávne nahustené pneumatiky. Každopádne vodič dosiahol spotrebu 21,5 kWh/100 km, čo nie je v prípade Modelu 3 málo.

Tým samozrejme nechceme povedať, že na pokles kapacity nemal vplyv aj mráz. 42-percentný pokles dojazdu nám príde len v dôsledku chladného počasia ale príliš veľký. Veď napríklad youtuber Zac zaznamenal “len” 18,8 % stratu dojazdu pri teplote mínus 6 °C a priemernej rýchlosti 112 km/h. A to bez predhriatia batérie a kabíny.

Problémom môžu byť aj zimné pneumatiky

Začína sa ukazovať, že zimné pneumatiky môžu mať výrazný vplyv na účinnosť rekuperačného systému Tesly Model 3. Viacerí majitelia sa sťažujú, že po nahradení celoročných pneumatík zimnými, zaznamenali až 50 % pokles jeho efektivity.

A to aj pri suchej vozovke, teplote 6 °C a batérii v optimálnej teplote. Týkať by sa to malo verzií s pohonom zadnej nápravy (RWD). Tesla vraj už o tomto probléme vie a pracuje na jeho vyriešení. Takže ďalším dôvodom zníženia dojazdu Modelu 3 v zime môžu byť zimné pneumatiky.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla reaguje na problémy Modelu 3 v chladnom počasí softvérovou aktualizáciou
Continental vyvinul systém, ktorý môže zvýšiť dojazd elektromobilov až o 25 %
Reálny “zimný” dojazd elektromobilov VW e-Golf a e-up!, Renault Zoe a Opel Ampera-e

Zdroje: The Electric Israeli/Youtube cez Insideevs 1, Tesla Canuck/Youtube cez Insideevs 2, titulná fotografia: Now You Known/YouTube

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!