Aký vplyv môže mať vykurovanie kabíny na dojazd Tesly Model 3? | Test

4

Vykurovanie kabíny elektromobilov počas zimy, môže mať zásadný vplyv na ich spotrebu, a tým pádom aj dojazd. Čo v tomto smere odhalil test modelu Tesla Model 3 Long Range?

Konvenčné vozidlá môžu používať na vykurovanie kabíny odpadové teplo motora, ktoré je v podstate výsledkom jeho malej efektivity. V prípade elektromobilov však pohonný systém vyprodukuje ďaleko menej tepla, preto je zabezpečenie efektívneho vykurovania kabíny náročnejšou úlohou. Používajú sa pritom napríklad tepelné čerpadlá.

Keďže však elektromobily negenerujú toľko tepla ako spaľováky, nie je toto riešenie všeliekom. Tesla Model 3 pritom využíva ešte menej efektívne riešenie, a to „odporové vykurovanie“, pretože nie je vybavená tepelným čerpadlom.

Na vykurovanie kabíny preto spotrebuje nemalé množstvo energie z hlavnej batérie elektromobilu, čo logicky vedie k nižšiemu dojazdu. A portál Car and Driver v rámci svojho testu zisťoval, koľko môže vykurovanie kabíny ukrojiť z dojazdu Tesly Model 3 Long Range.

Podmienky testu

Test prebiehal na uzavretom okruhu s dĺžkou 8 km pri pomerne vysokej teplote 3,3 °C, aj keď vzhľadom na ostatné slovenské zimy, ide o celkom relevantnú teplotu. Tesla Model 3 Long Range s papierovým dojazdom 515 km (EPA), resp. 560 km (WLTP) mala obuté zimné pneumatiky Michelin X-Ice Xi3 (nahustené na odporúčanú hodnotu), ktoré majú vyšší valivý odpor ako napr. „továrenské“ letné pneumatiky.

Výsledky

Pred uskutočnením 3 testovacích jázd pri rýchlosti 113 km/h za rôznych podmienok, bolo vozidlo v prevádzke cca pol hodinu, a to aj so zapnutým vykurovaním. V rámci každého testu prešiel elektromobil 2 kola, čiže cca 16 km. Prvý test prebiehal pri vypnutom systéme HVAC (vykurovanie, ventilácia a klimatizácia), aby sa získali referenčné údaje.

Spotreba pritom dosiahla hodnotu 21,4 kWh/100 km, čo by malo znamenať, možný dojazd Tesly Model 3 Long Range, ak počítame s tým, že Model 3 disponuje využiteľnou kapacitou batérie 75 kWh, okolo 350 km. V rámci druhého testu bolo zapnuté automatické vykurovanie na teplotu 22 °C. Spotreba pritom dosiahla hodnotu 24,9 kWh/100 km. Možný dojazd by teda mohol byť okolo 300 km. To znamená, že v tomto konkrétnom prípade zvýšilo vykurovanie spotrebu o 16 % a znížilo teoretický dojazd o 50 km.

Redakcia Car and Driver išla tiež do extrému, keď nastavila úroveň vykurovania naplno a zároveň zapla na maximum aj vyhrievanie všetkých 5 sedadiel. Výsledok? Spotreba 28,9 kWh/100 km a možný dojazd 260 km.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Porovnávací test spotreby pri diaľničnej rýchlosti: Tesly proti Audi e-tron a Hyundai Kona
Rýchlosť nabíjania 20 populárnych elektromobilov počas „zimného“ testu NAF

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Keďže robím s klímami aj tepelnými čerpadlami, tak doplním čo je to tá omnoho nižšia spotreba ako vykurovanie. Spotreba klimatizácie by mala byť asi tak o 80% až 90% nižšia oproti elektrickému kúreniu. Je to dané tým, že aj klimatizácia je tepelné čerpadlo v podstate, takže sama o sebe na rovanký výkon spotrebuje už o 75% menej elektriny. K tomu pridáme “pohodové” podmienky klímy oproti kúreniu, kde klíma chladí asi tak 6-8 stupňov •C pod okolitú teplotu takže prekonáva noekedy len 2 stupne a max tých 8 stupňov kým kúrenie prekonáva aj 20 až 35 stupňové rozdiely bežne.

Pridajte komentár