Bjornova Tesla Model 3 vytvorila svetový rekord v dojazde elektromobilov

2

Asi najznámejší „e-mobility youtuber“, Bjorn Nyland, prešiel vo svojom elektromobile Tesla Model 3 za 24 hodín rekordnú vzdialenosť. A to aj vďaka nemeckým diaľniciam a sieti ultra-rýchlych nabíjacích staníc siete Ionity.

Hlavným motívom uskutočnenia pokusu o spomínaný rekord bolo ukázať, že elektromobily nie sú vhodné len na jazdenie po meste či okresných cestách. Tak ako u spaľovacích áut, tak aj v prípade elektromobilov platí, že pri vysokých rýchlostiach majú podstatne vyššiu spotrebu. To však samozrejme neznamená, že nie sú vhodné na jazdu po diaľnici.

Pri vyšších rýchlostiach kladie vzduch väčší odpor, na jeho prekonanie je tak potrebná väčšia sila, čo si vyžaduje viac energie. Preto je najmä u elektromobilov dôležitá dobrá aerodynamika. Tá sa vyjadruje aj tzv. koeficientom odporu vzduchu cx. V tomto meradle pritom dosahuje Tesla Model 3 špičkovú hodnotu, a to 0,23. Preto vysoká rýchlosť vplýva na jej dojazd menej negatívne ako v prípade aerodynamicky horších vozidiel.

Dôležité predpoklady

Dobrá aerodynamika bola pritom len jedným z dôležitých predpokladov pre prejdenie rekordnej vzdialenosti na elektromobile za 24 hodín. Podstatné bolo aj to, že Tesla Model 3 Long Range/Dual Motor s dojazdom 560 km (WLTP) a štandardnými 18″ kolesami s „aero-krytmi“ mohla jazdiť rýchlosťou až 180 km/h a využívať nabíjacie stanice, ktoré dokážu využiť jej nabíjací potenciál na nabíjačkách tretích strán naplno.

Ich prevádzkovateľ, sieť Ionity, navyše Bjornovi umožnila bezplatné nabíjanie bez nutnosti autentifikácie, čo ušetrilo nejaký čas. Bjorn Nyland a jeho tím nabíjal Model 3 na cca 52 % úroveň, nakoľko rýchlosť nabíjania začne po dosiahnutí zhruba polovičnej kapacity batérie pomerne prudko klesať. Jedno nabíjanie pritom trvalo 15 až 16 min. Nabíjací výkon dosahoval maximálnu hodnotu až 195 kW.

No ale prejdime už k samotnému „24-hodinovému“ rekordu. Ten má hodnotu 2 781 km, čo predstavuje priemernú rýchlosť 116 km/h, vrátane zastávok na nabíjanie. Doterajší rekord (2 644 km) tak bol prekonaný cca o 5 %, a to aj napriek tomu, že často pršalo a fúkal protivietor. Takže je jasné, že Tesla Model 3 má aj naviac a je len otázkou času, kedy bude rekord prekonaný.

Čo na to Porsche Taycan?

V tomto smere budeme pritom dúfať, že už čoskoro sa dočkáme pokusu o rekord v modeli Porsche Taycan. Veď Porsche tvrdí, že jeho model ponúkne najvyšší dojazd za 24 hodín. Uvádza pritom, že chce, aby sa stal tento parameter (dojazd/24 hod.) štandardom. Dôvod je prostý. Taycan podporuje výnimočne rýchle nabíjanie, a to výkonom 350 kW. Pravdepodobne však bude mať podstatne vyššiu spotrebu ako Model 3, a tak nemusí byť jeho víťazstvo v tomto smere vôbec isté.

Zdroj údajov: Bjorn Nyland/Youtube (vrátane titulnej fotografie) cez Cleantechnica

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 má výborný dojazd aj pri takmer diaľničnej rýchlosti
Tesla Roadster 2 bude mať vyšší dojazd ako sľubovaných 1 000 km
Tesla zvyšuje dojazd Modelu 3 prostredníctvom softvérovej aktualizácie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Niekedy koncom minulého storočia nejaký „mudrc“ napísal do jedného časopisu – preteky áut sú holý nezmysel, iba sa tam zabíjajú ľudia.
    Redakcia na to reagovala: „Vážený pane, choďte do múzea automobilov a pozrite si tam autá zo začiatku 20. storočia. Asi tak nejako by vyzerali autá dnes, keby neboli automobilové súťaže. Tam sa totiž testujú v praxi všetky konštrukčné novinky, vynálezy atď. a až následne sa to zavádza do sériovej výroby.“
    Tento základný princíp platí stále a preto je potešiteľné sledovať tieto rekordy, preteky a tak. Nech sa len Porsche Taycan snaží prekonať Teslu Model 3, držíme palce. Tesla určite nezaspí na vavrínoch a posunie sa znovu ďalej.
    No a v konečnom dôsledku platí – ako je písané v článku – hlavným motívom bolo ukázať, že elektromobily nie sú vhodné len na jazdenie po meste či okresných cestách.

Pridajte komentár