Dnes máme dobrú predstavu o všeobecnej kondícii batérií elektromobilov Tesla Model S a Model X aj po stovkách tisíc najazdených km. Ale už aj v prípade mladšieho Modelu 3 sa začínajú objavovať prvé vozidlá s vysokým nájazdom. A jedno z nich patrí „e-mobility youtuberovi“ Arthurovi Driessenovi. V akom stave je jeho batéria, čo bolo potrebné vymeniť a aké celkové náklady zhltlo po vyše 320 000 km?
Jedna z dôležitých otázok okolo elektromobilov sa týka životnosti ich batérií. Vo všeobecnosti je žiaľ aj táto problematika do značnej miery obeťou mýtov a dezinformácií, preto sa opäť raz pozrieme na konkrétny príklad z praxe. Tentokrát ide o elektrický bestseller Tesla Model 3 Long Range, ktorý vlastní Arthur Driessen z youtube kanála Voyage Without Carbon, pričom o zhrnutí jeho doterajších skúseností informoval web Insideevs.
V našom článku zo začiatku roka sme už informovali o poklese kapacity batérie niekoľkých elektromobilov Tesla Model 3 s vyšším nájazdom. V najhoršom zo skúmaných prípadov došlo po 40 000 km až k 7-% degradácii kapacity batérie. V ďalších 2 prípadoch to bolo 8 % po 80 000 km, čo tiež nie je dobrý výsledok (išlo o ťažko skúšané „Bjornove“ Tesly).
Iný používateľ zas hlásil po 80 000 km cca 2-% pokles kapacity. A Kazi Imam zaznamenal po 160 000 km stratu okolo 5 %. Pre istotu dodávame, že k najprudšej degradácii by malo vo všeobecnosti dochádzať počas prvých desiatok tisíc km a potom je pokles kapacity oveľa pomalší.
No ale vráťme sa k Tesle Model 3 Arthura Driessena. Jej batéria je po vyše 320 000 km na tom pomerne dobre, keďže stratila 13 % zo svojej pôvodnej kapacity. A to sa nabíjala predovšetkým prostredníctvom rýchlonabíjačiek Tesla Supercharger, čo by mala byť podľa všeobecného názoru menej šetrná forma nabíjania aj z pohľadu životnosti batérie.
Údržba a celkové náklady na vlastníctvo
Arthur Driessen sa tiež podelil o informácie ohľadom servisu, prevádzkových nákladov ako celkových nákladov na vlastníctvo. Čo sa týka opráv, bolo potrebné vymeniť dvierka nabíjacieho portu či A-ramená prednej nápravy. Taktiež riešil problémy s káblovým zväzkom v rámci veka kufra a ovládačom pre sťahovanie okien. A aktuálne má obutú 6 sadu pneumatík.
Celkové Driessenove náklady na údržbu a elektrickú energiu doteraz dosiahli sumu 27 000 $. Z toho 12 000 $ zhltlo veľmi časté nabíjanie na Superchargeroch, keďže Driessen ako „e-mobility youtuber“ veľmi často jazdil na dlhé vzdialenosti, čo nie je prípad bežného vodiča, ktorý využíva hlavne podstatne lacnejšie domáce či firemné nabíjanie.
Celkové náklady na vlastníctvo počas vyše 4 rokov, v rámci ktorých Tesla Model 3 Long Range najazdila cez 320 000 km, Driessen vyčíslil na cca 85 000 $ (vrátane obstarávacej ceny vozidla). To má byť podľa neho o vyše 30 000 $ menej ako v prípade ekvivalentného spaľovacieho auta používaného za rovnakých podmienok.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Tesla Model S v službách Uberu má za sebou takmer 700 000 km. V akom je stave?
Bývalý technický šéf Tesly odhaduje životnosť batérií v elektromobiloch
Jeden komentár
Žiadna diskusia na túto tému! Asi pre všetkých „normálka“ ……