Európske bezpečnostné konzorcium Euro NCAP prichádza so zaujímavými a v prípade Tesly Model 3 možno až zvláštnymi výsledkami testu „asistovanej jazdy“ prostredníctvom systémov typu „Autopilot„. Po technickej stránke síce Model 3 dominuje, celkovo však dostáva priemerné hodnotenie. A to kvôli slabému zapájaniu vodiča do riadenia.
Konzorcium Euro NCAP vykonalo test „diaľničných asistentov“, ktoré pomáhajú vodičovi udržiavať stálu rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od najbližšieho vozidla v jazdnom pruhu, ako aj udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. A to prostredníctvom adaptívneho tempomatu s centrovania vozidla v rámci jazdného pruhu.
Aktuálne boli pritom otestované modely: Audi Q8, BMW 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat a Volvo V60.
Hodnotenie „asistovanej jazdy“ sa zameriava na dve hlavné oblasti:
- Podporné schopnosti – rovnováha medzi technickými schopnosťami systémov vozidla a miery udržiavania vodiča v pohotovosti a činnosti.
- „Bezpečnostná záloha“ – riešenie kritických situácií, do ktorých sa vozidlo dostane.
Najlepšie technické schopnosti nestačili
Tesla Model 3 v rámci technických schopností systémov vozidla a bezpečnostnej zálohy dosiahla najlepšie výsledky – 91/100, resp. 95/100. V prípade miery udržiavania vodiča v pohotovosti a činnosti Model 3 naopak získal jednoznačne najhoršie hodnotenie – 36/100. To spôsobilo, že v rámci celkového poradia skončil až na 6. mieste s „priemerných“ dvoma „hviezdičkami“ zo štyroch.
- Zdroj: Thatcham Research (https://www.thatcham.org/what-we-do/car-safety/assisteddrivinggrading/how-the-grading-works) na základe výsledkov Euro NCAP
- Zdroj: Euro NCAP
Mohlo by sa pritom zdať, že najväčšia technologická vyspelosť asistenčných systémov Tesly negatívne ovplyvnila participáciu vodiča na riadení.
Euro NCAP v tejto súvislosti uvádza, že „priekopnícka rola spoločnosti Tesla v oblasti autonómneho riadenia sa odráža v jej najlepších výsledkoch v oblasti asistentov vozidla a bezpečnostnej zálohy. Systém Autopilot však robí málo preto, aby udržal vodiča v strehu. Odlišná stratégia riadenia vytvára dojem, že vozidlo buď jazdí samo, alebo má vodič plnú kontrolu. Systém je viac autoritársky než kooperatívny.“
Euro NCAP dodáva, že tieto nedostatky môže Tesla rýchlo odstrániť. A to vďaka aktualizáciám na diaľku, tak ako to už ukázala v minulosti.
Zdroj: Euro NCAP
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 dosiahla v bezpečnostných testoch Euro NCAP výnimočné výsledky
Tesla vydala správu o nehodovosti a požiaroch svojich elektromobilov
Tesla žiada o schválenie senzora, ktorý môže zachraňovať detské životy