Z Číny prichádza zaujímavá, aj keď neoficiálna a Teslou zatiaľ nekomentovaná správa, ktorá sa týka menšieho a lacnejšieho elektromobilu značky Tesla či jeho plánovanej výrobnej kapacity.
Už vieme, že Tesla pracuje na menšom a cenovo dostupnejšom elektromobile (médiá ho zvyknú označovať ako Model 2), ktorý sa zaradí pod modely 3 a Y. Vyrastie na úplne novej platforme, ktorá má znížiť výrobné náklady na polovicu, pričom sa očakáva, že Tesla splní svoje sľuby ohľadom ceny začínajúcej na 25 000 $ (zrejme bez DPH).
V ostatnej dobe sa objavili aj viaceré „špionážne“ fotografie, ktoré naznačujú, že Tesla vyvíjané vozidlo skúša prostredníctvom tzv. testovacích múl. Tie kombinujú prvky modelov 3/Y (napr. predné a zadne svetlá či interiér) a Mazdy CX-30 (napr. „plechy“ či spätné zrkadlá).
Tesla tiež oznámila, že chystá výstavbu novej továrne Gigafactory v Mexiku, v ktorej sa bude vyrábať „vozidlo novej generácie“. Tzn. elektromobil, ktorý vyrastie na novej platforme. A ten bude vyrábaný novou metódou – „Unboxed Process“.
„Lacný malý Model Y“
Aktuálne prichádza z Číny správa, ktorá by mohla takisto súvisieť s chystaným menším elektromobilom od Tesly. Čínsky portál 36kr, ktorý sa zameriava na ekonomiku, uvádza, že nemenované zdroje mu prezradili, že Tesla plánuje vyrábať „lacný malý Model Y“ s ročnou produkčnou kapacitou 4 mil. ks, upozornil web CnEVpost.
To by teoreticky mohlo naznačovať, že Tesla „Model 2“, by mohla byť kompaktným crossoverom nižšej strednej triedy. Ak by sme však brali vyjadrenie o „lacnom malom Modeli Y“ doslovne, považovali by sme túto správu za vymyslenú fámu. Len samotné zmenšenie a „orezanie“ Modelu Y by totiž zrejme neprinieslo také úspory v rámci výrobných nákladov, ako je treba. A ako nezmysel sa to javí aj v kontexte vyvíjanej novej platformy.
Každopádne túto správu treba brať s rezervou, aj keby spomínaný zdroj použil pomenovanie „lacný malý Model Y“ v prenesenom význame. Jej súčasťou sú tiež informácie ohľadom rozdelenia produkčnej kapacity. 2 milióny vozidiel ročne majú zabezpečiť americké závody, pričom väčšina z toho sa má produkovať v chystanej novej továrni Giga Mexico. A ďalšie 2 milióny si majú rozdeliť závody Giga Shanghai a Giga Berlin (v pomere 1:1). Výroba má pritom začať najskôr o viac ako 12 mesiacov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ukázala nám Tesla skice „Modelu 2“? Každopádne predstavila svoje nové inžinierske ústredie
V čom tkvie nová „revolučná“ výrobná inovácia Tesly, ktorá prinesie lacnejšie elektromobily?
Ďalšie „špio-foto“ muly „Modelu 2“? A ďalší model od Tesly má byť takmer plne autonómny a za polovicu
4 komentáre
Tak trochu ma pobavila posledná veta článku – „Výroba má pritom začať najskôr o viac ako…“ – rozmýšľam – preboha odkedy – a dovetok: 12 mesiacov.
Ale veď to je úžasné – tak po roku, no super!
Aj keď na druhej strane treba povedať – termíny Elona Muska a ich dodržiavanie – no comment…
Ten termin je presny : najskor o 12 mesiacov , cize kludne aj o 5 rokov…
v klidu pánové, určitě v Mexiku za rok neotevřou giga která by neměla co vyrábět, takže tentokrát by se 4Q/2024 mohlo podařit
Je zásadný rozdiel či staviate prvú, alebo piatu továreň. Tesla po oznámení malého modelu už bude mať podstatne rýchlejšie spustenie výroby. Samozrejme v zaostalej Európe môžeme očakávať zdržanie spojené s hádzaním polien pod nohy od domácej konkurencie. Sú na tom technologicky tak zle, že iné prostriedky ani nemajú. Na najvyspelejšom čínskom trhu na svete boli nemecké automobilky v BEV prakticky vigumované, alebo politicky koretktne povedané marginalizované…
Tesla má šancu prevalcovať konkurenciu aj v Európe. Je tu však tak turbulentné prostredie, že si viem predstaviť obmedzenie investičných aktivít Tesly v EU.