Spoločnosť Tesla aktuálne zverejnila svoje hospodárske výsledky za 3. štvrťrok 2022. Dosiahla v ňom viacero finančných rekordov, nenaplnila však niektoré očakávania analytikov, a tak išli jej akcie dole. A ako už býva zvykom, pri príležitosti prezentácie „hospodárenia“ sme sa dozvedeli viacero noviniek z rôznych oblastí. Vrátane toho, že Tesla chystá novú platformu pre menšie a lacnejšie elektromobily.
Tesla vo svojej finančnej správe informuje, že v 3. kvartáli tohto roku dosiahla rekordné príjmy (takmer 21,5 mld. $, čo je o chlp menej ako čakala Wall Street), rekordný prevádzkový zisk (3,7 mld. $) aj rekordný voľný peňažný tok (3,3 mld. $). A nebola ďaleko ani od svojho rekordného čistého zisku (aktuálne takmer 3,3 mld. $). Tesla si tiež značne polepšila v rámci disponibilnej hotovosti a jej ekvivalentov na vyše 21 mld. $.
Tesla sa tiež pochválila najlepšou prevádzkovou maržou v odvetví (17,2 %), pričom hrubá marža jej automobilovej divízie bola takmer 28 %. A to aj napriek rôznym komplikáciám, ako sú zvýšené náklady na suroviny (inflácia) a očakávaný neefektívny nábeh výroby v nových továrňach Giga Berlin a Giga Texas, ako aj výroby batériových článkov 4680.
Tesle neprišiel vhod ani vývoj dolára voči iným menám a zvýšenie nákladov na dopravu vplyvom zvýšenia objemu dodávok a nedostatočných prepravných kapacít. V tomto smere však spoločnosť avizuje zlepšenie a celkovo očakáva, že aj naďalej bude dodávať každé vyrobené vozidlo pri zachovaní vysokých prevádzkových marží, čím zrejme odpovedá na otázku, či si udrží doterajší vysoký dopyt aj v zhoršujúcich sa časoch.
Nová platforma pre elektromobily
Jednou z najzaujímavejších noviniek, ktoré sme sa aktuálne dozvedeli v rámci konferenčného hovoru spoločnosti Tesla so svojimi investormi, bolo oznámenia vývoja novej platformy, ktorá má priniesť polovičné náklady. Na jej základoch pritom majú vyrásť menšie elektromobily.
Elon Musk uviedol, že nová platforma je primárnym zameraním tímu vyvíjajúceho nové vozidlá. Ten pritom už pracuje na elektromobile novej generácie. Novinka vyrastie na platforme, ktorá prinesie podľa Muska „pravdepodobne polovičné náklady“, a to v porovnaní s platformou pre súčasné najlacnejšie modely značky Tesla – Model 3 a Model Y.
Šéf Tesly zdôraznil, že pôjde o menšie vozidlo. Očakáva od neho, že v rámci objemu výroby prekoná všetky ich ostatné modely dokopy. Pri vývoji platformy vozidla chce Tesla využiť všetko, čo sa naučila pri modeloch S, X, 3, Y, Cybertruck a Semi. A to s cieľom umožniť výrobu dvoch kusov nového vozidla s rovnakým úsilím ako v prípade jedného Modelu 3. Kedy sa tak má stať, Musk odmietol konkretizovať.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Príde menší elektromobil „Tesla za 25 000 $“ na trh pred robotaxi?
Fámy ohľadom menšej Tesly „Model Q“ za 25 000 $ hovoria aj o dojazde či dizajne
Tesla hovorila aj tom, kedy máme očakávať menší elektromobil „za 25 000 $“ a nové štrukturálne batérie
6 komentárov
A teraz idem zhodnotiť TESLU ja a po svojom! Z vonkajšieho a vnútorného dizajnu všetkých modelov nie som zvlášť unesený! Mnohé iné značky sa mi páčia viac! Batérie, technika a elektronika sú O.K., ale zvlášť modely S a X sú zbytočne a nevyužiteľne premotorizované, čo prispieva k ich predraženiu. Je to proti krédu ekologickosti elektomobilov. Na výrobu všetkých komponentov sa tak spotrebuje zbytočne veľa drahých materiálov a energií!!! Mnohých to však zjavne fascinuje, a sú ochotní zaplatiť vysoké predajné ceny, aby TESLA mala vysoké príjmy a marže, a skvela sa na výslní vlastných úspechov!
Milý Elon tak som Ti to dal na prvú dobrú, a celý červený od zlosti sadám do môjho Velorexu a odchádzam na víkend pred voľbami do prírody porozmýšľať, ktorých volov voliť! ……
Maš moj suhlas, prečo tieto auta potrebuju 400 koni?
Pretože to sú športové autá – ale pritom sú použiteľné aj ako rodinné auto, najmä Model Y.
A Model X, samozrejme, ale to už je zase iná kategória – luxusné SUV.
Treba si uvedomiť, že Musk začal robiť elektromobily preto, aby zavedeným automobilkám dokázal, že emobily sa dajú vyrábať so ziskom. Ony totiž tvrdili, že to je nemožné. Musk začal robiť ako prvé športové modely najvyšších tried, lebo tam sú marže najvyššie. Medzičasom Tesla získala výrobné skúsenosti a vypracovala efektívne výrobné technológie a teraz už dokáže vyrábať aj nižšie kategórie emobilov so ziskom – s najvyšším ziskom na svete. Staré automobilky sa môžu hanbiť – roky klamali a ničili klímu, v jednom šíku s ropnými spoločnosťami. Keby nebolo Muska, doteraz by tvrdili, že treba čakať.
Súhlasím,,a treba dodať, že model s aj x boli v prvom rade pripravené pre americký trh, kde až tak premotorizovane s priemernými autami nie sú… Takto si priznajme, že pri baterii 60-80kw nie je veľký rozdiel vo výrobných nákladoch na elektromotor s výkonom 100 a s výkonom 200kw… Výkon elektromobilu primárne obmedzuje batériovy pack..