Tesla bojuje o presadenie „mega“-výkonného nabíjacieho štandardu

1

Tesla je jednou z 5 spoločností, ktoré sa snažia presadiť svoj nabíjací štandard pre ultra-výkonné nabíjanie nákladných automobilov výkonom nad 1 000 kW na globálnej úrovni. O tom, ktorý z nich sa stane jediným presadzovaným celosvetovým štandardom, rozhoduje organizácia CharIn, ktorá stojí za CCS.

Elektromobilita preniká čoraz viac aj do oblasti nákladnej dopravy, pričom je jasné, že jej podiel v nasledujúcich rokoch značne porastie. A to aj kvôli reguláciám na nadnárodnej úrovni. Veľké a ťažké elektromobily pritom potrebujú veľkokapacitné batérie, ktoré sa budú rýchlo nabíjať.

Obrovský výkon

Na fungovanie elektrickej nákladnej dopravy budú potrebné ďaleko výkonnejšie nabíjacie stanice ako tie, ktoré využívajú osobné elektrické vozidlá. Súčasné najvýkonnejšie nabíjačky pre „osobáky“ dosahujú výkon 350 kW. Nabíjačky pre elektrické nákladné automobily však budú musieť ponúknuť výkon cez 1 000 kW.

A to vyžaduje aj nové nabíjacie štandardy. Moc o nich síce nevieme, aktuálne sa však vďaka Electrek dozvedáme, že také vyvinuli spoločnosti Tesla, Electrify America (nabíjacia sieť od VW), ABB (výrobca nabíjačiek ai.), paXos (e-infraštruktúra) a Staubli (konektory ai.).

Tesla Megacharger

V tejto oblasti pritom poznáme len plány spoločnosti Tesla, ktorá oznámila budovanie siete nabíjacích staníc Megacharger. A to pre svoje elektrické ťahače Tesla Semi s dojazdom 500 a 800+ km (EPA). Sľubuje pritom, že sa nabijú na 80 % len za 30 min.

A to si bude samozrejme vyžadovať obrovsky nabíjací výkon a extrémne technické riešenia. Podľa Tesly spotrebuje Semi 1,25 kWh energie na 1 km. To by znamenalo 800 kWh na 640 km (80 % z 800 km dojazdu). Na získanie 640 km dojazdu počas 30 minútového nabíjania môže byť pritom potrebná nabíjačka s výkonom okolo 1 600 kW.

Podľa poradcu portálu Teslarati na to “postačí” zdvojnásobenie napätia, a to v porovnaní s nabíjacou stanicou Supercharger. Jeden vodič ale musí zvládnuť až 500 kW. Tesla Semi má pritom obrovský 8-pinový konektor.

Presadzovanie jediného štandardu

Každopádne bude veľmi dôležité, aby sa zaviedol jeden globálny nabíjací štandard, ktorý by umožnil nabíjanie všetkých nových nákladných vozidiel na všetkých nových nabíjacích staniciach pre nich určených. Organizácia CharIn, ktorá zgrupuje v podstate všetky veľké automobilky, vznikla, aby presadzovala nabíjací štandard CCS ako univerzálne globálne riešenie pre bežné vozidlá.

ZAJAZDI SI NA TESLE!

A aktuálne už vybrala zo spomínaných 5 spoločností jednu, ktorej nabíjací štandard bude presadzovať v rámci nákladnej elektrickej dopravy. Napriek tomu ešte verejne nepoznáme víťaza, pretože ešte prebiehajú dodatočné diskusie.

Zdroj titulnej fotografie: Kylle Feller/Facebook

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na svete je nový nabíjací štandard. Podporuje výkon až 900 kW. Presadí sa?
Daimler chystá nabíjacie stanice so šialeným výkonom 3 000 kW a lepšie batérie
Nový Tesla Supercharger má výkon 250 kW. Nabíjací čas skráti o polovicu!

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Inej cesty jednoducho niet. Zase je to Tesla, ktorá preráža cestu vpred, a to aj ostatným. Nákladná doprava je totižto taktiež mimoriadne dôležitá. Veď tie tony nafty, ktoré náklaďáky spapkajú…

Pridajte komentár