Elon Musk a Tesla vidia potenciál v batériách na báze mangánu

1

Elon Musk v rámci včerajšieho slávnostného otvorenia továrne Giga Berlin hovoril aj o batériách. Zmienil sa pritom o zaujímavom potenciáli batérií na báze mangánu. Čo by mohol priniesť vyšší podiel tejto suroviny elektrickým autám?

Batérie sú kľúčovým prvkom elektromobilov, čo sa ešte viac ukazuje v dnešnej dobe, kedy významnému narušeniu čelí aj batériový dodávateľský reťazec. Prináša to ale tiež príležitosť pozrieť sa na alternatívne riešenia z hľadiska surovín a materiálov.

Aktuálne sa pritom veľa hovorí o naozaj prudkom náraste ceny niklu, ktorý je veľmi dôležitý v rámci li-ion batérií s vysokou energetickou hustotou (NMC, NCA) A tie sa používajú najmä v elektromobiloch s vyšším dojazdom. Spomínaný nárast cien súvisí s vojnou na Ukrajine, pretože Rusko je pomerne významným vývozcom tejto suroviny.

A ako píše Electrek na základe včerajšieho príhovoru Elona Muska v rámci otvorenia Giga Berlin, Tesla potvrdila, že v blízkej budúcnosti sa bude spoliehať na batérie na báze železa (LFP) a niklu. Dodal však, že mangán má zaujímavý potenciál.

Musk tiež uviedol, že na výrobu dostatočného množstva batérií bude potrebné obrovské množstvo materiálu, preto je dôležité, aby išlo o bežné materiály. No a mangán je jedným najrozšírenejších kovov na Zemi. Podľa laboratória pre pokročilé materiálové chémie na univerzite v Tchien-ťin je mangán dokonca druhým najrozšírenejším tranzitívnym kovom, ktorý je dostupný v blízkosti zemského povrchu.

Nové batériové články Tesly „4680“ pritom majú katódu, ktorá pozostáva z 2/3 niklu a 1/3 mangánu. Zdá sa však, že Tesla má ambíciu zvýšiť podiel mangánu v rámci vyvíjaných batérií.

„Mangánové“ batérie sú vo vývoji

Na batériách na báze mangánu pracujú aj iní. Napríklad vedci z Národného laboratória v Argonne, ktoré patrí pod Americké ministerstvo energetiky. Tí pritom uvádzajú, že ich technológia by sa mohla uplatniť aj v elektromobiloch.

Podľa vedcov je batéria s katódou bohatou na mangán lacnejšia a tiež bezpečnejšia ako batéria s vysokou koncentráciou niklu. Electrek zas na základe iných vedeckých štúdií dodáva, že „mangánové“ batérie by mohli ponúknuť vyššiu energetickú hustotu ako LFP batérie a potenciálne nižšiu cenu ako batérie na báze niklu.

Vysoký obsah mangánu v spojitosti s vyšším obsahom lítia ale podľa Národného laboratória v Argonne prináša aj problémy. A to v podobe nestability výkonu v priebehu času. Tamojší vedci však pracujú na riešení tohto neduhu.

Nuž uvidíme, kde sa posunie vývoj tejto technológie a s čím príde Tesla a iní. Každopádne je dôležité pracovať na batériách, ktoré nie sú závislé od materiálov s možnou problematickou dostupnosťou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Revolučné“ batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou
Lacnejšie elektromobily sa môžu oneskoriť aj kvôli vojne na Ukrajine
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Keď ešte nedávno niekto napísal obavu o budúce ceny surovín pre batérie, stával sa terčom posmeškov „týmu“ anonymov ….. „O pár dní“ neskôr, a realita je ešte komplikovanejšia, ako sme si mohli pomyslieť!

Pridajte komentár