Ako vieme Tesla pracuje na vylepšovaní svojich batériových technológií, ale aj na vývoji nových. A jej nedávno zverejnená patentová žiadosť ukazuje, že prostredníctvom svojho tímu z Dalhousie University sa snaží posunúť lítium-kovové a bezanódové batérie na použiteľnú úroveň.
Pomerne pravidelne patentové úrady odhaľujú žiadosti o registráciu nových patentov, ktoré sa týkajú batérií priamo či nepriamo súvisiacich so spoločnosťou Tesla. A to najmä vďaka uznávanému expertovi na li-ion články, Jeffovi Dahnovi a jeho tímu, ktorí pracujú za podpory Tesly v laboratóriách Dalhousie University.
A aktuálne sa dostal na svetlo sveta patent „Elektrolyty s lítium-difluór(oxalato)-boritanom a lítium-tetra-fluór-boritanovými soľami pre lítium-kovové („li-metal„) a bezanódové batériové články, upozorňuje portál Electrek.
Tesla v ňom okrem iného uvádza, že výhodou lítium-kovových a bezanódových batérií oproti tradičným lítium-iónovým je vyššia energetická hustota, pričom bezanódové články sú jednoduchšie a lacnejšie na výrobu, keďže nepotrebujú anódový povlak.
Ale…
Problémom týchto batérií je však nízky počet nabíjacích/vybíjacích cyklov bez degradácie kapacity, ktoré zvládnu, čo znamená nízku životnosť. A práve na vylepšení tohto nedostatku Tesla a tím Jeffa Dahna pracujú. Patent sa pritom týka špeciálneho elektrolytu, ktorý obsahuje aj lítium-difluór(oxalato)-boritan, lítium-tetra-fluór-boritan a rozpúšťadlo.
Podľa patentovej prihlášky, lítium-kovové a bezanódové batérie vykazujú vďaka novej chémii lepšiu retenciu kapacity. To znamená, že si dlhšie zachovajú pôvodnú či dostatočnú kapacitu, čo v prípade použitia v elektromobiloch znamená zachovanie pôvodného či dostatočného dojazdu na dlhší čas.
Pokroky, avšak…
Zdá sa však, že cesta nielen do elektromobilov bude ešte tŕnistá, aj keď Dahnov tím dosiahol zlepšenia v tejto oblasti. Electrek totiž uvádza, že na základe predložených testov zvládnu batériové články bez straty kapacity len menej ako 50 cyklov. A to je samozrejme žalostne málo.
Takže určite nepôjde o sľubovanú „ohromujúcu“ batériovú technológiu, ktorú nám má Tesla predstaviť zrejme v septembri, a to na svojom „Battery Day“. Okrem iného sa totiž očakáva, že nová batéria od Tesly ponúkne v rámci elektromobilov životnosť 1 600 000 km. Z aktuálneho patentu by však mohli vzísť nasledujúce generácie batérií.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla mala kúpiť ďalšiu firmu, ktorá jej mohla pomôcť vylepšiť batérie
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Tesla potvrdila existenciu „utajovaného“ batériového projektu Roadrunner