Zdá sa vám pickup Tesla Cybertruck až moc futuristický? A čo tak laserové „stierače“, ktoré odstraňujú nečistoty prostredníctvom svetelného lúča? Aj to by mohla byť realita, keďže Tesla požiadala o patent na takúto technológiu. Možnosti jej využitia sú pritom širšie.
Tento týždeň bol zverejnený patent Tesly na “Pulsed Laser Cleaning of Debris Accumulated on Glass Articles in Vehicles and Photovoltaic Assemblies” (pulzné laserové čistenie hrubých nečistôt nahromadených na sklenených predmetoch vozidiel a fotovoltických zostáv), ktorý bol podaný začiatkom tohto roka, informuje Electrek.
Popis technológie
Phiroze Dalal, špecialista na vedeckú a priemyselnú imagináciu spoločnosti Tesla, opisuje technológiu nasledovne:
„Čistiaci systém pre vozidlá zahŕňa optickú zostavu lúčov, ktorá emituje lúč ožarujúci oblasti skleného predmetu vozidla, pričom o detekciu nahromadených hrubých nečistôt sa stará sústava obvodov. Riadiaci obvod kalibruje súbor parametrov spojených s optickou zostavou lúčov na základe detekcie nečistôt nahromadených v oblasti skleneného predmetu.
Taktiež riadi úroveň expozície lúča voči nahromadeným nečistotám na základe kalibrácie súboru parametrov spojených s laserovým lúčom, pričom úroveň expozície je regulovaná na základe pulzovania laserového lúča kalibrovanou rýchlosťou, aby sa zamedzilo prieniku lúča pod vrstvu sklenené predmetu.“
- Zdroj:Tesla via Electrek.co
- Zdroj:Tesla via Electrek.co
- Zdroj:Tesla via Electrek.co
Tesla tiež uvádza, že ich laserová technológia by sa mohla využívať napr. na automatické čistenie šošoviek kamier systému Autopilot a čistenie solárnych panelov na strechách, čo bolo zrejme hlavným dôvodom vývoja technológie.
Aj elektromagnetický stierač
Čo sa týka čistenia čelného skla elektromobilov značky Tesla, technológia “Pulsed Laser Cleaning of Debris Accumulated on Glass Articles in Vehicles and Photovoltaic Assemblies” nie je jedinou inováciou kalifornskej spoločnosti, ktorá by sa mohla využiť na tento účel.
Veď Tesla si tento rok dala patentovať aj elektromagnetický stierač. ktorý popisuje takto: „Vodiace koľajnice sú zložené z množstva permanentných magnetov, ktoré sú umiestnené horizontálne popri zakrivenom prednom skle. Pohybujúci sa elektromagnetický blok bude fungovať podobne ako vlaky MAGLEV. Minimálne mechanické spojenie medzi permanentnými magnetmi a elektromagnetickým blokom eliminuje trenie a systém tak bude trvácnejší.“
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Patent: Tesla sama diagnostikuje budúci problém a zavezie sa do servisu
Tesla Model 3: Vyladenie podvozka za pomoci NASA a špeciálne pneumatiky
Tesla si dala patentovať technológie, ktoré by jej mohli výrazne pomôcť
7 komentárov
Stierače sú dosť zásadný problém… Zase nepíše cenu čo je aj v tomto prípade dôležité… Klasické stierače sa dajú kúpiť hocikde za pár €… Neviem si predstaviť ako by to fungovalo v zime… Napr. : moja žena si občas zabudne a nechá stierače zapnuté keď odparkuje auto na večer… Ráno si sadnem do auta, naštartujem a idem škrabkat, však nič iné mi neostáva, ale stierače sú zapnuté a namrznute na čelné sklo a sa spustia lebo aj senzor je zababrane ľadom a snehom…. Kúsok sa s toho odtrhne, trošku si zafrflem, ale pôjdem do moto techny a kúpim za max 10€ nové lebo to staré už bude nechávať čiary… To nech sa zopakuje 2x ročne (20€ za rok) za 5 rokov 100€… Hento čudo keď sa mi pokazí raz za 5 rokov tak opravím to za 100€??? A to vôbec vydrží nejakú tú dobu?
Sú to laserové stierače čo budú vyžadovať nejakú extra spotrebu… Aký dopad to bude mať na dojazd? Keď sa mýlim tak ma opravte… Možno to žere menej elektriky ako klasika…
A ci je to futuristické??? No nie je… Cybertruck Auto z filmu back to the future… Laserové čistiarne už fungujú nejakú tú dobu a v rozprávkach už to je zaostarala metodika čistenia, vymyslieť to vymysleli už dávnejšie a skomoletizovat to už je ich vec… Nech sa im to podarí… Ja chcem vedieť tú cenu za to čudo…
mudry si ako radio… pojdes do moto techny? budes cestovat v case? 🙂
zaostarala metodika, skomoletizovat… davas tomu slovencinovi pekne na picu…
Lepšie ako nemať meno pan anonym… A nič k článku? Teba trápi môj komentár? Všetko sa dá vysvetliť normálne…
A či cestujem v čase??? Tebe fakt vadí že nechcem vymenovať predajcov autosúčiastok a používam zastaralý názov ktorý pochopí asi každý???
A po 3. Za 2-3 zle napísané slová ma tu budeš urážať??? No prepáč… Keď čítaš články poriadne, tak každý single článok má tú svoju chybičku krásy…
Nebuď retard a napíš si svoj názor k článku namiesto hlúpych rečí…
To můžeš stejně tak psát už dnes o předních světlech. Vyměnit H4 stojí 100 Kč, vyměnit Xenony stojí 3000-5000 Kč a vyměnit porouchané přední LED světlo? (netroufám si tipovat, ale bude to asi pálka). Lituji už teď lidi, co budou mít 10 let staré auto a tyto věci jim na autech začnou odcházet.
Laco, ked mate otazky, ktore by vam objasnili detaily fungovania uvedeneho systemu, tak prv nez dostanete odpovede, neoznacujte to hanlivo za cudo. Vas postup by mohol niekto pouzit na vas…
Môj prvý komentár bol neprimerane a laicky zamerané na novú technológiu. Súhlasím s Tomom a beriem na vedomie že nové technológie môžu byť lepšie ako zabehnuté súčasné a finálna cena nových technológií je takmer nemožné vyrobiť za cenu masovo vyrábaných modelov, čo sa časom určite klesne ako aj cena batérií…
Takže… : koľko to stojí??? 🙂
Lepšie ako nemať meno pan anonym… A nič k článku? Teba trápi môj komentár? Všetko sa dá vysvetliť normálne…
A či cestujem v čase??? Tebe fakt vadí že nechcem vymenovať predajcov autosúčiastok a používam zastaralý názov ktorý pochopí asi každý???
A po 3. Za 2-3 zle napísané slová ma tu budeš urážať??? No prepáč… Keď čítaš články poriadne, tak každý single článok má tú svoju chybičku krásy…
Nebuď retard a napíš si svoj názor k článku namiesto hlúpych rečí…