V pomerne krátkom čase po sebe uzreli svetlo sveta prieskumy ohľadom kvality vozidiel, v ktorých elektromobily značky Tesla dosiahli diametrálne odlišné výsledky.
O výrobnej kvalite elektromobilov Tesla sa toho popísalo už veľa. Niekedy to pripomínalo hon na čarodejnice (napr. v časoch, keď short sellerom tieklo do topánok), inokedy bolo zdá sa poukázané na skutočné problémy. Vo všeobecnosti to ale vyzeralo tak, že Tesla sa zlepšuje aj v tejto oblasti. Túto „kontinuitu“ však mohlo prerušiť spustenie výroby nového modelu – Modelu Y, keďže Elon Musk pred časom v rámci e-mailu určeného zamestnancom uviedol, že je potrebné zvýšiť kvalitu výroby ich novinky.
Je pritom pomerne bežné, že nové modely nebývajú vo všeobecnosti na kvalitatívne najvyššej úrovni, keďže istý čas môže trvať, kým sa v praxi vyladia výrobné procesy tak, ako majú. Zrejme sa nehovorí nadarmo, že nové modely je pre „istotu“ lepšie kupovať cca až rok od spustenia ich výroby.
V priebehu pomerne krátkeho času sa v tomto období objavili dve absolútne odlišné štatistiky, ktoré naznačujú úroveň výrobnej kvality elektromobilov značky Tesla. Za prvou štatistikou, ktorá sa venovala trhu v USA, stojí spoločnosť J.D. Power. Tá v rámci svojho prieskumu „Initial Quality Study“ skúmala problémy, s ktorými sa stretli majitelia nových áut z modelového roku 2020 počas prvých 90 dní vlastníctva.
Neoficiálne najhoršia
Tesla pritom v rebríčku automobilových značiek skončila *neoficiálne posledná, a to s 250 nahlásenými problémami na 100 vozidiel. Čisto špekulatívna, „rečnícka“ otázka: Mohli sa na tomto výsledku podieľať aj „čerstvé“ vozidlá Model Y, ktoré sa začali v USA dodávať 15. marca…? Tým však nechceme naznačovať, že za nelichotivé výsledky by mohol byť zodpovedný len tento nový model s možným neodladeným produkčným procesom.

Zdroj: J.D. Power
Detaily v tejto veci žiaľ nepoznáme. Na základe toho, čo je vo všeobecnosti známe, môžeme „špekulovať“, že problémy by mohli byť skôr kozmetického charakteru a týkať by sa mali najmä laku či „lícovania“ dielov (aj keď v tomto smere sa mala Tesla výrazne zlepšiť). Avšak aj keby išlo primárne o problémy tohto charakteru, zákazníci si za svoje peniaze určite zaslúžia kvalitu, ktorá bude z ich pohľadu minimálne dostatočná. Navyše Tesly nie sú žiadne lacné vozidlá.
*Spomínaný výsledok Tesly je podľa J.D. Power neoficiálny preto, že Tesla nedala povolenie na oslovenie vlastníkov v 15 amerických štátoch. Poradenská spoločnosť však podľa vlastných slov zhromaždila dostatočnú vzorku z 35 štátov a publikovala výsledky ako neoficiálne.
Je pritom zaujímavé, že na posledných priečkach sa spolu s Teslou ocitli drahé prémiová značky Jaguar, Mercedes-Benz, Volvo, Audi a Land Rover. J.D. Power pritom v tejto súvislosti dodáva, že väčšina prémiových značiek dosiahla podpriemerné výsledky.
Iný kraj, iná… kvalita?
S úplne inými výsledkami prichádza prieskum čínskej spoločnosti CheZhiWang, ktorá sa zaoberá kvalitou vozidiel. Tá pritom zisťovala, ako je na tom po kvalitatívnej stránke 38 sedanov, ktoré sú dostupné na čínskom trhu (domáce aj zahraničné modely, vrátane nemeckých „prémioviek“).
Tu jednoznačne dominoval jediný v Číne vyrábaný model značky Tesla – Model 3, a to pre zmenu v pozitívnom zmysle. Na základe spätnej väzby majiteľov sa totiž na 10 000 vozidiel vzťahoval necelý jeden problém (0,7), informuje portál 12365auto (via Teslarati).

Zdroj: 12365auto.com na základe údajov CheZhiWang
Samozrejme ťažko porovnávať oba prieskumy. Ten čínsky by však mohol naznačovať, že Tesla mohla posunúť produkčné procesy vo svojej najnovšej továrni výrazne vpred. To by nebolo žiadnym prekvapením, keďže Tesla sa neustále snaží inovovať a vylepšovať všetky oblasti svojej činnosti.
A to nám dáva veľkú nádej v kvalitu budúcich európskych modelov, ktoré sa budú vyrábať v nemeckej továrni Giga Berlin. Vrátane laku, keďže Elon Musk oznámil, že v Nemecku budú mať najmodernejšiu lakovňu na svete. Pomôcť by mohlo aj nemecké „strojárenské“ know-how, napr. v oblasti „lícovania“ dielov či celkovej výrobnej kvality.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Novinár tvrdí, že v Číne vyrobená Tesla Model 3 je lepšia ako tá z USA
Problémy s kvalitou laku Tesly Model 3 by nemuseli byť zažehnané
Analýza kvality spracovania Tesly Model Y pred jej úplným rozobratím
2 komentáre
Vyhodnocovanie kvality aut podla spokojnosti zakaznikov sa mi zda trocha osemetne. Ten rebricek J.D.Powers mi dost pripomina rebricek zostaveny podla ceny aut na americkom trhu zoradenych vzostupne. Potom je namieste otazka, ako sa do spokojnosti zakaznika premietnu jeho ocakavania – ked si niekto kupuje lacne auto, tak ma asi nizsie ocakavania na kvalitu.
Julo, myslím, že si to vystihol.