Elon Musk už nejakú dobu hovorí, že snahou spoločnosti Tesla je výroba „jednoliatych“ karosérií vozidiel, a to kvôli zabezpečeniu cenovo dostupných elektromobilov. Inšpiráciou boli pritom malé hračkárske autíčka u nás známe ako „angličáky“. A v tejto súvislosti sa hovorí o priemyselnom prelome. Je to však technologicky extrémne náročné. Na základe aktuálnej správy sa ale zdá, že nová technológia by mohla byť použitá už v chystanej Tesle „Model 2“ či „Robotaxi“ modeli.
Agentúra Reuters prináša správu, ktorá naznačuje, že Tesla môže byť blízko k prelomu v rámci inovatívnej technológie, ktorá prinesie „jednoliate“, resp. takmer jednodielne karosérie, čo by mohlo zásadne skrátiť vývoj áut a zjednodušiť ich výrobu, čím by zrejme došlo k dramatickému zníženiu nákladov, a tým pádom aj cien elektromobilov. Keďže je to však extrémne náročné, pred Teslou je zrejme viacero výziev.
Jeden namiesto 400 dielov
Podľa 5 nemenovaných zdrojov agentúry Reuters sa spoločnosť Tesla blíži k inovácii, ktorá by jej umožnila odlievať takmer celú spodnú časť elektromobilu (predok + spodok strednej časti + zadok karosérie) v rámci jedného kusu. Tým pádom by sa zredukovalo cca 400 dielov (platí v prípade konvenčných vozidiel) na jeden.
Aj zrýchlený vývoj áut
Dva zo zdrojov mali agentúre Reuters prezradiť, že nové technológie a inovácie by umožnili Tesle vyvinúť od základov nové auto za 18 až 24 mesiacov, pričom väčšine jej konkurentov to môže v súčasnosti trvať 3 až 4 roky. A nová technológia by údajne mohla byť použitá v chystanom menšom elektromobile „za 25 000 $“, ktorý je naplánovaný na „polovicu tohto desaťročia“. Tzn. v modeli, ktorý sa zvykne v médiách označovať ako Tesla Model 2. V hre je pritom logicky aj technologický súrodenec – „Robotaxi elektromobil“ určený pre rovnomennú mobilitnú službu.
Rozhodnutie, či sa táto nová technológia použije v spomínaných elektromobiloch novej generácie, má podľa zdrojov padnúť tento mesiac. Ak by sa Tesle podarilo zaviesť túto technológiu do praxe, podľa prezidenta strojárskej spoločnosti Caresoft Global Terryho Woychowskeho by to bol tzv. disruptor v rámci navrhovania a výroby áut s obrovským vplyvom na priemysel.
Veľké výzvy a inovatívne riešenia
Ako sa však dalo čakať, takéto revolučné technológie sú extrémne náročné na zavedenie do praxe a prinášajú množstvo veľkých výziev. Jednou z nich sú obrovské formy, v ktorých by sa odlievali „karosérie“. Ich vývoj a výroba sú totiž veľmi zdĺhavé, resp. drahé. Teda aspoň v prípade, že sa robia z kovu, ako je to bežné.
Tieto neduhy však majú byť eliminované použitím 3D tlače a „priemyselného piesku“. Formy by pritom vyrábali špecialisti na 3D tlač pomocou priemyselného piesku. To si ale vyžaduje úpravu hliníkových zliatin, z ktorých sa vyrábajú samotné produkty. Ide však o riešiteľný problém.
Ešte väčšie „Giga pressy“?
Ďalším problémom, ktorý prináša odlievanie obrovských kusov, je nutnosť použitia podstatne väčších, výkonnejších a drahších odlievacích zariadení, ak chce Tesla vo finále používať kovové formy pre rýchlu výrobu odliatkov. Tzv. Giga pressy by mali mať silu až 16 000 ton a ich rozmery by si vyžadovali postavenie väčších produkčných budov.

Zdroj ilustračného obrázku: Idra Group
Alternatívou je použitie iného typu lisu, ktorý umožňuje aj použite „pieskových“ foriem. Roztavená zliatina by sa pritom vstrekovala pomaly, čoho benefitom by mohli byť aj kvalitnejšie odliatky. Avšak na úkor rýchlosti výroby.

Zdroj: Idra
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V čom tkvie nová „revolučná“ výrobná inovácia Tesly, ktorá prinesie lacnejšie elektromobily?
Na Giga press a megacasting začínajú po Tesle naskakovať ďalšie automobilky. Aké sú výhody a nevýhody?
Tesla má užasnú technológiu, hovorí manažér Toyoty a naznačuje jej „vylepšené kopírovanie“
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Dobrá kravina. Keď dôjde k búračke a niečo sa poskodí, už sa nebude teda vymieňať diel ale komplet karoséria. Tým pádom drahá a nerentabilná oprava.
Klud Mato, uz dnes sa vyrabaju obrovske diely karoserie, ktore sa pri buracke nikdy nemenia cele, jednoducho sa odreze, to co je nepouzitelne a nahradi sa novou castou. Nove ciastkove casti sa vyrabaju aj ako orig.diely, ale v 95% aftermarketove.
Som auto klampiar.
Zaujímavé, prečo si niektorí hneď z voleja myslia, že Tesla je sprostá. Asi je to veľká rozkoš vedieť lepšie ako sto Tesla- inžinierov, čo je správne. Tesla má veci preskúšané a napr. zliatinu na karosérie vyvíjali v spolupráci s materiálovými inžiniermi zo SpaceX.
Sen dnešnej talentovanej mládeže je vyštudovať MIT a pracovať pre Teslu. Ostatným automobilkám zostáva druha kategória….
Priatelia, nie všetko, čo je pre Teslu výrobne výhodné, je potom také výhodné aj pre majiteľa v prevádzke !!! Ako to bude fungovať v praxi, ešte len uvidíme.
P.S. Myslime na porekadlo, že aj majster tesár sa občas utne. Neraz sa to stalo aj automobilkam ….
Tesla nie je automobilka, je to veľmi zjednodušene povedané technologická a energetická spoločnosť, ktorá podľa analýzy investičnej banky Goldman Sachs má potenciál stať sa v blízkej budúcnosti najhodnotnejšou firmou na svete.
Jediný problém pri búračke bude asi oprava. Iste dá sa vyrezať a dopasovať kus za kus ale je tu jedno ale. Nie je to oceľ. Zvariteľnosť tejto novej hliníkovej zliatiny nemusí byť idylická a ani ľahká. Opravy takejto karosérie môžu byť priam astronomické. Všetko to závisí od technológie nutnej na opravu. Nevieme o nej prakticky nič.
Tesla chce vyrobiť auto s čo najmenšími nákladmi – potom je tam priestor na čo najväčší zisk. A o to v kapitalizme ide (a tým nehovorím, že je to zle, ale ani dobre). Možno aj nám sa ujde z koláča – lacnejšie auto kúpime, ale drahšie sa bude opravovať (drahšie budú tým pádom zrejme aj poistky). Že nebude mať páčky na smerovky a namiesto volantu sa bude ovládať mobilom… a možno z neho urobia trojkolku, aby ušetrili… ktovie čo múdre hlavy vymyslia ešte. Aby sa menej búralo znížime rýchlosť na cestách (neviem prečo v Amerike im stačia menšie rýchlosti a my sa furt niekam ženieme), atď.