Tesla a Elon Musk majú špecifický pohľad na PR a marketing. Spoločnosť Tesla totiž zrušila svoje PR oddelenie a neinvestuje do tradičných foriem reklamy. Svoj kapitál totiž radšej „leje“ do výskumu a vývoja („R&D“), ako aj vylepšovania svojich produktov. Ako je na tom z hľadiska investícií do reklamy a R&D v porovnaní s vybranými tradičnými automobilkami?
Tesla uvádza, že má len veľmi malé náklady na marketing a neinvestuje do tradičnej platenej reklamy. Elon Musk pritom tvrdí, že peniaze, ktoré iné spoločnosti míňajú na reklamu, Tesla radšej používa na vylepšovanie svojich produktov.
Keď jeden z investorov podal minulý rok návrh, aby Tesla začala investovať do tradičných foriem platených reklám, predstavenstvo spoločnosti odporučilo svojim investorom, aby hlasovali proti tomuto návrhu.
Podľa predstavenstva totiž návrh neslúžil najlepším záujmom spoločnosti ani akcionárov. Predstavenstvo pritom uviedlo napríklad to, že predaje ich produktov neustále rastú aj bez platenej reklamy či to, že ich produkty získavajú množstvo ocenení. A dodalo, že Tesla má vo svojom tíme ľudí, ktorí najlepšie vedia, čo je pre Teslu v tejto oblasti najlepšie a že prostriedky, ktoré by boli vynaložené na platenú reklamu, lepšie poslúžia zákazníkom a akcionárom spoločnosti Tesla.
Zvýšené investície do rozširovania produkcie
Pár mesiacov po spomínanom návrhu sa objavil dokument od spoločnosti Tesla podaný na Komisiu pre kontrolu cenných papierov (SEC), ktorý prezrádzal, že Tesla plánuje navýšiť svoje kapitálové výdavky z doterajších 2,5 až 3,5 mld. $ ročne na 4,5 až 6 mld. € ročne v rámci nasledujúcich 2 fiškálnych rokov.
Tieto peniaze majú byť pritom vynaložené predovšetkým na zabezpečenie nových produkčných kapacít. A to v rámci existujúcich, rozostavaných a nových výrobných závodov. Tesla sa podľa dokumentu tiež zameria na zvyšovanie výrobných kapacít pre Model Y a solárnu strechu, ako aj budovanie kapacít na výrobu nových batériových článkov. Takže platená reklama opäť zostala stranou. A prečo aj nie, keď dopyt nielen po elektromobiloch Tesla je dlhodobo vyšší ako ponuka aj pri prudko sa zvyšujúcej produkcii.
Čo výdavky na R&D a reklamu?
Priority spoločnosti Tesla sú teda jasné, pričom treba tiež zdôrazniť, že Tesla venuje obrovské úsilie v rámci výskumu, vývoja a vylepšovania svojich produktov a je hladná po inováciách. Aj z tohto dôvodu je preto zaujímavé porovnanie Tesly a vybraných automobiliek z hľadiska výdavkov na výskum & vývoj a reklamu/predaj áut.
A s tým aktuálne prichádza portál Visual Capitalist, ktorý čerpal údaje za rok 2020 z dokumentov SEC. Z nasledujúceho grafu je pritom jasné, že Tesla v porovnaní s automobilkami Ford, Toyota, GM a Chrysler investovala minulý rok do výskumu a vývoja násobne viac kapitálu po prepočte na jedno vozidlo. Spomínané automobilky však vyprodukujú podstatne viac áut ako Tesla, z čoho môžu teoreticky vyplývať úspory z rozsahu. Čo sa týka výdavkov na reklamu/predaj áut, tie majú byť v prípade Tesly nulové, zatiaľ čo ďalší zahrnutí výrobcovia áut vynaložili v priemere na jedno vozidlo 495 $.

Zdroj: Visual Capitalist na základe údajov od SEC
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákazníci Tesly prídu o možnosť získať provízie a bonusy. Odporúčací program končí
Prečo sa Elon Musk až tak neobáva klamlivých negatívnych správ na adresu Tesly?
Tesla vypočula 10-ročnú školáčku a vyhlasuje súťaž o najlepšie reklamné video