Ako Tesla „zarobila“ 13 miliárd dolárov za 13 dní?

0

Spoločnosť Tesla sa približuje v týchto dňoch k svojej rekordnej trhovej hodnote, pričom nedávno prekonala v tomto smere nemecký koncern Daimler, pod ktorý patrí napríklad aj Mercedes-Benz. Výborným odrazovým mostíkom pre dosiahnutie tohto „papierového“ úspechu boli hospodárske výsledky Tesly v 3. štvrťroku. Po ich zverejnení totiž stúpla hodnota kalifornskej spoločnosti za 13 dní o 13 miliárd $. Ako je také niečo vôbec možné?

Elon Musk v tomto roku sľúbil, že Tesla bude v 3. štvrťroku po dlhej dobe opäť zisková. Mnohí analytici však boli v tomto smere skeptickí. Musk však heroickou prácou, ktorá sa sústredila najmä na zvyšovanie objemu produkcie Tesly Model 3, dosiahol svoj cieľ. Kvôli jeho naplneniu dokonca prespával v továrni. Analytici však vedeli odhadnúť, aká je približná produkcia Modelu 3, tak prečo sa tak výrazne „sekli“ pri odhadovaní hospodárskych výsledkov Tesly?

Analytici nechápali, čo sa stalo

Tesla zaznamenala v 3. štvrťroku rekordné príjmy vo výške 6,8 miliardy $. Avšak oveľa dôležitejšie bolo vykázanie zisku (312 miliónov $), nakoľko sa tak stalo po cca 2 rokoch. Tým Tesla v podstate dokázala, že dokáže zarábať peniaze a vyrábať automobily vo veľkom množstve.

Mnohí analytici tak ostali zaskočení, nakoľko očakávali na základe svojich podrobných matematicko-finančných výpočtov opätovne stratový kvartál (- 274 mil.). Veď predsa dosiahnuté hospodárske výsledky nie sú za bežných okolností možné… Tesla však nie je bežná spoločnosť.

Kde sa stala „chyba“?

Analytici vedia napríklad na základe registrácie VIN čísel a matematického modelovania pomerne presne určiť aktuálny objem produkcie či odhadnúť jej budúci objem a aj na základe toho predikovať finančné výsledky spoločnosti Tesla či iných automobiliek.

V prípade predpovedania hospodárskych výsledkov Tesly za 3. štvrťrok však nepočítali napríklad s obrovskou priemernou maržou, ktorú spoločnosť dosiahla v prípade Modelu 3. Ich odhad bol 11 až 15 %, pričom reálne číslo malo hodnotu 20 %. Bežná marža automobiliek je pritom údajne 5 až 10 %.

Tesla je technologická spoločnosť, nie automobilka

Vysvetlením celkového analytického „zlyhania“ môže byť fakt, že analýzy robili finanční experti a nie technologickí experti. Tí aplikovali v rámci svojich analýz v prípade Tesly rovnaké postupy ako pri iných automobilkách. Tesla je však skôr technologickou spoločnosťou ako automobilkou.

Zabudli tak zrejme zohľadniť jeden kľúčový faktor. A tým je fakt, že ľudia kupujú akcie Tesly na základe jej potenciálu a príbehu, pričom samotná spoločnosť vsádza skôr na svoju budúcnosť. A odhadnúť potenciál technologických spoločností nie je ničím jednoduchým.

Ľudia nekupujú súčasnosť, ale budúcnosť

Do analytických rovníc tak treba zahrnúť okrem odhadu budúcich hospodárskych výsledkov aj zakladateľov spoločnosti, tím pracovníkov a zamestnancov, ale najmä technológie, ktorými spoločnosť disponuje. Ľudia tak v podstate nekupujú „súčasnosť“, ale „budúcnosť“.

Vďaka tomu má napríklad technologická firma Uber hodnotu 70 miliárd dolárov, napriek tomu, že nezarába žiadne peniaze.

Prečo teda narástli akcie Tesly za 13 dni o 33 %?

Akcie Tesly narástli po zverejnení hospodárskych výsledkov za 3. kvartál z 260 na 346 $ za 13 dní, čo predstavuje 33 % zhodnotenie. Na zodpovedanie otázky, prečo sa tak stalo, si treba položiť inú otázku. Dokázala Tesla za týchto 13 dní tak výrazne transformovať svoj biznis?




Odpoveď znie, nie. V týchto dňoch sa zmenilo len vnímanie Tesly ľuďmi. Tesla tak zrejme takúto hodnotu na úrovni technologickej firmy mala aj predtým, veď jej technologická vyspelosť a potenciál sa nezmenili.

A prečo má Tesla takú veľkú potenciálnu hodnotu?

Odpoveďou na túto otázku je „elektrická budúcnosť, ďalšie pripravované modely a do značnej miery aj úroveň konkurencie. Veď tradičné automobilky majú množstvo rôznych záväzkov a ťahajú za sebou rôzne „kotvy“, ktoré im neumožňujú venovať všetko svoje úsilie výrobe a vývoju elektromobilov a súvisiacich technológií, aj keby chceli.

A Tesla samozrejme nie je len o výrobe elektrických automobilov. Veď jej energetické produkty ako solárne panely, solárna strecha či batériové úložiska energie Powerwall a Powerpack majú taktiež obrovskú budúcnosť. Samozrejme, že je toho viac, ale o tom možno v ďalšom našom článku.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk priznal, že Tesla čelila hrozbe “smrti”. Kvôli Modelu 3
Tesla predala viac áut ako Mercedes v USA či Jaguar globálne. Na rade je BMW
Tesla otvorí nové servisné centrum v Českej republike

Zdroj: Curious Elephant/Youtube, titulná fotografia: Tesla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár