Tesla sa inšpiruje Henrym Fordom, hovorí šéf Fordu a varuje Muska pred historickým vývojom

8

Znižovanie cien elektromobilov zo strany spoločnosti Tesla prináša rôzne reakcie. A nedávno sa k tejto záležitosti vyjadril aj šéf automobilky Ford, ktorý v tom vidí historickú súvislosť. Odkazuje pritom na začiatok minulého storočia a revolučnú stratégiu Henryho Forda, ktorá však prináša aj varovanie.

Ako už vieme, Tesla začala začiatkom tohto roku vlnu zlacňovania. Tým zrejme reaguje aj na vývoj v oblasti dopytu, ktorému určite nenahráva aktuálne ekonomické prostredie. Takýmto spôsobom chce tiež podporiť naplnenie svojho tohtoročného cieľa, ktorým je predaj 1,8 mil. elektromobilov, čo by znamenalo medziročný rast o 37 %.

Tesla pritom uprednostňuje objem predaja pred mierou ziskovosti, keďže zlacnenie vozidiel prinieslo nižšie marže. Tie sú však v rámci automobilového priemyslu stále nadpriemerne vysoké. Významnejšie zvýšenie výrobnej kapacity pritom môže priniesť ďalšie „úspory z rozsahu“.

Čo hovorí na zlacňovanie šéf Fordu?

Ako informuje Reuters na základe vystúpenia šéfa Fordu Jima Farleya v rámci nedávneho charitatívneho podujatia v Detroite, Farley si myslí, že schopnosť Tesly rýchlo upravovať ceny a redukovať náklady je jej konkurenčnou výhodou, na ktorú musia reagovať aj ostatní výrobcovia.

Šéf Fordu tiež uviedol, že Elon Musk sa zrejme inšpiruje tým, čo urobil Henry Ford začiatkom minulého storočia. Ten vtedy vďaka inováciám v rámci výroby významným spôsobom znížil náklady na výrobu áut. Konkrétne sa to týkalo legendárneho modelu Ford Model T. Vďaka tomu sa stal automobil po prvýkrát v histórii masovejším, keďže si ho mohol dovoliť podstatne širší okruh ľudí ako dovtedy.

„Varovanie“

História Modelu T je však podľa Farleya pre Teslu aj varovaním. Henry Ford totiž trval na čo najjednoduchšej výrobe, kvôli čomu bol tento model dostupný napr. len v jedinej farbe (čiernej). Ford následne nedokázal rýchlo reagovať na nové požiadavky zákazníkov a rastúcu konkurenciu, pričom podľa Farleya trvalo až 10 rokov, kým Ford ponúkol aj iné farby.

Šéf Fordu si pritom myslí, že Musk sa naučí, že „na sviežosti produktu naozaj záleží“. To na jednej strane vyznieva veľmi zvláštne, keďže Tesla upgraduje svoje autá rýchlejšie ako ktokoľvek iný v histórii, pretože výsledky neustáleho vývoja aplikuje priebežne. Na druhej strane, jej vozidlá vyzerajú na prvý pohľad rovnako alebo veľmi podobne ako v čase, keď boli uvedené na trh. Významnejšou „dizajnovou“ výnimkou je pritom len modernizácia interiéru modelov S a X z roku 2021.

Zdá sa však, že Tesla pripravuje významnejšiu modernizáciu svojich nosných modelov 3 a Y v rámci projektov „Highland“ a „Juniper„, ktorá by mala priniesť aj facelift / redizajn. Do akej miery, je zatiaľ otázne. A chystá tiež nové modely Semi (zatiaľ len výroba v malých sériách), Cybertruck, Roadster 2 a cenovo dostupnejší „kompakt“. A v pláne je aj van/dodávka a autobus.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V čom tkvie nová „revolučná“ výrobná inovácia Tesly, ktorá prinesie lacnejšie elektromobily?
Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“
Finančné výsledky Tesly sa po zlacňovaní prepadli. Musk hovorí, že by mohli predávať aj s nulovým ziskom. A ďalšie novinky

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. „Zdá sa však, že Tesla pripravuje významnejšiu modernizáciu svojich nosných modelov 3 a Y v rámci projektov „Highland“ a „Juniper„, ktorá by mala priniesť aj facelift / redizajn. Do akej miery, je zatiaľ otázne. A chystá tiež nové modely Semi (zatiaľ len výroba v malých sériách), Cybertruck, Roadster 2 a cenovo dostupnejší „kompakt“. A v pláne je aj van/dodávka a autobus.“

    Tesla go! Len tie nové produkty urýchliť, Číňania makajú 24/7. Predaj by sa dal zvýšiť aj väčšou prezentáciou v médiách, nielen znižovaním cien a stratou investorov – práve v článku spomínaný Ford povedal, že keby mal posledných 5 dolárov, dal by ich na reklamu.

  2. Západná konkurencia Tesle nestíha, iba Číňania. V EU automobilkách už majú šéfovia nakladené v gatiach, ale tvária sa, že sa nič nedeje. Smrad je však už cítiť všade. Tesla musí urýchlene navýšiť výrobu prostredníctvom ďalších masových modelov. Autonómne autá so spolujazdou významnou mierou zmenia autá na komoditu. V podstate je vám je jedno, akej farby príde taxík, ak je pohodlný, bezpečný a hlavne lacný. Štvrtá úroveň autonómie sa už testuje aj v EU. Dochádza tu k zásadným zmenám, kde neplatia staré zákonitosti a logika hry je úplne iná. Bude to úplne iné, ako keď prišiel Google , Spotify, Netflix a ChatGPT. A Tesla bude musieť v rovnakej miere ovládnuť trh…

  3. S malym rozdielom: Ford mal uplne ine ambicie -lacna vyroba, a masova produkcia za ucelom velkeho zisku. Jemu neslo o ziadny posun ludstva k cistejsiemu vzduchu, alebo zdravsiemu prostrediu, nebodaj o ochranu planety. V tom sa s Elonom zasadne odlisuju.
    Takze aktualne porovnanie sefa Fordu vyznieva nanajvys komicky.. No zda sa, ze dino-tomobilky sa aj slamky chytaju. Uprimne sa tesim, ked tymto klamarom stupne voda az k ich vysoko vydvihnutym nosom!

    • Bol to práve Ford, kto zabil elektromobilitu na sto rokov, lebo pred zavedením masovej výroby Fordu T bolo v USA viac elektromobilov ako spaľovákov.

Pridajte komentár