Elon Musk aktuálne oznámil, že od 1. júla zvyšujú cenu funkcionality Full Self-Driving (FSD), ktorá rozširuje schopnosti systému Tesla Autopilot. Cena pritom môže podľa neho v budúcnosti prudko stúpnuť, zrejme potom, ako sa stanú elektromobily Tesla „aktívom“ vďaka Robotaxi.
Drahá príplatková funkcionalita Full Self-Driving je celkom kontroverzná, keďže stále nedokáže ponúknuť to, čo vyjadruje jej názov. A to plne autonómne riadenie. Jej kúpou si tak zákazník skôr predpláca budúce plne autonómne funkcie, pričom benefitom je zvýhodnená cena, v porovnaní s tým, koľko bude stáť, keď bude plne funkčná.
Tesla schopnosti Full Self-Driving (FSD) neustále vylepšuje a dodatočne dodáva prostredníctvom softvérových aktualizácii na diaľku. Posledné upgrady priniesli napríklad funkciu Smart Summon či schopnosť „Autopilota“ v rámci križovatiek zohľadniť semafory a „stop-ky“.
Elon Musk pritom v marci prisľúbil, že nasledovať by mala funkcia, ktorá po vystúpení posádky sama zaparkuje vozidlo na parkovacie miesto, ktoré si vyhľadá. A v apríli nasledovalo ambiciózne vyhlásenie o možnej plnej funkčnosti služby Robotaxi, a to ešte v tomto roku.
Ocenenie pokroku či motivácia?
Mohlo by sa teda zdať, že Tesla opäť pokročila vo vývoji FSD, pričom ďalším dôkazom skorého nasadenia nových pokročilých funkcionalít môže byť aktuálne oznámenie Elona Muska o zvýšení ceny Full Self-Driving (FSD) o 1 000 $, resp. 1 000 €, a to od 1. júla 2020.
To by znamenalo zvýšenie ceny zo 6 300 na 7 300 €. A ak sa vám to zdá prehnané, nie je to nič v porovnaní s tým, čo Elon Musk dodáva: „Cena FSD bude naďalej rásť, keď sa bude približovať k schopnosti plne autonómneho riadenia a schváleniu regulačnými orgánmi. V tom bode bude hodnota FSD pravdepodobne niekde nad 100 000 $.“
Toto vysoké ocenenie pravdepodobne súvisí so službou Robotaxi, čo bude niečo ako robotizovaný Uber, pričom umožní majiteľom elektromobilov Tesla s plne autonómnym riadením pridať svoje vozidlá do siete „Tesla Network“, v rámci ktorej im dokážu zarábať peniaze prostredníctvom mobilitných služieb.
Elon Musk pritom v minulosti oznámil, že ich elektromobily sa stanú aktívom, na rozdiel od bežných áut, pretože dokážu majiteľom generovať zisk. A to vraj až 30 000 $ ročne. Preto tiež povedal, že cena ich vozidiel môže stúpnuť až na 100 000 až 200 000 $.
V prípade, že budúce Tesly vydržia sľubovaný nájazd 1 600 000 km, by sa Tesle zrejme neoplatilo predávať svoje elektromobily zákazníkom za bežné ceny, pretože by jej mohli ďaleko viac zarobiť v rámci Robotaxi. Preto tie vysoké ceny.
Nuž uvidíme, ako sa to všetko v budúcnosti napokon vyvinie. Zdá sa však, že zvyšovanie ceny FSD a dodatok Elona Muska môže mať hlavne motivačný charakter, keďže Tesla tak ako zvyšok priemyslu zažíva neľahké „korona-obdobie“. A tak by jej príjmy z predaja FSD určite pomohli.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 jazdí aj po „totálke“. Zrejme aj vďaka príprave na Robotaxi
Tesla Autopilot „dosiahol“ najnižšiu pomernú nehodovosť v histórii meraní
Slovák šéfujúci „Tesla AI“ vysvetľoval, ako sa ich elektromobily učia
4 komentáre
No neviem, ale ak bude autopilot stat 100K, tak u nas nebude zaujimavy tak skoro ani pri zdielani auta ako robotaxi.
1. Aby sa mi vratilo 100k povedzme za 5 rokov, musel by autopilot len na seba utrzit 55eur denne. Povedzme najmenej raz tolko na amortizaciu auta, spotrbovanu ele a aspon nejaky zisk. To je 110eur 365 dni do roka. Ked taxiky u nas jazdia za 2,5e to je 44 jazd za den. To je nerealne, kedze aj nabijat sa treba. A ani nehovorim o tom kde vziat tolko zakaznikov.
2. Ak 100K eur namiesto autopilota investujem do niecoho (akcie, nehnutelnost…) tak z vynosu si mozem platit osobneho sofera a mam ziveho autopilota, ktory aj da pozor na auto ked ho poslem taxikarcit ked nepotrebujem auto ja. A dokaze auto aj rucne umyt, povysavat a navoskovat. Aj zakaznikom nalozi kufre. 🙂 To Tesla-autopilot nedokaze.
Mozno Elonovi vyjde zisk 30K tam kde su drahe taxiky a draha pracovna sila a taxi su vytazene 24h denne, najskor asi v megalopolisoch. Ale inde je to nezmyselna investicia.
Nechcem si ani predstavit ako by vyzeral taxik na slovensku bez sofera po par dnoch prevadzky, ked aj so sofermi to je hotova katastrofa. 😀
Po víkende by si svoju Teslu nespoznal.
To je úplne prehnané s tou cenou. A okrem toho autonómna jazda spotrebuje obrovské množstvo el. energie, hlavne na prevádzku príslušných providerov, na všetky tie online-spojenia a miliardy prepočtov pozícií za zlomky sekúnd. Viete niekto, alebo pán Bakša, niečo presnejšie o tejto internej a externej spotrebe? To vyzerá, že ak by mali jazdiť miliardy autonómnych áut, tak by provideri spotrebovali obrovské množstvá el. energie. Už teraz na prevádzku internetu ide toľko elektriny za rok, ako spotrebuje celé Anglicko – ak si dobre pamätám ten údaj.