Tesla značne zdražuje „autonómne riadenie“ FSD. Bude raz stáť 100 000 $?

4

Stále pomerne kontroverzný systém Full Self-Driving, alias FSD od spoločnosti Tesla (nemýľte si s asistenčným systémom Autopilot) sa čoskoro dočká ďalšieho významného zvýšenia ceny. To môže súvisieť s ďalším vylepšením jeho schopností. A v prípade dosiahnutia cieľa by podľa Muska mohol tento systém stáť aj vyše 100 000 $.

Elon Musk už roky sľubuje dosiahnutie plne autonómnych schopností v prípade vyvíjaného systému autonómneho riadenia Full Self-Driving (FSD). Začiatkom roka pritom uviedol, že by bol veľmi šokovaný, keby nedosiahli plne autonómne riadenie bezpečnejšie ako človek ešte tento rok. História nás však už naučila brať tieto slová s rezervou.

Tesla aktuálne testuje tzv. FSD Beta v reálnej premávke prostredníctvom programu pre vybraných majiteľov vozidiel Tesla. Jeho schopnosti autonómnej jazdy napr. v meste, vrátane prejazdov zložitých križovatiek, sú častokrát pôsobivé. Každopádne celkové skúsenosti však naznačujú, že Tesla má ešte veľa práce, aby dosiahla najvyššie úrovne autonómneho riadenia. Teda 4 a 5, v rámci ktorých už nie je nutný dohľad vodiča a jeho pripravenosť na prebratie kontroly nad vozidlom.

Spoločnosť Tesla systém FSD Beta priebežne vylepšuje aj vďaka množstvu nazbieraných, vyhodnotených a zapracovaných dát od čoraz širšej skupiny „Beta testerov“, ktorých by malo byť cez 100 000, pričom zmeny zavádza cez OTA. Priznáva ale, že v rámci vývoja sa stáva, že urobí 1 krok vpred a 2 vzad. To sa ukázalo napr. pri aktualizácii, ktorá zvýšila riziko tzv. fantómového brzdenia.

Naznačuje zvýšenie ceny pokrok?

Aktuálne sa môže zdať, že v prípade novej postupne zavádzanej aktualizácie FSD 10.69 si Tesla dosť verí. Krátko po jej rozšírení totiž plánuje zvýšiť cenu FSD v Severnej Amerike (stať sa tak má 5. septembra) zo súčasných 12 000 $ (bez DPH) na 15 000 $ (bez DPH). Zakúpenie zdraženého systému však zrejme stále nebude automaticky znamenať, že každý majiteľ bude môcť „testovať“ jeho maximálne schopnosti v rámci programu FSD Beta.

Ako už Elon Musk viackrát uviedol, cena FSD má rásť v závislosti od schopností tohto systému. V roku 2020 si pritom napr. Európania mohli kúpiť FSD za 6 300 € (s DPH). Otázkou pritom môže byť, kde sa cena zastaví.

Musk v roku 2019 oznámil, že ich elektromobily sa stanú aj vďaka FSD, resp. robotaxi aktívom, na rozdiel od bežných áut, pretože dokážu majiteľom generovať zisk. A to vraj až 30 000 $ ročne. Dodal pritom, že cena ich vozidiel môže stúpnuť až na 100 000 až 200 000 $, v závislosti od modelu.

A v roku 2020 uviedol: „Cena FSD bude naďalej rásť, keď sa bude približovať k schopnosti plne autonómneho riadenia a schváleniu regulačnými orgánmi. V tom bode bude hodnota FSD pravdepodobne niekde nad 100 000 $.“

Nuž, sme teda veľmi zvedaví, ako sa bude situácia v tomto smere vyvíjať. Každopádne skutočné autonómne riadenie by malo podľa odborníkov priniesť podstatne vyššiu bezpečnosť na cesty, keďže by sa eliminoval ľudský faktor, ktorý je jednoznačne najčastejšou príčinou dopravných nehôd. V akom úseku cesty k dosiahnutiu takejto úrovne „sme“, je v tejto chvíli asi veľmi ťažké odhadnúť. Vývojárom však samozrejme držíme palce a čo sa týka regulátorov, dúfame v ich objektivitu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk: „Elektromobil Tesla môže zarobiť majiteľovi v rámci Robotaxi až 30 000 $ ročne“
„Ohromujúca“ aktualizácia autonómneho riadenia Tesla FSD je realitou. Čo na to prví používatelia?
Nemecký inštitút podporuje systém Tesla Autopilot, lebo významne znižuje nehodovosť

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Len tak nahlas uvažujem, či má Tesla, ale aj iní, tie správne a dostatočne citlivé senzory na snímanie priestoru, a správnu taktiku spracovania dát! Ak nie, tak sa utrápi k smrti, a nebude to dostatočne spoľahlivé …

  2. Žiadať za obyčajného jazdného asistenta príplatok 15000 je odvážny krok. Peniaze sú až na prvom mieste a určite sa nájde dostatok záujemcov, čo to zasponzoruje

    • Keď som si kúpil auto s adaptívnym tempomatom a line asistentom, tak som prešiel 3/4 trasy z Brna do D. Stredy tak, že som len držal ruky na volante, a „ťukal“, keď sa ozývala výzva na prevzatie riadenia. Postupne ma to prestalo baviť! Takýto efekt môže nastať aj pri dokonalejších systémoch, a potom to budú „vyhodené peniaze“ !

Pridajte komentár