Tesla FSD Beta predstavuje podľa bezpečnostného úradu riziko. Tesla reaguje „zvolaním“/OTA aktualizáciou 360 000 áut

0

Kontroverzný systém autonómneho riadenia spoločnosti Tesla, Full Self-Driving vo verzii Beta (FSD Beta), bol podrobený hĺbkovej analýze Americkým národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Úrad pritom aktuálne vydal oznámenie, že Tesla opraví chyby systému, ktoré predstavujú bezpečnostné riziko. A to prostredníctvom „zvolávacej akcie“ vyše 360 000 vozidiel. Ako však býva zvykom, v skutočnosti pôjde o OTA aktualizáciu. O čo presne ide a čo na to Tesla?

Ako už vieme, Tesla pracuje na systéme autonómneho riadenia najvyšších úrovní (4, prípadne 5), ktorý nazýva Full Self-Driving (FSD). Súčasťou jeho vývoja je aj de facto testovacia flotila, ktorá sa skladá z vybraných severoamerických zákazníkov spoločnosti. Tí majú k dispozícii špeciálnu, priebežne aktualizovanú beta verziu tohto systému. Môžu tak okúsiť najnovšie pokroky tohto systému (ako napr. autonómna jazda po meste, vrátane prechádzania zložitými križovatkami), ale aj jeho nedokonalosti a chyby.

Preto si používanie systému FSD Beta vyžaduje nepretržitú pozornosť a kontrolu vodiča, čo Tesla od vodičov z testovacieho programu aj vyžaduje. Ak to vodič nerešpektuje a porušuje pravidlá, Tesla mu FSD Beta deaktivuje na základe údajov a upozornení zo systému vozidla (minimálne dočasne).

Ohromujúce schopnosti aj množstvo chýb

„Internet“ je plný videí, ktoré ukazujú ohromujúce schopnosti FSD Beta, ale aj jeho chyby a nedokonalosti, nakoľko je to beta verzia, ktorú sa Tesla snaží neustále vylepšovať aj na základe údajov z testovacej flotily, pričom aktualizácie systému zavádza jednoducho prostredníctvom OTA. Nie každá aktualizácia však automaticky znamená pokrok. Už sa totiž stalo, že niečo sa síce zlepšilo, ale objavila sa pritom iná neželaná vlastnosť či chyba.

Nemôže byť preto prekvapením, že FSD Beta je pod drobnohľadom Amerického národného úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). A ten po hĺbkovej analýze tohto „beta-systému“ autonómneho riadenia v spolupráci so spoločnosťou Tesla aktuálne zverejnil oznámenie o „zvolávacej akcii“ 362 758 vozidiel Tesla (ktoré môžu tento systém používať) a náprave chýb, ktoré môžu podľa NHTSA teoreticky spôsobiť nehodu.

V skutočnosti však nejde o žiadne fyzické stiahnutie z trhu. Ako už býva zvykom, Tesla vykoná nápravu prostredníctvom bezplatnej bezdrôtovej aktualizácie softvéru (tzv. OTA), podobne ako keď si aktualizujete smartfón, resp. nejakú jeho aplikáciu.

V čom má byť problém?

Podľa správy NHTSA môže systém FSD Beta spôsobiť, že vozidlo sa správa nebezpečne v okolí križovatiek. Konkrétne má byť „možná priama jazda cez križovatku, keď sa vozidlo nachádza v odbočovacom pruhu“ či vchádzanie do križovatky riadenej dopravnou značkou STOP bez úplného zastavenia, keď vozidlo nedeteguje v okolí križovatky žiadne iné vozidlá (vozidlo skrátka pred vstupom do križovatky spomalí a keď „vidí“, že do križovatky nesmerujú žiadne iné vozidlá, vojde do nej bez toho, aby predtým úplne zastavilo, čo vyžaduje zákon).

Ďalším problémom má byť to, že vozidlo „môže pokračovať v jazde do križovatky počas trvalého žltého signálu (na semafore) bez náležitej opatrnosti“. Systém FSD Beta tiež nemusí v určitých zónach, kde sú premenlivé rýchlostné limity, primerane reagovať na dopravné značenia ohľadom maximálnej rýchlosti.

Stanovisko spoločnosti Tesla

V dokumentoch NHTSA sa tiež uvádza, že zástupcovia NHTSA a Tesly sa viackrát stretli a v danej veci diskutovali. Výstupom pritom je aktuálne oznámená bezplatná softvérová aktualizácia na diaľku, ktorá má odstrániť popísané potenciálne problémy.

V dokumentoch sa tiež uvádza, že spoločnosť Tesla nesúhlasí so závermi analýzy NHTSA, ale z dôvodu nadštandardnej opatrnosti sa dobrovoľne rozhodla pre „zvolaciu akciu“ (resp. v skutočnosti spomínanú softvérovú aktualizáciu).

Tesla tiež uviedla, že v období 5/2019 až 9/2022 identifikovala 18 „záručných reklamácií“, ktoré môžu súvisieť s vyššie popísanými problémami. Napriek tomu si nie je spoločnosť vedomá zranení alebo úmrtí, ktoré by s tým súviseli.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla značne zdražuje „autonómne riadenie“ FSD. Bude raz stáť 100 000 $?
Tesla zavádza „bezpečnostné skóre“ vodiča. Na čo je to dobré?
„Ohromujúca“ aktualizácia autonómneho riadenia Tesla FSD je realitou. Čo na to prví používatelia?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár